تعرفه rTMS در مشهد 1402

تعرفه rTMS در مشهد 1402


تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز یا TMS مخفف Transcranial Magnetic Stimulation است. استفاده از این روش از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است و جایگزین مناسبی برای دارو درمانی برای اختلالاتی همچون افسردگی می‌باشد. روش درمانی آر تی ام اس تکنیکی جهت تحریک مغز است که در آن یک مولد میدان مغناطیسی روی سر بیمار قرار می‌گیرد.

پالس‌های الکترومغناطیسی به صورت مکرر وارد سر می شوند و جریانی ضعیف را در مغز وارد می‌کنند از این رو به این درمان تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) گفته می شود. این جریان مدارهای عصبی را به طور مختصر فعال می‌سازد.

rTMS برای درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

تحریک مکرر مغناطیسی مغز rTMS به عنوان ابزاری درمانی در بیماری‌های مختلف عصبی و روان‌پزشکی استفاده می‌شود. بسیاری از گزارش‌ها نشان داده که روش درمانی rTMS (آر تی ام اس) در درمان بیماری‌هایی هم‌چون افسردگی و پارکینسون بسیار موثر واقع شده است. انواع دیگر این بیماری‌ها شامل این موارد می‌شوند:

بیشتر بدانیم: درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز rTMS

درمان تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) به چه صورت انجام می‌شود؟

هر جلسه برای هر فرد متفاوت است، چون بر اساس نتایج حاصل از نوار مغزی (CQ) و یا نقشه مغزی (QEEG) پروتکل درمانی متناسب برای هر فرد تعریف می‌گردد. این دو تست به راحتی انجام می شود و دقت بسیار بالایی دارد.

نحوه درمان با دستگاه RTMS در مرکز اعصاب و روان نوین در مشهد به این صورت است:

ابتدا روی صندلی مخصوص دستگاه rTMS می‌نشینید و اپراتور کویل دستگاه را با توجه به پروتکل درمانی روی سر شما قرار می‌دهد و جای آن را در سرتان تنظیم می‌کند.

سپس دستگاه پالس‌هایی به مغز شما ارسال می‌کند. قطعا شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد اما احتمالا حسی شبیه به ضربات نوک انگشت یا کلیک کردن به سرتان را حس می‌کنید.

بسته به پروتکل درمانی تعداد مشخص پالس برای تحریک به سر مراجع داده می شود.

پس پایان جلسه شما می‌توانید به فعالیت‌های معمول روزانه مثل رانندگی ادامه دهید.

مزایای تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) چیست؟

سازمان FDA روش درمانی آر تی ام اس را به عنوان درمانی امن و سالم تشخیص داده است. یکی از بزرگترین مزایای درمان افسردگی با دستگاه TMS این است که بیماران وابستگی خود را به داروهای ضدافسردگی بسیار کاهش داده‌اند یا کامل حذف کرده‌اند. عوارض درمان دارویی نسبت به درمان با تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) بسیار بیشتر است. از جمله مزایای استفاده از دستگاه RTMS نسبت به دیگر روش‌های درمانی می‌توان به این 4 مورد اشاره کرد:

1. عوارض و مضرات بسیار کم

درمان تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای عوارض بسیار کمی را از خود نشان داده است. به طور کلی، فقط ۱۰ تا ۳۰ درصد بیماران، پس از درمان احساس ناراحتی یا سردرد جزئی دارند که البته گذراست.

2. درمان سریع

اگر درمان تحریک مغناطیسی مغز در کلینیکی تخصصی انجام گیرد بیش از ۷۵ درصد افراد بهبود می‌یابند. در درمان rTMS بیماران در چند هفته اول علائم بهبودی را می‌توانند حس کنند و نیازی به ماه ها دارو درمانی نیست.

3. بدون نیاز به زمان ریکاوری

از آن‌جا که در درمان با دستگاه آر تی ام اس نیازی به بیهوشی نیست، زمانی هم برای ریکاوری و بهبود نیاز ندارید و بلافاصله پس از جلسه درمانی می‌توانید به کارهای روزانه خود مشغول شوید.

4. پیشرفت‌های شناختی

معمولا افسردگی باعث اختلالات شناختی می‌شود و بیماران پس از مغناطیس درمانی در عملکرد شناختی خود بهبود احساس می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که rTMS فرکانس بالا باعث افزایش توجه، حافظه و عملکردهای اجرایی مانند تصمیم‌گیری و تحلیل می‌شود.

RTMS در مشهد نوروتراپی در مشهد
RTMS در مشهد نوروتراپی در مشهد

آیا تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) عوارضی دارد؟

تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) ب روشی غیرتهاجمی و به طور کلی بدون عوارض خاص و جانبی است. این روش به جراحی نیاز ندارد و در مقایسه با مصرف داروهای ضد افسردگی بسیار موثرتر و کم خطرتر است. از جمله عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی می‌توان به احتمال خطر خودکشی، وابستگی بیش از حد به دارو، احتمال Overdose و تداخل با دیگر داروها و خوراکی‌ها اشاره کرد. این در حالیست که تنها عوارض خفیف آر تی ام اس احتمال ایجاد سردردی ملایم پس از عمل است.

مرکز اعصاب و روان نوین، ارائه دهنده خدمات تحریک مغناطیسی مغز rTMS در مشهد

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

منبع: مدینا طب

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *