تفاوت QEEG و FMRI چیست؟

تفاوت QEEG و FMRI چیست؟


برای درک بهرت تفاوت QEEG و FMRI، ابتدا توضیح مختصری درباره fMRI می دهیم و همچنین می توانید به پست مربوط به QEEG مراجعه بفرمایید تا با این دو نوع اسکن مغزی آشنا شوید.

بیشتر بدانیم: نقشه مغزی QEEG

اسکن مغزی FMRI چیست؟

روش اسکن مغزی FMRI (Functional magnetic resonance imaging) یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی یک روش عصبی عملکردی است که عملکرد مغز را با تشخیص تغییرات جریان خون مرتبط با فعالیت عصبی اندازه گیری می کند.

فرض بر این است که نورون ها هنگام فعال شدن به اکسیژن بیشتری احتیاج دارند. fMRI بین وضوح زمانی و مکانی بده بستان دارد، اما یک روش تصویربرداری عصبی نسبتاً کند در مقایسه با روشهایی مانند QEEG است. با این وجود ، قدرت اصلی تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی، وضوح مکانی عالی آن است. با استفاده از تصویربرداری مغناطیسی می توانید اشکال جمجمه و لایه های قشر مغزی پاسخ دهنده را بازسازی کنید.

به طور معمول ، پاسخ دهنده ها (بیماران) هنگام تابش پالس‌های فرکانس رادیویی، در حالت سکون باقی می مانند. سپس fMRI تغییر در مغناطیس بین خون پر از اکسیژن و خون کم اکسیژن را اندازه گیری می‌کند و تفاوت نسبی را در مناطق مختلف مغز نشان می‌دهد.

تفاوت QEEG و FMRI چیست؟

تفاوت عمده نقشه مغزی QEEG با اسکن مغزی  FMRI این است که در QEEG هیچگونه موج و پالسی به مغز وارد نمی‌شود و همچنین اینکه در مدت زمان کوتاه تری ثبت آن انجام می‌شود.  در نقشه مغزی QEEG فعالیت‌های الکتریکی نورون‌های مغز در حالت طبیعی و بدون تحریک ثبت می‌شوند.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *