تست رغب شغلی هالند

تست رغب شغلی هالند


تست هالند در یک آزمون در جهت کمک به انتخاب شغل است. انتخاب شغل می‌تواند برای بسیاری از افراد یک کار چالش‌برانگیز و گیج‌کننده باشد. گاهی ممکن است بپرسیم که کدام رشته تحصیلی با شخصیت ما سازگار است، آیا ما در شغل درست هستیم، یا آیا باید مسیر شغلی خود را تغییر دهیم. اگر نتوانیم پاسخ صحیح و واقع‌بینانه‌ای برای این سوالات پیدا کنیم، ممکن است انتخاب‌های اشتباهی انجام دهیم و شغل مناسبی پیدا نکنیم. علاوه بر این، ممکن است از کارکردن لذت نبریم و مدام به فکر تغییر شغل باشیم. اما راهکار جلوگیری از این اتفاقات چیست؟

بیشتر بدانیم: آشنایی با روانسنجی

در سال‌های اخیر، تست‌هایی مانند تست شخصیت‌شناسی MBTI، NEO، آزمون Aptitude Test و تست شخصیت شناسی شغلیHolland به کمک افراد در تعیین مسیر درست شغلی آمده‌اند. با استفاده از این نتایج، می‌توان به شناخت درستی از تمایلات و علایق شغلی، نقاط ضعف و قوت، استعدادها و روحیات رسید که این امر نیز به انتخاب شغل مناسب و مسیر حرفه‌ای درست کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم: استعدادیابی و هدایت شغلی

در این مقاله، از میان تست‌های معرفی شده، به معرفی تست Holland و تاثیر آن بر انتخاب شغل خواهیم پرداخت. در صورت مطالعه این مقاله تا پایان، به پاسخ سوال «تست هالند چیست؟» خواهید رسید و با نظریه هالند، شش تیپ شخصیتی آن، تفسیر تیپ‌های شخصیتی و نقش آن در انتخاب شغل، آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانیم: آشنایی با آزمون‌های روانسنجی

تست هالند چیست؟

در پاسخ به سوال «تست شخصیت شناسی هالند چیست؟» باید گفت، تست هالند که با نام‌های ديگري همچون رغبت سنج شغلي هالند يا تست شخصيت‌شناسي، استعداديابي و سنجش تمايلات شغلي هالند نيز شناخته مي‌شود، توسط روان‌شناسي به نام جان. ال هالند شناسایي و ايجاد شد. هالند معتقد بود که اگر افراد مختلف، تیپ شخصیتی خود را بشناسند، می‌توانند شغلی مطابق با توانایی‌ها و نقاط قوت خود پیدا کنند که با علایق، روحیات و سبک کاری آن‌ها نیز مطابقت داشته باشد. افرادی که در شغلی متناسب با شخصیتشان مشغول به کار شوند، در محیط کار، شادتر و سازنده‌تر خواهند بود.

در واقع، طبق این نظریه، کد هالند یک کد سه حرفی است که باتوجه به سه نوع شخصیت غالب فرد از میان شش شخصیت موجود، به دست می‌آید. مطابق با نظریه هالند، افراد به 6 دسته شغلی مختلف تقسیم می‌شوند که به‌صورت مخفف، به‌عنوان تیپ‌های شخصیتی R.I.A.S.E.C (حروف اول معادل انگليسي هر يک از شش شخصيت) نيز شناخته مي‌شوند.

همه تیپ‌های شخصیتی از نظر اهمیت یکسان بوده و در هر سازمانی، موردنياز هستند.

چگونه تست هالند مي‌تواند به ما در انتخاب شغل کمک کند؟

تست هالند شامل 60 سؤال است که علاقه شما به فعاليت‌های مختلف را اندازه‌گيري مي‌کند. براساس پاسخ‌های شما، یک کد سه حرفي دريافت خواهيد کرد که سه تيپ شخصيتي غالب شما را از ميان شش تيپ ممکن نشان مي‌دهد: واقع‌گرایان (R)، تحقيق‌گران (I)، هنرمندان (A)، اجتماعي‌گران (S)، کارآفرینان (E) و سنت‌گرایان (C).

هر یک از این تیپ‌ها دارای ويژگي‌ها، ترجيحات، ارزش‌ها و مهارت‌های خود هستند که بر انتخابات شغلي شما تاثير دارند. با شناخت کد خود، مي‌توانید حرفه‌های مختلف را که با شخصيت و علاقه‌مندي‌های شما منطبق هستند، بررسي کنید. همچنین مي‌توانید کد خود را با کدهای حرفه‌های مختلف مقایسه کنید تا ببینید چقدر با هم سازگار هستند.

برای مثال، اگر کد شما IAS باشد، به این معنی است که شما دارای شخصیت تحقیق‌گر، هنرمند و اجتماعی هستید. شما کنجکاو، خلاق و خوشحال شما از حل مسائل، بیان خود و کار با مردم لذت می‌برید. برخی از حرفه‌هایی که با کد شما منطبق هستند، روان‌شناس، معلم، نویسنده یا پژوهشگر هستند.

تیپ‌های شخصیت از دیدگاه تست هالند

واقع گرایان

واقع‌گرایان افرادی هستند که دوست دارند با چیزها کار کنند و مهارت‌های عملی، فیزیکی و مکانیکی دارند. آن‌ها تمایل به اطمینان و رقابت دارند و به فعالیت‌هایی که نیاز به هماهنگی حرکتی، قدرت و ابزار دارند علاقه‌مند هستند. آن‌ها تفکر عملی و واقع‌بینانه دارند و از تخیلات و مسائل انتزاعی دوری می‌کنند.

آن‌ها به جای صحبت کردن یا فکر کردن در مورد چیزی، با حل کردن خود آن کار مشکل را برطرف می‌کنند. آن‌ها تمایل دارند که در محیط‌های عملی و وظیفه‌محور، به‌جای گذراندن دوره‌های متعدد و طولانی به‌طور مستقیم و خودجوش به یادگیری و برقراری ارتباط بپردازند. برخی از شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: کشاورز، نجار، مهندس، دامپزشک، آتش‌نشان، جراح، فوتبالیست و ….

تحقیق گران

تحقیق‌گران افرادی هستند که دوست دارند با مسائل انتزاعی و تحلیلی سر و کار داشته باشند و از کشف و بررسی رازهای علمی لذت می‌برند. آن‌ها تمایل به یادگیری و کسب دانش دارند و از مهارت‌های ریاضی، علمی و فناورانه بالایی برخوردار هستند. آن‌ها تفکر منطقی و نظام‌مند دارند و از حل مسائل پیچیده چالش برانگیز استقبال می‌کنند.

آن‌ها تمایل دارند که به‌طور مستقل یا با افراد باهوش و متفکر کار کنند. برخی از شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: استاد دانشگاه، پزشک، روان‌شناس، شیمیدان، فیزیک‌دان، ریاضیدان، برنامه‌نویس و ….

هنرمندان

هنرمندان افرادی هستند که دوست دارند با خلاقیت و تخیل خود چیزهایی را ایجاد یا زیباسازی کنند. آن‌ها تمایل به بیان خود و احساساتشان دارند و از مهارت‌های هنری، زبانی و موسیقایی بالایی برخوردار هستند. آن‌ها تفکر نوآورانه و غیرمتعارف دارند و از قوانین و محدودیت‌ها خوششان نمی‌آید.

آن‌ها تمایل دارند که به‌طور مستقل یا با افراد باهوش و هنرمند کار کنند. برخی از شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: نویسنده، بازیگر، خواننده، رقاص، عکاس، طراح، نقاش و ….

اجتماعی گران

اجتماعی‌گران افرادی هستند که دوست دارند با مردم ارتباط برقرار کنند و به دیگران کمک یا آموزش بدهند. آن‌ها تمایل به همکاری و همدلی دارند و از مهارت‌های ارتباطی، همدلی و رهبری بالایی برخوردار هستند. آن‌ها تفکر خوشبینانه و مثبت دارند و از روابط گرم و صمیمی لذت می‌برند. آن‌ها تمایل دارند که با افراد باهوش و مهربان کار کنند. برخی از شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: معلم، پرستار، روان‌شناس، مشاور، کارگزار، فروشنده و ….

کار آفرینان

کارآفرینان افرادی هستند که دوست دارند با ایده‌های جدید و متفاوت، کسب و کار یا پروژه‌ای را راه‌اندازی یا توسعه دهند. آن‌ها تمایل به رهبری، مذاکره و اقناع دارند و از مهارت‌های سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و مدیریت بالایی برخوردار هستند². آن‌ها تفکر خطرپذیر و ماجراجو دارند و از چالش‌ها و فرصت‌های جدید استقبال می‌کنند. آن‌ها تمایل دارند که به‌طور مستقل یا با افراد باهوش و جسور کار کنند². برخی از شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: کارآفرین، بازاریاب، مشاور، وکیل، سیاستمدار، بازرگان و ….

سنت گرایان

سنت‌گرایان افرادی هستند که دوست دارند با اطلاعات و اعداد کار کنند و مهارت‌های نظم، دقت و توجه به جزئیات دارند. آن‌ها تمایل به رعایت قوانین، استانداردها و الگوها دارند و از فعالیت‌هایی که نیاز به حفظ، مرتب‌سازی و طبقه‌بندی دارند علاقه‌مند هستند. آن‌ها تفکر مرتب و منظم دارند و از خلاقیت و تغییرات دوری می‌کنند.

آن‌ها تمایل دارند که با افراد باهوش و قاعده‌مند کار کنند. برخی از شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: حسابدار، کتابدار، منشی، بانکدار، بازرس، محاسب و ….

سوالات متداول درباره تست هالند

تست هالند چه فایده‌ای دارد؟

تست هالند می‌تواند به شما کمک کند تا شخصیت خود را بهتر بشناسید و شغلی را انتخاب کنید که با علایق، استعدادها و ارزش‌های شما سازگار باشد. این تست می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی حرفه‌ای، توسعه مهارت‌ها و افزایش رضایت شغلی کمک کند.

چگونه می‌توانم تست هالند را انجام دهم؟

برای انجام تست هالند، باید به یک سایت معتبر مراجعه کرده و 60 سؤال را پاسخ دهید. پس از تکمیل تست، یک کد سه حرفی دریافت خواهید کرد که نشان‌دهنده سه تیپ شخصیتی غالب شما است. برای مثال، اگر کد شما IAS باشد، به این معنی است که شما دارای شخصیت تحقیق‌گر، هنرمند و اجتماعی هستید.

آیا تست هالند تضمین موفقیت حرفه‌ای است؟

خیر، تست هالند فقط یک ابزار کمکی است و نباید به طور منحصر به فرد به آن تکیه کرد. برای انتخاب شغل مناسب، باید عوامل ديگري همچون ارزش‌ها، مهارت‌ها، اهداف و شرایط بازار را نيز در نظر داشت. همچنین باید به نظارات مشاوران حرفه‌ای، استادان، خانواده و دوستان نيز گوش داد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید و همچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *