چکاپ سلامت مغز

چکاپ سلامت مغز


همه ما تجربه تنش‌های عصبی، استرس، اضطراب و درگیری‌های ذهنی را داشته‌ایم که گاها در زندگی روزمره و عملکرد ما نیز تاثیر داشته گذار بوده است اما کمتر به رفع این مشکلات اهمیت داده ایم. در مقابل اگر دندان درد شویم به سرعت برای درمان اقدام می‌کنیم اما برای سلامت مغز و روانمان چطور؟

اکثر ما مرتباً چکاپ سالیانه خون را انجام می‌دهیم تا قند، چربی و دیگر فاکتورهای سلامتی را بسنجیم، اما آیا سلامت مغز خود را که یکی از مهمترین عضوهای بدن ماست را نیز بررسی می کنیم؟

اهمیت سلامت مغز نیز بر کسی پوشیده نیست، چرا که تمامی حرکت خودآگاه و ناخودآگاه بدن ما توسط مغز و سیستم عصبی ما کنترل می شود، پس تمام زندگی ما به سلامت مغز و سیستم عصبی وابسته است.

در این مطلب قصد داریم یک تست ساده اما بسیار کار آمد را به شما معرفی کنیم. تست کلینیکال کیو (Clinical Q) یا به اختصار CQ یک روش ساده و ارزان قیمت برای چکاپ سلامت مغز است. این تست با دو سنسور انجام می‌شود و صرفا امواج مغزی را اندازه گیری می‌کند و سلامت مغز بر اساس امواج مغزی بررسی می‌کند. برخلاف دیگر تست‌ها از جمله CT اسکن یا MRI این تست هیچ گونه پرتو یا موجی را به مغز شما وارد نمی‌کند و هیچگونه عوارضی ندارد.

در مقابل ساده بودن این تست اطلاعات بسیار مفیدی را به ما می‌دهد و همچنین سلامت روان شما را بدون داشتن مکالمه خاصی بررسی می کند. شاید شما نتوانید به خوبی حس و حال خود را توصیف کنید اما این دستگاه بدون این که از شما سوالی پرسیده شود سلامت مغز شما را بررسی می کند.

تست CQ چه فاکتورهایی را می سنجد؟

تست CQ  به راحتی بدون مکالمه و در مدت زمان 15 دقیقه تمام فاکتورهای زیر را می سنجد:

تست QEEG

نسخه پیشرفته تر تست CQ تست QEEG یا نقشه مغزی است. این تست دقیق تر است و با 19 سنسور انجام می‌شود. این تست کمی زمانبر تر و گران تر است، اما در مقابل سلامت مغز را با دقت بسیار بالایی می سنجد.

بیشتر بدانیم: تفاوت QEEG با FMRI

دانستن وضعیت سلامت مغز چه فایده ای دارد؟

جواب این سوال بسیار ساده است، همان طور که شما با آزمایش خون متوجه می‌شوید دچار قند خون شده‌اید و اقدام لازم را برای آن انجام می‌دهد، در مورد سلامت مغز نیز همین مسئله نیز تکرار می ‌شود. اما نکته حائز اهمیت این است که مواردی که عنوان شد به راحتی با درمان‌های غیر دارویی از جمله نوروفیدبک، rTMS و TDCS به سادگی قابل درمان است.

دستگاه نوروفیدبک

بیشتر بدانیم: نوروفیدبک چیست؟

rTMS چیست؟

سخن آخر

سلامت مغز و روان در زندگی روزمره و عملکرد ما تاثیر گذار است، به آن اهمیت دهید و آن را مورد بررسی قرار دهید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. اگر هم نیاز به کمک دارید تعلل کردن به شما کمکی نمی کند، درمان‌های نوروتراپی به راحتی می‌تواند شما را درمان کند. برای مثال درمان نوروفیدبک با دیدن فیلم انجام می‌شود، آن هم نه فیلم خاصی، می توانید فیلم سینمایی یا کارتون تماشا کنید و درمان شوید!

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *