خشم و پرخاشگری

درمان خشم و پرخاشگری


گاهی اوقات فرد مقابل ما به حدی عصبانی است که با مکالمه‌ی سالم و معقول هم نمی توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم که یکی از نمودهای خشم و پرخاشگری است. برای اینکه بدانیم باید با خشم و پرخاشگری چه طور باید رفتار کنیم و راه درمان آن چیست، با ما همراه باشید.

خشم چیست؟

خشم نیز مانند اضطراب یک احساس طبیعی است که بهتر است به عنوان یک احساس ناراحت کننده توصیف شود که با تنش عضلانی و یک واکنش عاطفی همراه است.

زمانی که شخصی ( یا  یکی از نزدیکانش) احساس خطر، توهین، انکار یا تحریک یا رفتار ناعادلانه می‌کند، ممکن است احساس عصبانیت کند. برخی خشم را به عنوان سیگنال انگیزشی توصیف می‌کنند که «باید اقدامی انجام شود» یا «یک مشکل باید حل شود».

واکنش مردم نسبت به خشم متفاوت است و به موقعیت، پیشینه شخصی، جنسیت، سطح استرس  و عوامل دیگر بستگی دارد.

بیشتر افراد می‌توانند برای مدت معینی با خشم کنار بیایند و سعی می‌کنند راهی برای رهایی از تنش بیابند. اما برای برخی کنترل یا از بین بردن خشم بسیار دشوار است و آن‌ها خشم را به صورت کلامی و یا فیزیکی پرخاشگرانه به دیگران یا علیه خود ابراز می کنند.

عصبانیت کنترل نشده می‌تواند باعث مشکلاتی در روابط، مدرسه، کار و حتی قانون شود. برای مثال خشونت خانگی یا رفتار تهدید آمیز در خانه، پیامد جدی خشم کنترل نشده است.

علت عصبانیت کنترل نشده در پاسخ فیزیکی به این احساس نهفته است. بدن هورمونی به نام آدرنالین ترشح می‌کند که باعث تندتر شدن ضربان قلب، افزایش تعریق و تنفس می‌شود. این هورمون همچنین باعث تمرکز بیشتر و توانایی واکنش سریع‌تر می‌شود، اما می‌تواند بر افکار تاثیر بگذارد و کنترل تکانه را نیز کاهش دهد و در نتیجه رفتاری را ایجاد کند که بعدا ممکن است پشیمان شود.

علائم مرتبط با خشم کنترل نشده:

بیشتر بدانیم: راه های کنترل خشم

پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری یکی از مشکلات و ناهنجاری‌های فردی است که امروزه بسیاری از افراد به خصوص در سنین نوجوانی و بلوغ و جوانی با آن مواجه هستند.

انواع پرخاشگری عبارتند از:

پرخاشگری تکانشی

پرخاشگری تکانشی با بروز احساسات شدید مانند عصبانیت همراه است و معمولا نگهانی رخ می‌دهد.

پرخاشگری ابزاری

این نوع پرخاشگری به عنوان یک ابزار برای دستیابی به هدف به کار گرفته می‌شود. پرخاشگری ابزاری اغلب پیش از وقوع با دقت برنامه ریزی شده است.

بیشتر بدانیم: پرخاشگری کودکان

با فرد پرخاشگر چه باید کرد؟

درباره کارهای اشتباعی که انجام شده صحبت نکنید

به کار بردن جملاتی که باعث آرام‌تر شدن فرد مقابلتان می‌شود.

از صدای آرام و آهسته استفاده کنید.

پایین آوردن تن صدا.

سعی کنید شنونده باشید.

راه درمان خشم و پرخاشگری چیست؟

خشم و پرخاشگری چیزی نیست که به طور کامل از بین برود چون یک احساس عادی و سالم است، اما وقتی از کنترل خارج می‌شود شکل مخرب به خود می‌گیرد، که در نتیجه منجر به بروز انواع مشکلات شخصی می‌شود.

از طریق نوار مغزی (CQ) و یا نقشه مغزی (QEEG) می توان خشم و پرخاشگری را تشخیص داد و همچنین از طریق روش ‌های درمان نوروتراپی آن را درمان کرد.

درمان با نوروتراپی

درمان خشم و پرخاشگری با نوروفیدبک

بجای تلاش برای مدیریت خشم، آموزش نوروفیدبک می‌تواند به تغییر احساسات خشم کمک کند. با تثبیت و آرام کردن نواحی خاصی از مغز که تنظیم نشده کنترل تکانه افزایش می‌یابد، در حالی که واکنش عاطفی ( خشم، تحریک پذیری عصبانیت)، تنش عضلانی و افکار منفی کاهش می‌یابد.

درمان با نوروفیدبک منجر به کاهش پرخاشگری کلامی، رابطه‌ای و جسمانی برای کودکان دچار نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) می شود.

درمان خشم و پرخاشگری با rTMS

rTMS یا تحریک الکترومغناطیسی مغز روش است که با ارسال سیگنال‌های مغناطیسی مغز را بهبود می‌بخشد. در روش rTMS یک کویل الکترومغناطیسی روی سر بیمار قرار می‌گیرد که با ارسال پالس‌های مغناطیسی به تحریک مغز پرداخته و باعث کاهش علائم می‌شود.

این فرآیند هیچ گونه درد و عوارضی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیرات ناشی از rTMS بر بیمار غیر قابل برگشت است. به همین دلیل جز درمان‌های بسیار موثر خشم و پرخاشگری به حساب می ‌آید.

درمان خشم و پرخاشگری با TDCS

TDCS یا تحریک الکتریکی مغز روش است که با ایجاد جریان الکتریک عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. در روش TDCS الکترود داخل یک پد آغشته به الکترولیت روی سر قرار می گیرد و تحریک الکتریکی را انجام می دهد.

برای درمان خشم و پرخاشگری در مشهد می توانید از خدمات مرکز اعصاب و روان نوین استفاده کنید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

051-38817441

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *