درمان ناخن جویدن

درمان ناخن جویدن


انسان‌ها در مواجهه با شرایط سخت و استرس‌زا، اختلال‌های عصبی و روانی مختلفی را بروز می‌دهند. انجام اکثر چنین کارهایی به نحوی به کم کردن استرس و اضطراب افراد کمک می‌کنند اما دوام و ادامه داشتن آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلات متعددی شود. جویدن ناخن یا اونیکوفاژی (Onychophagia) می‌تواند یک رفتار موقتی، نسبتاً غیر مخرب باشد. این عادت در ابتدا می‌تواند صرفاً یک نگرانی در مورد ایجاد اختلال در زیبایی باشد. اما به تدریج می‌تواند به یک مشکل جدی و طولانی مدت نیز تبدیل شود.

اونیکوفاژی در حقیقت یک عارضه آسیب شناختی مربوط به دهان و آراستگی است كه با گازگرفتگی مزمن، و غیرقابل كنترل ناخن همراه است. این کار برای ناخن ها و بافت اطراف آن مخرب است. همانند سایر رفتارهای تکراری متمرکز بدن (BFRB)، اونیکوفاژی نیز در DSM-5 به عنوان یکی از “اختلالات وسواس – اجباری” طبقه بندی می شود. بنابراین در صورت لزوم، درمان حرفه ای بر روی عوامل جسمی و روانی متاثر از جویدن ناخن پرداخته می‌شود.

بیشتر بدانیم: اختلال مغزی چیست؟

علائم جویدن ناخن

اونیکوفاژی یا جویدن ناخن، که اغلب منجر به آسیب دیدگی ناخن‌ها می‌شود، ممکن است با سایر BFRB ها، مانند کشیدن مو یا کندن پوست همراه باشد.

اختلال جویدن ناخن ممکن است همراه با علائم روانی و جسمی نیز باشد. در حالت کلی افرادی که به صورت مزمن ناخن های خود را می جوند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • احساس پریشانی، اضطراب یا تنش قبل از گاز گرفتن
  • احساس تسکین یا حتی لذت پس از گاز گرفتن
  • احساس شرم، خجالت و گناه که غالباً به خاطر ظاهر صدمات جسمی است که به پوست و ناخن‌ها وارد می‌شود.
  • آسیب به بافت انگشتان، ناخن‌ها و کوتیکول ها
  • آسیب های دهانی، مشکلات دندانی، آبسه ها و عفونت ها

اونیکوفاژی در صورت کنترل نشدن ممکن است به روابط پیچیده خانوادگی و اجتماعی منجر شود!

جویدن ناخن معمولاً در اوایل کودکی شروع می شود. این عارضه در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد. اما ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. در بیش‌تر موارد این رفتار با افزایش سن کاهش می‌یابد و یا متوقف می‌شود.

بیشتر بدانیم: وسواس فکری و عملی

علل جویدن ناخن

ممکن است یک ارتباط ژنتیکی با اونیکوفاژی وجود داشته باشد. به نظر می رسد برخی از افراد زمینه ژنتیکی در جهت ایجاد BFRB دارند. همچنین اختلالات خلقی و اضطرابی که از اقوام درجه یک به ارث برسد نیز که در بروز اختلال جویدن ناخن موثر است.

جویدن ناخن معمولا با اضطراب همراه است. طبق نتایج به دست آمده عمل جویدن ناخن باعث کاهش استرس، تنش یا حس کسل بودن می‌شود. افرادی که به طور عادی ناخن های خود را می جوند، اقرار می‌کنند که وقتی احساس عصبی بودن، بی حوصلگی، تنهایی یا حتی گرسنگی دارند، این کار را انجام می دهند.

جویدن ناخن همچنین می‌تواند عادت ناشی از مکیدن انگشت شست یا انگشتان دست باشد. جویدن ناخن ممکن است بدون علائم در اثر یک وضعیت روانی دیگر رخ دهد. این اختلال می‌تواند با اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله جویانه، اضطراب جدایی، شب ادراری، اختلال تیک و سایر موارد مربوط به سلامت روان نیز همراه باشد.

بیشتر بدانیم: درمان استرس و اضطراب

درمان جویدن ناخن

درمان اختلالات عموما از طریق کلی انجام می‌شود که عبارتند از؛

دارو درمانی

دارو درمانی حتما باید به توصیه و تحت نظر روانپزشک باشد. از جمله این داروهایی که برای درمان ناخن جویدن استفاده می شوند محصولاتی هستد که با ایجاد طعم تلخ بر روی ناخن ها، فرد را از ناخون جویدن منع می کنند که به مرور زمان عادی می‌شوند.

روان/ رفتار درمانی

مداخلاتی مانند گذاشتن یک مانع که از تماس بین دهان و ناخن ها جلوگیری می کند نیز یک روش مقابله با جویدن ناخن است. این موانع می‌تواند استفاده از دستکش معمولی یا دستکش های بدون انگشت، جوراب و وسایل نگهدارنده و بایت پلیت (ابزار ثابتی است که برای جلوگیری و رفع عاداتی چون مکیدن انگشت و جویدن ناخن به کار گرفته می شود) یکی دیگر از این روش‌ها است. استفاده از این وسایل می تواند به عنوان مانعی برای گاز گرفتن یا جویدن ناخن باشد.

در موارد شدید، درمان باید بر کاهش یا از بین بردن عوامل حسی مرتبط با جویدن ناخن متمرکز شود. درمان شناختی رفتاری (CBT)، با تمرین عادت معکوس و آرام سازی عضلات پیش رونده، پذیرش و تعهد درمانی (ACT) به همراه تکنیک خودیاری که به عنوان جداشدگی حرکات شناخته می شود، در برخی از موارد BFRB مفید است.

نوروتراپی

نوروتراپی به صورت ریشه‌ای استرس و اضطراب فرد و وسواس ناخن جویدن را از بین می‌برد. برای استفاده از درمان‌های نوروتراپی ابتدا، نوار مغزی CQ و نقشه مغزی QEEG از فرد تهیه می‌شود و سپس با استفاده از روش‌های درمانی نوروفیدبک، rTMS و TDCS درمان انجام می‌شود.

برای درمان ناخن جویدن می‌توانید به مرکز اعصاب و روان نوین در مشهد مراجعه بفرمایید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *