تشخیص و درمان افسردگی در نوجوانان

تشخیص و درمان افسردگی در نوجوانان


همه ما انسان ها گاهی اوقات حس و حال خوبی نداریم و احساس خستگی  و ناراحتی می کنیم که نمی توان گفت که به افسردگی مبتلا شده ایم.اما در صورتی که این علائم چندین روز ادامه داشته باشد امکان دارد که ما به این اختلال دچار شده باشیم.افسردگی در نوجوانان در صورتی که درمان نشود می تواند مشکلات جدی تری را در آینده برای این افراد به وجود بیاورد. با توجه به گزارشاتی که در این زمینه وجود دارد  بیشتر افرادی که از این بیماری رنج می برند در رده سنی 6 تا 25 سال هستند.

باید بدانید که نمی‌توانید از فرزند خود خیلی راحت بخواهید بر افسردگی غلبه کند. افسردگی در نوجوان یک ضعف یا مسئله سطحی نیست که بتواند تنها با میل و اراده خود بر آن غلبه کند. این اختلال روان درصورتی‌که کنترل و درمان نشود، می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد و نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد.

افسردگی درنوجوانان یک بیماری جدی است و ممکن است که همه جنبه های زندگی نوجوان را تحت تاثیر خود قرار دهد.اما خوشبختانه باید بگوییم که این بیماری روانی قابل درمان است که خانواده نقش مهمی در درمان آن‌ها دارد.عشق، علاقه و راهنمایی های شما به نوجوانانی که به افسردگی مبتلا شده اند کمک می کند تا بتوانند به این بیماری غلبه کنند.

بیشتر بدانیم: نشانه ها و راه های درمان افسردگی

دلایل افسردگی در نوجوانان

عوامل بیولوژیکی، زیست محیطی،استعداد ژنتیکی و روانی از جمله مهم ترین عوامل در بروز افسردگی در نوجوانان می باشد.اما در همین حال عوامل محیطی، طلاق، از دست دادن، درگیری و دعوای خانوادگی و عدم حمایت عاطفی می تواند سبب بروز افسردگی شود.

ژنتیک

یکی از عوامل مهم در به وجود آمدن افسردگی بیماری های ژنتیکی می باشد. همچنین داشتن سابقه خانوادگی در این بیماری می تواند از دلایل افسردگی در نوجوانان باشد.

بی توجهی

از مهم ترین نیاز های اصلی در نوجوانان در این سن جذب محبت و توجه  از سوی اطرافیان می باشد.این احتمال وجود دارد که نوجوانان به هر دلیلی مورد بی توجهی والدین و اطرافیان قرار بگیرند که خود این موارد می تواند در به وجود آمدن این بیماری روانی در نوجوان تاثیر گذار باشد.

آسیب های کودکی

نوجوان ممکن است که در زمانم کودکی یک واقعه ناگوار مانند سوء استفاده جنسی،سابقه از دست دادن عزیزان، بی مهری، سوء استفاده های عمومی و… را تجربه کرده باشد.این مسائل ممکن است که در دروان نوجوانی یاد آوری شود  و سبب بروز افسردگی در فرد شود.

هورمون ها

برخی از مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئیذد  روی عملکرد هورمون ها تاثیر می گذارد و احتمال دارد که سبب بروز افسردگی در نوجون شود. اما این مشکل باید توسط پزشک پیگیری و درمان شود. یکی از موارد مهمی که وجود دارد این است که کنجکاوی  نوجوانان می تواند سبب گرایش آن‌ها به مواد مخدر شود و مصرف این مواد هم می تواند روی هورمون ها تاثیر بگذارد و در نهایت موجب بروز افسردگی در نوجوانان شود.

بیشتر بدانیم: افسردگی پس از کرونا، افسردگی پس از زایمان

نشانه های افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان به این شکل نیست که همیشه غمگین به نظر برسند. چراکه عصبانیت، کلافگی و پریشانی از جمله مهم ترین علائم و نشانه های افسردگی محسوب می شود. اما علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانان شامل موارد زیر است:

  • عصبانیت
  • ناراحتی
  • گریه بی دلیل
  • نداشتن انگیزه در انجام کارها
  • دوری کردن از دوستان و آشنایان
  • بی حوصلگی و بیقراری
  • عدم عملکرد مانسب در مدرسه
  • عدم تمرکز
  • کمبود انرژی و خستگی
  • فکر کردن به خودکشی و مرگ
  • درد بی دلیل
  • تغییر در عادت های خواب و خوراک

اما از دیگر علائم افسردگی در نوجوانان می توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

مشکلات در مدرسه

افسردگی سبب می شود که نوجوانان انرژی و تمرکز کافی نداشته باشند و همین مسئله سبب غیبت های زیاد،کلافه شدن از درس و نمره های پایین می شود. این عامل زمانی قابل تشخیص است که دانش آموز در گذاشته عملکرد تحصیلی خیلی خوبی داشته باشد.

کمبود اعتماد به نفس

بیماری افسردگی می تواند باعث شود که فرد احساس زشت بودن، شکست خوردگی و خجالت زدگی و بی ارزشی کند که همه این موارد سبب می شود که نوجوانان دچار کمبود اعتماد به نفس شوند.

اعتیاد به موبایل

این احتمال وجود دارد که نوجوانان برای فرار از این مشکلات به دنبال راهی برای فرار باشند.ولی استفاده بیش از اندازه از اینترینت و تلفن های هوشمند  تنها دامنه تنهایی این افراد را زیاد می کند و سبب می شود که افسردگی دراین افراد شدید تر از قبل شود.

فرار کردن

تعداد بسیار زیادی از نوجوانانی که به افسردگی مبتلا هستند  از خانه فرار می کنند و یا تمایل دارند که از خانه فرار کنند  که این کار را بیشتر برای جلب توجه انجام می دهند.

جدا شدن از اطرافیان

نوجوانانی که به افسردگی مبتلا هستند تمایلی به برقراری ارتباط با افراد مختلف را ندارند و تنها با چند نفر از دوستان خود ارتباط برقرار می کنند.

بی توجهی

این نوجوانان ممکن است که  که کار های خطرناکی را انجام دهند. مانند رانندگی بدون احتیاط و اینکه نسبت به سلامت جسمی خود بی توجه باشند.

مقابله با انتقاد

این نوجوانان در اکثر مواقع احساس بی ارزشی می کنند و همین عامل سبب می شود که انتقاد، شکست و طرد شدن برای آن‌ها سخت باشد.

بیشتر بدانیم: چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم؟

تشخیص افسردگی در نوجوانان

نوجوانی یکی از دوران حساس و سخت زندگی هر فردی می باشد. افسردگی در نوجوانان خیلی بیشتر از آنچه که شما فکر می کنید می تواند بر آنان صدمه بزند. با توجه به آمار از هر 5 نوجوان حدودا یکی به افسردگی مبتلا می شود.

در این دوران عصبانیت، بدخلقی، طبیعی است ولی افسردگی چیزی متفاوت است. تاثیرات منفی افسردگی در این دوران فرا تر از غم و ناراحتی می باشد.این اختلال روانی می تواند سبب نابودی شخصیت نوجوان شود و همچنین باعث می شود که حس ناامیدی و عصبانیت و ناامیدی در آن به وجود بیاید. بسیاری از رفتارهای نادرست و خروشان نوجوانان می تواند نشان دهنده افسردگی در آن‌ها باشد.

والدین و اطرافیان نوجوان باید علت ناراحتی و درد او را تشخیص دهند و به او کمک کنند.اما انجام دادن اینکار ساده و آسان نیست. اما باید توجه کنید نوجوانان افسرده همیشه غمگین و ناراحت به نظر نمی‌رسند چرا که از جمله مهم ترین علائم افسردگی در نوجوانان عصبانیت، کلافگی و پریشانی می باشد.

راه های تشخیص عبارتند از:

1.تست افسردگی آنلاین

آسان ترین و ارزان ترین روش تشخیص افسردگی تست آنلاین است که می توانید از طریق دکمه زیر به صفحه تست بروید.

این تست کاملا رایگان است.

2. مصاحبه بالینی

مصاحبه می‌تواند توسط روانشناس و یا روانپزشک انجام شود.

3.نقشه مغزی

برای اطمینان بیشتر می‌توانید از تست‌ هایی نظیر نوار مغزی (CQ) و نقشه مغزی (QEEG) را انجام دهید. این تست با ثبت و پردازش امواج مغزی با دقت بسیار بالایی اختلالات مغزی از جمله افسردگی تشخیص می‌دهند.

والدین در زمان افسردگی در نوجوانان چه کمکی می توانند انجام دهند؟

افسردگی در نوجوانان یکی از اختلالات روانی است که قابل درمان است.اولین اقدام برای درمان این است که متوجه وجود مشکل شوید. زمانی که علائم افسردگی را مشاهده کردید بدون قضاوت، سعی بر برقراری ارتباط کنید. اما برخی از نوجوانان هستند که دوست ندارند با والدین خود صحبت کنند. در صورت مشاهده چنین مواردی  باید مشکل را پیدا کنید و با نوجوان در مورد مشکلش صحبت کرده و آن‌ها را کمک کنید.والدین می توانند یا شناسایی به موقع این اختلال روانی در فرزند خود به روانشناس متخصص مراجعه کنند تا وضعیت نوجوان بررسی شود و درمان مناسب برای او تجویز شود.

راه های درمان افسردگی در نوجوانان

افسردگی نوعی بیماری است که امروزه خیلی از افراد را درگیر کرده است و تفاوتی ندارد که فرد در چه سنی و شرایطی قرار داشته باشد انچه که مهم است درمان این بیماری است.افسردگی در نوجوانان و کودکان  بسیار شایع است وباید توجه کنید که والدین به تنهایی نمی توانند از پس درمان این بیماری روانی برآیند و می‌توانند از طریق راه های زیر اقدام کنند که عبارتند از:

  1. مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک و انجام دوره درمانی، روان درمانی
  2. دارو درمانی تحت نظر روانپزشک
  3. استفاده از درمآن‌های نوروتراپی که عبارتند از؛ نوروفیدبک، تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) و تحریک الکتریکی مغز (TDCS)

برای آشنایی با هر کدام روی آن کلیک کنید.

بیشتر بدانیم: درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)

در جهت درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان یک موضوع بسیار مهم «فعال سازی رفتاری» می باشد، به طوری که  برای نوجوانان و کودکان برنامه هایی در نظر گرفته می شود تا آن‌ها را وادار به حرکت کند ولی انرژی زیاد از آن‌ها نمی‌گیرد. مانند ترغیب کردن آن‌ها به انجام کاری که ما بتوانیم با آن‌ها همراهی کنیم  تا احساس تنهایی و خمودگی کمتری داشته باشد.

درمان افسردگی در نوجوانان با بالابردن مهارت های ارتباطی

نوجوانان نسبت به قضاوت اطرافیان خود مقداری حساس هستند و مدام خود را از نگاه افراد دیگر قضاوت می کند بنابراین در صورتی که با دیگران ارتباط برقرار کند احساس بهتری خواهد داشت. نوجوانان نسبت به روابط اجتماعی خود با دیگران دچار مشغولیت ذهنی می شوند و از ترس قضاوت دیگران سعی می کنند که از جمع های اتجتماعی دور شوند و همین عامل باعث می شود که آن‌ها افسرده شوند.

فکر کردن به اشتباهات

در اکثر مواقع این افراد خود را مورد قضاوت قرار می دهند و از ترس خطا کردن از مردن فاصله می‌گیرند تا دراینصورت کمتر اشتباه کنند. همین دوری کردن از دیگران باعث می شود که آن‌ها به افسردگی مبتلا شوند. برای درمان افسردگی در نوجوانان باید به آن‌ها کمک کنیم که مهارت های جدیدی بیاموزند یا برای ایجاد روابط تازه و جدید گام بردارند  تا در این صورت از قضاوت و سرزنش دیگران دور بمانند.

یافتن افکار مسموم

زمانی که نوجوانان به افسردگی مبتلا می شوند چندین بار اشتباه و تصمیم نادرست خودشان را برای همیشه به خود نسبت می دهند  و به خود می گویند «همیشه اشتباه می کنم و…». در برخی از موارد هم که امتحان سخت بوده، نمی گویند که استاد امتحان را سخت گرفته بود بلکه می گوید من هوش و ذکاوت خوبی نداشتنم و نتوانستن امتحان خوبی داشته باشم. در واقع باید بگوییم که همین افکار مخرب است که باعث به وجود آمدن افسردگی می شود.

روش روان کاوانه برای درمان افسردگی

در این روش درمان برای اینکه علت افسردگی را بیابند به جستجوی و یافتن مشکلات کودکی می پردازند و روانشناسان با تحلیل رفتار دوران کودکی فرد ریشه افسردگی را در ناخودآگاه او می باید در بسیاری از مواقع نوجوانان به دلیل اینکه به افسردگی مبتلا شده اند دچار افت تحصیلی هم می شوند و یا عملکرد او ضعیف می شود که سریعا باید به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

جمع بندی

در این قسمت باید بگوییم که عدم تعادل هورمون ها در بدن  و وجود استرس می تواند از عوامل مهم در آشفتگی نوجوانان باشد. اما این آشفتگی نباید به بی حوصلگی و بدبختی و یا زود رنجی منجر شود.افسردگی در جوانان  ممکن است مشکلات روحی را برای آن‌ها به وجود بیاورد  که این مشکلات می تواند  شامل مشکل در خوابیدن، غذا خوردن و خودآزاری باشد.

توجه کنید که برای درمان افسردگی به پزشک مراجعه کنید و با روش هایی که پزشک به شما توصیه می کند می توانید درمان این بیماری را شروع کنید اما دانستن علت به وجود آمدن افسردگی در درمان افسردگی نقش بسیار زیادی دارد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *