ارتباط تناسب اندام و سلامت روان

ارتباط تناسب اندام و سلامت روان


تناسب اندام یکی از عوامل مهم برای داشتن یک زندگی سالم و خوشحال است. تناسب اندام نه تنها به بهبود وضعیت جسمانی ما کمک می کند، بلکه تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت روان و عاطفی ما دارد. در این پست، به برخی از این تاثیرات خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانیم: تاثیر ورزش در سلامت روان

اثرات مثبت تناسب اندام بر سلامت روان

تناسب اندام خلق و خو خوب ایجاد می کند

ورزش کردن باعث تولید هورمون های شادابی مانند اندورفین، سروتونین و دوپامین در مغز ما می شود. این هورمون ها باعث افزایش حس خوشحالی، آرامش، عشق و لذت در ما می شوند. همچنین ورزش کردن باعث کاهش هورمون استرس یعنی کورتیزول در بدن ما می شود.

استرس یک عامل عمده برای افسردگی، اضطراب، خستگی و بسیاری از بیماری های روانپزشکی است. پس با ورزش کردن، ما می توانیم خلق و خو خود را بهبود بخشیده و رضایت از زندگی را افزایش دهیم.

بیشتر بدانیم: هورمون‌های تنظیم کننده خلق و خو

تناسب اندام اعتماد به نفس را قوی می کند

ورزش کردن باعث بهبود شکل و ظاهر بدن ما می شود. با داشتن چهارچوب بدن مناسب، ما حس زیبایی و جذاب بودن را تجربه می کنیم. این حس باعث افزایش اعتماد به نفس و خودپسندی ما می شود. همچنین با دست یافتن به اهداف تغذيه‌ای و تحرکي خود، ما حس دست‌يابي‌ به‌ كاري‌ كه‌ قبلاً فكر‌ نمي‌كرديم‌ كه‌ قادر‌ به‌ آن‌ هستيم را داريم. اين حس باعث افزایش خودکارآمدي و قابليت‌های فكري و عملي ما مي‌شود.

بیشتر بدانیم: افزایش اعتماد به نفس

تناسب اندام رابطه های اجتماعی را بهبود می بخشد

ورزش کردن گاهي باعث شروع يك فعاليت جديد يا علاقه مندي جديدي در زمينه يك ورزش يا فعاليت بدني است. در نتيجه، ما فرصت داريم با افرادی که علایق مشترک با ما دارند آشنا شويم و رابطه های اجتماعی جدیدی برقرار کنيم. اين رابطه ها مي توانند به ما حمايت، همدلي، دوستي و عشق ارائه دهند. همچنین ورزش کردن با دوستان و خانواده می تواند فرصتی برای تقویت ارتباطات و افزایش هماهنگی و همکاری باشد. این امور باعث بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان ما می شود.

تناسب اندام خواب بهتری را فراهم می کند

ورزش کردن باعث می شود بدن ما خسته و آماده برای استراحت شود. ورزش کردن همچنین باعث تنظيم سطح هورمون های مسئول بیداری و خواب در بدن ما می شود. در نتيجه، ورزش کردن مي تواند به ما كمك كند كه خواب عميق تر و با كيفيت تري داشته باشيم. خواب بهتر باعث بهبود حافظه، تمركز، خلاقيت و حال خوب ما می شود. همچنین خواب بهتر باعث کاهش استرس، افسردگی، اضطراب و بسیاری از بیماری های جسمانی و روانی می شود.

بیشتر بدانیم: هر آنچه باید درباره خواب بدانید

رابطه تناسب اندام و سلامت روان از دیدگاه نوروساینس

تناسب اندام و سلامت روان از دیدگاه نوروشیمی به تعادل و هماهنگی مواد شیمیایی مغز یا نوروترانسمیترها بستگی دارد. نوروترانسمیترها مسئول انتقال پیام های عصبی بین نورون ها یا سلول های عصبی هستند. برخی از این مواد شیمیایی مثل سروتونین، دوپامین، نوراپینفرین و آسیتیل کولین، نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، حافظه، یادگیری، خواب، اشتها، تحرک و تمرکز دارند. وقتی که تعادل این مواد شیمیایی در مغز به هم می خورد، ممکن است علائم روانشناسی مثل افسردگی، اضطراب، استرس، بدخلقی، کاهش علاقه و لذت، اختلالات خوردن و خواب و غیره ظاهر شود.

بیشتر بدانیم: نوروساینس چیست؟

فعالیت بدنی یک راه مؤثر برای بهبود تعادل نوروشیمیایی مغز است. فعالیت بدنی باعث تحرک عضلات و گردش خون به سمت مغز می شود. این فرآیند باعث تولید و آزادسازی نوروترانسمیترهای خوشحال کننده مثل سروتونین، دوپامین و نوراپینفرین در مغز می شود. این نوروترانسمیترها باعث بهبود خلق و خو، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، بهبود حافظه و چابک ذهن شده و در درمان بسیاری از اختلالات روانشناسی کاربرد دارند.

علاوه بر این فعالیت بدنی باعث تولید پروتئین های عصب رشد کننده (Neurotrophic factors) در مغز مخصوصاً در منطقه هایپوکامپ (Hippocampus) مسئول حافظه و چابک ذهن می شود. این پروتئین ها باعث رشد و تقویت سلول های عصبی جدید در مغز شده و جبران آسیب های عصب رشد کننده (Neurotrophic factors) در مغز مخصوصاً در منطقه هایپوکامپ (Hippocampus) مسئول حافظه و چابک ذهن مي‌شود. اين پروتئين‌ها باعث رشد و تقويت سلول‌هاي عصبي جديد در مغز شده و جبران آسيب‌هاي عصبي كه با سالخوردي يا بيماري‌هاي عصبي رخ داده‌اند را كمك كنند.

سوالات متداول درباره تناسب اندام و سلامت روان

تناسب اندام و سلامت روان دو عامل مهم برای داشتن یک زندگی خوشحال و پرکیفیت هستند. اما چگونه می توان این دو را با هم ترکیب کرد و به بهترین شکل از آنها بهره برد؟ در این قسمت به برخی از سوالات متداول در این زمینه پاسخ می دهیم.

چرا تناسب اندام به سلامت روان کمک می کند؟

تناسب اندام به سلامت روان کمک می کند چون باعث تولید هورمون های شادابی، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، بهبود رابطه های اجتماعی و خواب بهتر می شود. تمام این عوامل باعث می شوند که فرد حس خوشحالی، آرامش، عشق و لذت را تجربه کند و رضایت از زندگی خود را بالا ببرد.

چه نوع ورزش هایی برای تناسب اندام و سلامت روان مناسب هستند؟

برای تناسب اندام و سلامت روان، بهتر است که از ترکیبی از ورزش های قلبی عروقی، قدرتی و انعطاف پذیری استفاده کنید. ورزش های قلبی عروقی مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا باعث بهبود عملکرد قلب، ریه ها و خون رسانی به بافت های بدن می شوند.

ورزش های قدرتی مانند بارفیکس، دراز نشست، لگ پرس و بارافزار باعث تقویت عضلات، استخوان ها و مفاصل می شوند. ورزش های انعطاف پذیری مانند چینش باد، چینش جانبی، چینش عقب و چینش جلو باعث بهبود حرکات بدن، کاهش دردهای عضلانی و پیشگیری از آسیب های ورزشی می شوند.

چقدر باید در هفته ورزش کنم؟

برای تأثیر مثبت بر تناسب اندام و سلامت روان، توصیه می شود که حداقل 150 دقیقه در هفته (30 دقيقه در روز) ورزش قلبي عروقي با شديدي ملايم تا متوسط يا 75 دقيقه در هفته (15 دقيقه در روز) ورزش قلبي عروقي با شديدي زياد انجام دهيد. همچنین حداقل دو روز در هفته ورزش قدرتی انجام دهید.

ورزش های انعطاف پذیری را می توانید در ابتدا و انتهای هر جلسه ورزشی یا در روزهای بدون ورزش قلبی عروقی و قدرتی انجام دهید. البته میزان و نوع ورزش بستگی به سطح تناسب اندام، سلامت جسمانی، هدف و علاقه شما دارد. پس بهتر است قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توانم  به خود برای ورزش کردن انگیزه دهم؟

برای انگیزه دادن به خود برای ورزش کردن، می توانید از این راه ها استفاده کنید:

  • یک هدف واقع بینانه و قابل اندازه گیری برای خود تعیین کنید. برای مثال، می خواهم در 3 ماه آینده 5 کیلوگرم کم کنم یا می خواهم در 6 هفته آینده بتوانم 10 کیلومتر دویدن.
  • پیشرفت خود را ثبت و رصد کنید. برای مثال، می توانید یک دفترچه، یک نرم افزار یا یک سایت برای ثبت وزن، شکل بدن، زمان و مسافت ورزش، سطح انرژی و خلق و خو خود استفاده کنید.
  • خود را با جوایز کوچک تشویق کنید. برای مثال، می توانید به خود گفته باشید اگر در هفته 3 بار ورزش کنم، جمعه به خود یک فیلم دیدن یا یک شیرینی خوردن مجاز دانسته باشم.
  • یک هم‌ورزشي يا يك گروه حمايتي پيدا كنيد. برای مثال، مي توانيد با يك دوست، يك همكار يا يك عضو خانواده كه علاقه مندي يا هدف مشابهي با شما دارد، ورزش كنيد. يا مي توانيد به يك باشگاه، يك كلاس يا يك سايت كه در آن افراد با هم ورزش كنند و تجارب خود را به اشتراك بگذارند، بپيونديد.
  • ورزش را به عادت خود تبديل كنيد. برای مثال، مي توانيد يك زمان ثابت در روز برای ورزش كردن اختصاص دهيد.

نتیجه گیری

به عنوان یک نتیجه گیری، می توان گفت که تناسب اندام یک عامل کلیدی برای سلامت روان است. تناسب اندام باعث افزایش خلق و خو، اعتماد به نفس، رابطه های اجتماعی و خواب بهتر ما می شود. پس با ورزش کردن منظم و مناسب، ما می توانیم زندگی سالم تر و شاد تری داشته باشیم.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید و همچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *