نقشه مغزی QEEG

نقشه مغزی QEEG


نقشه مغزی یا QEEG چیست؟

الکتروانسفالوگرافی کمی یا همان نقشه‌برداری مغز (QEEG) شکلی ارتقا یافته از نوار مغزی سنتی است. فرایند آن به این صورت است که اطلاعات EEG به‌دست‌آمده از سطح مغز پس از آن که تحت یکی از روش‌های پردازش سیگنال قرار گرفتند بر اساس اندازه دامنه، فرکانس و محل فعالیت به‌صورت یک نقشه از فعالیت مکانی توپوگرافیک مغز درمی‌آیند. این نقشه مغزی به‌دست‌آمده، سپس با نقشه مغزی جمعیت بهنجار بر اساس سن و جنس مقایسه شده و از طریق آن می‌توان کارکرد مغز را بررسی و مطالعه کرد.

 مغز انسان دارای پنج فرکانس اصلی آلفا، تتا، دلتا، بتا و بتای بالا است که هر کدام از این فرکانس‌ها در شرایط خاصی غالب هستند. مثلاً فرکانس آلفا در زمان استراحت و فرکانس دلتا در زمان خواب غالب هستند. زمانی که در یک شرایط خاص باند فرکانسی غالب فرد با یک فرد سالم تفاوت داشته باشد یعنی اختلالی در مغز وجود دارد و تشخیص از طریق مقایسه این فرکانس‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بدانیم: چکاپ مغز، امواج مغزی

کاربرد نقشه مغزی QEEG در درمان اختلالات چیست؟

در مقایسه با سایر روش‌های تصویربرداری از مغز، QEEG اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد مغز می‌دهد و می‌تواند برای تشخیص و پیگیری روند درمانی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات به‌دست‌آمده در این آزمایش برای کمک به تغییر فعالیت مغز، بهبود حافظه، تقویت تمرکز، کاهش افسردگی و… استفاده می‌شود. در مجموع از نقشه برداری مغز برای اهداف تشخیصی و درمانی زیر استفاده می‌شود:

  • ارزیابی تأثیر داروها بر روند بیماری و پیش‌بینی پاسخ فرد به دارو
  • بررسی خطر آسیب‌های مغزی مانند ضربه، تشنج، خونریزی مغزی و…
  • ارزیابی تغییرات روانی فرد در حالت کم‌کاری و پرکاری مغز
  • بررسی مغز بیمار و پیدا کردن نقاط مورد نظر قبل از انجام جراحی مغز
تعرفه نقشه مغزی QEEG
تعرفه نقشه مغزی QEEG

تشخیص زودهنگام اختلالات کارکردی مغز مانند:

تشخیص این اختلالات کمک می کند که پزشک درمان مناسب برای این اختلالات را تجویز کند از جمله درمان های نوروتراپی که برای تعریف پروتکل نیاز به نتایج نقشه مغزی دارند.

نکاتی باید قبل از انجام تست QEEG رعایت شود:

به‌منظور اندازه‌گیری فعالیت مغزی به طور صحیح و قابل‌اعتماد، مهم و ضروری است که شما مراحل آمادگی زیر را قبل از نقشه برداری مغز (QEEG) خود انجام دهید:

  • صبح با شامپو و بدون نرم‌کننده موها را بشویید و خشک کنید و مطمئن شوید که موها خشک است.
  • از واکس مو، اسپری و ژل و روغن مو استفاده نکنید.
  • محصولات آرایشی مانند کرم پودر یا کرم چرب بر روی پیشانی خود نمالید.
  • بسیار مهم است که حداقل ۶ ساعت قبل هیچ الکل یا مواد مخدر تفریحی مصرف نکرده باشید.
  • ۳ تا ۴ ساعت قبل نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف نکنید.
  • در صورت مصرف دارو، داروهای خود را طبق روال عادی مصرف نمایید.
نقشه مغزی QEEG
نقشه مغزی QEEG

نحوه انجام نقشه‌برداری مغزی

19 سنسور کوچک به نام الکترود که به یک کلاه مخصوص متصل هستند روی سر شما گذاشته می‌شود. این سنسورها از طریق سیم به دستگاه ضبط QEEG متصل هستند. در حین عمل ممکن است از فرد خواسته شود که چشمان خود را باز یا بسته کند یا یک مسئله ساده ریاضی را حل کند. زمان حدودی انجام تست بین 40 دقیقه تا 1 ساعت است.

آیا QEEG مضرات یا عوارضی دارد؟

نقشه برداری مغزی یا QEEg آزمایشی بدون درد، راحت و بی‌خطر است. به‌جز به هم ریختن موها و کمی احساس خستگی بعد از آزمایش هیچ عارضه دیگری در بیماران دیده نشده است. با این‌وجود ممکن است در حین انجام آزمایش شما کمی سنگینی در سر و سوزن شدن در لب و انگشتان دست احساس کنید. همچنین افراد در جای اتصال الکترودها به بدن کمی خارش دارند اما جای نگرانی نیست و هیچ الکتریسیته‌ای وارد بدن نمی‌شود. در برخی افراد با بیماری‌های خاص مانند صرع احتمال تشنج حین انجام آزمایش وجود دارد به همین دلیل این افراد در حین نقشه‌برداری تحت مراقبت قرار گرفته و یک پرستار برای مواقع ضروری در کنار آن‌ها قرار داده می‌شود.

بیشتر بدانیم: تفاوت FMRI با QEEG چیست؟

جهت انجام تست نقشه مغزی QEEG در مشهد می توانید به مرکز اعصاب و روان نوین مراجعه بفرمایید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *