DBT

DBT


شاید شما یا یک نزدیکتان با مشکلات روانشناختی مانند اختلال شخصیت مرزی، افسردگی، اضطراب، خود آزاری، سوء مصرف مواد یا اختلالات خوردن دست و پنجه نرم کنید. شاید هم به دنبال راه های سالم تر و موثر تر برای تنظیم عواطف، مقابله با استرس و بهبود روابط خود با دیگران باشید. در هر صورت، رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) ممکن است گزینه ای مناسب برای شما باشد.

بیشتر بدانیم: اختلالات شخصیت چیست؟

DBT چیست؟

DBT یک نوع درمان شناختی- رفتاری است که در اصل برای درمان اختلال شخصیت مرزی طراحی شده است. این اختلال با الگوهای ناسالم تفکر، عواطف و رفتار همراه است و معمولاً با تاریخچه ای از سوء استفاده، آسیب یا رها شدن در کودکی همراه است.

DBT بر این باور استوار است که بسیاری از مشکلات روانشناختی ناشی از ناتوانی در تعامل با دنباله های زندگی به طور سالم و مناسب هستند. DBT به شما کمک می کند تا مهارت های لازم برای تغلب بر چالش های زندگی را فرا بگیرید و به خود پذیرش و تغییر لازم را بدهید.

بیشتر بدانیم: روان درمانی چیست؟

DBT چگونه کار می کند؟

DBT از چهار جزء اصلی تشکیل شده است:

جلسات درمان فردی

در این جلسات، شما با یک درمانگر DBT آموزش دیده هفتگی ملاقات می کنید و درباره مشکلات خود صحبت می کنید. درمانگر شما به شما کمک می کند تا الگوهای فکر، عواطف و رفتار خود را تجزیه و تحلیل کنید و راه حل های جد

جلسات آموزش مهارت گروهی

در این جلسات، شما با یک گروه از افراد دیگر که DBT را دنبال می کنند، هفتگی ملاقات می کنید و مهارت های رفتاری را یاد می گیرید. این مهارت ها شامل چهار بخش هستند:

مهارت های ذهن آگاهی

شما یاد می گیرید که چگونه به تجربه های خود در لحظه حضور پیدا کنید و به آنها بدون قضاوت وجود داشته باشید. این به شما کمک می کند تا با واقعیت بهتر سر و کار داشته باشید و از فکر کردن به گذشته یا آینده جلوگیری کنید.

بیشتر بدانیم: ذهن آگاهی چیست؟

مهارت های تحمل درد

 شما یاد می گیرید که چگونه با استرس، درد و رنج به طور سالم و مناسب برخورد کنید و از رفتار های خود آسیب رسان خودداری کنید. این به شما کمک می کند تا با شرایط دشوار زندگی خود روبرو شوید و از آنها عبور کنید.

مهارت های تنظیم عواطف

 شما یاد می گیرید که چگونه عواطف خود را شناسایی، نامگذاری، درک و قبول کنید. این به شما کمک می کند تا با عواطف منفی خود مقابله کنید و عواطف مثبت خود را تقویت کنید.

مهارت های تعاملات موثر

شما یاد می گیرید که چگونه با دیگران به طور صادقانه، با احترام و منصفانه برخورد کنید و نظرات، نیازها و حقوق خود را به خوبی بروز دهید. این به شما کمک می کند تا رابطه های سالم تر و پایدار تر با دیگران برقرار کنید.

مشاوره تلفنی

در این جزء، شما مجوز دارید بین جلسات با درمانگر خود تماس بگیرید و درباره چالش های خود صحبت کنید. درمانگر شما به شما کمک می کند تا از مهارت های DBT استفاده کنید و با شرایط سخت زندگی خود برخورد کنید.

DBT برای چه کسانی مناسب است؟

DBT برای افرادی که با مشکلات روانشناختی مختلف دست و پنجه نرم می کنند مناسب است. این مشکلات می توانند شامل:

اختلال شخصیت مرزی

  • افسردگی
  • اضطراب
  • خود آزاری
  • سوء مصرف مواد
  • اختلالات خوردن
  • اختلال استرس پس از سانحه PTSD

DBT به شما کمک می کند تا:

  • عواطف خود را بهتر تشخیص، درک و قبول کنید.
  • با استرس، درد و تحریک های نامطلوب به طور سالم و مناسب برخورد کنید.
  • با دیگران به طور مؤثر، صادقانه و با احترام برخورد کنید.
  • نیازهای خود را بروز دهید، حقوق خود را حفظ کنید و به حل مناقشات بپردازید.
  • در لحظه زندگی کنید و به تجربه های خود بدون قضاوت وجود دهید.
  • به خود پذیرش و تغییر لازم را بدهید.

سوالات متداول درباره DBT

DBT چه تفاوتی با CBT دارد؟

CBT یا درمان شناختی- رفتاری یک روش درمانی است که بر این باور استوار است که افکار، عواطف و رفتارهای ما با هم ارتباط دارند و می توانند تأثیر منفی یا مثبت بر بهداشت روان ما داشته باشند. CBT به شما کمک می کند تا الگوهای فکر و رفتار خود را شناسایی و تغییر دهید و با عواطف خود به طور سالم برخورد کنید.

بیشتر بدانیم: CBT یا درمان شناختی-رفتاری چیست؟

DBT یک نوع CBT است که برای درمان اختلال شخصیت مرزی و سایر مشکلات روانشناختی طراحی شده است. DBT علاوه بر CBT، از عناصر دیگری مانند ذهن آگاهی، دیالکتیک و اعتبار سنجی استفاده می کند. DBT به شما کمک می کند تا هم پذیرش خود را افزایش دهید و هم تغییرات مثبت در زندگی خود ایجاد کنید.

DBT برای چه سنینی مناسب است؟

DBT برای افراد بالغ مناسب است. اما برخی از درمانگران DBT را برای نوجوانان و کودکان نیز اقدام به تغییر و تطبیق داده اند. DBT برای نوجوانان و کودکان معمولاً شامل جلسات درمان فردی، جلسات آموزش مهارت گروهی و جلسات خانواده است. DBT برای نوجوانان و کودکان ممکن است به آنها کمک کند تا با عواطف، استرس، رفتار های خود آسیب رسان و روابط خود با دیگران به طور سالم برخورد کنند.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید و همچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *