فال

فال


فال گرفتن یکی از روش‌هایی است که برخی افراد برای پیش‌بینی آینده و کاهش اضطراب و ناامیدی خود از آن استفاده می‌کنند. اما آیا فال گرفتن واقعاً می‌تواند به ما در حل مشکلات و رسیدن به اهدافمان کمک کند؟ آیا فال گیری یک علم است یا یک خرافه؟ آیا فال گیری مضر است یا مفید؟ در این پست، به بررسی فال گرفتن از دیدگاه روانشناسی خواهیم پرداخت و به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

فال چیست؟

فال و فال بینی با عناوین مختلف به معنی کوشش برای پیش‌بینی آینده است. فال و علم هیچ رابطه‌ای با هم ندارند و در بهترین حالت حتی اگر نخواهیم نام خرافه روی فال بگذاریم در شاخه شبه علم قرار می‌گیرد. شبه علم به زبان ساده یعنی باورها و ادعاهایی که هیچ اثبات علمی برای آن‌ها وجود ندارد و افرادی که آن را باور دارند به روش‌های غیر علمی سعی در اثبات ادعاهایشان دارند.

چرا به فال پناه می‌بریم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که افراد به فال اعتماد می‌کنند و در زیر چند مورد مهم آن را با هم بررسی می‌کنیم.

بسته شدن تمام درهای موجود

اکثر افرادی که به دنبال فال و پیش‌بینی آینده هستند ناامید هستند و شرایط زندگی آنقدر به آن‌ها فشار آورده است که در به در به دنبال روزنه امیدی هستند که دلشان آرام گیرد. خبر خوش در آینده که توسط فالگیر به آن‌ها داده می‌شود می‌تواند تحمل فشار زندگی حاضر را برای آن‌ها به صورت یک مسکن موقت راحت‌تر کند.

فرار از واقع

گاهی افراد تحمل روبرو شدن با واقع را ندارند، دل‌شان می‌خواهد اوضاع چیزی غیر از این باشد که در زندگی‌شان اتفاق افتاده است، چشم‌هایشان را روی واقعیت می‌بندند یا به قول معروف سرشان را مثل کبک داخل برف یا فنجان قهوه فال قهوه‌شان می‌کنند! آن‌ها در رویاهایشان به سر می‌برند، نشانه‌ها را نمی‌بینند و دل‌شان می‌خواهد دنیا بر اساس رویاهای آن‌ها بچرخد نه واقعیت.

اضطراب آینده

گاهی نامعلوم بودن و نامشخص بودن آینده می‌تواند اضطراب برانگیز باشد به خصوص برای افرادی که زندگی حال حاضرشان موجب رضایت‌شان نیست. وقتی از زندگی زمان حال لذت نبریم، می‌توانیم نگران آینده باشیم که مبادا شرایط ناگوار امروز در آینده هم ادامه داشته باشد. مثلا فردی را در نظر بگیرید که در ایام کنکور به سر می‌برد، تمام تلاشش را می‌کند اما نگران آینده است که مبادا نتواند نتیجه خوبی بگیرد، یک فال و خبرهای خوشحال‌کننده‌اش می‌تواند اضطراب او را پایین بیارد.

فرار از تلاش

برخی افراد همیشه به دنبال راحت‌ترین راه حل موجود هستند. آن‌ها به فال روی می‌آورند تا حرف‌های خوب درباره آینده‌شان بشنوند و به امید قطعی بودن این اتفاقات دست از تلاش برمی‌دارند و همه چیز را به زمان می‌سپارند تا خودش به موقع اتفاق بیفتد! غافل از اینکه تنها چیزی که در حال اتفاق افتادن است از دست دادن روزهای عمرشان است.

فال گیری چه تاثیرات منفی‌ای دارد؟

فال گیری در کوتاه مدت ممکن است باعث شود که شما حس خوب و آرامش داشته باشید ولی در بلند مدت، فال گیری مضرات و عوارض جدیدی را به همراه خود دارد. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش تحریف شناخت

تحریف شناخت یک پدیده یکسان سیر کذب است. یعنی هرچقدر کذب بگوئیم، باور کذب هم بیشتر خواهد شد. همچنین هرچقدر فال گیری کنیم، باور فال هم بیشتر خواهد شد

کاهش اعتماد به نفس

وقتی شما به فال گیری وابسته می‌شوید، دیگر به توانایی‌ها و استعدادهای خود اعتماد ندارید و فکر می‌کنید که تنها چیزی که می‌تواند آینده‌تان را تعیین کند، حرف‌های فالگیر است. این باعث می‌شود که شما از تصمیم‌گیری و عمل کردن برای رسیدن به اهدافتان دست بکشید و منتظر بمانید که فال برآورده شود.

افزایش وابستگی

فال گیری می‌تواند یک عادت بد شود که شما را به فالگیر وابسته می‌کند. شما دیگر نمی‌توانید بدون فال گرفتن هر کاری را انجام دهید و هر بار که با چالش یا تغییر روبرو می‌شوید، به سراغ فال می‌روید. این باعث می‌شود که شما از خودباوری و خودکارآمدی خود ضعف پیدا کنید و به جای حل مشکلات، از آن‌ها فرار کنید.

افزایش نارضایتی

فال گیری ممکن است باعث شود که شما از زندگی خود نارضایت باشید و همیشه به دنبال چیزهای بهتر و بزرگتر باشید. شما دیگر قدر آنچه دارید را نمی‌دانید و همواره در حال مقایسه خود با دیگران هستید.

برای جلوگیری از تاثیرات منفی فال چه بکنیم؟

فال را به عنوان یک الهام و نه به عنوان یک الزام ببینیم. فال را به عنوان یک فرصت و نه به عنوان یک محدودیت در نظر داشته باشیم. فال را به عنوان یک راهنما و نه به عنوان یک رهبر پذیرفته کنیم.

فال را انتخاب کنیم

فال گیری را به عنوان یک انتخاب و نه به عنوان یک اجبار ببینیم. فال را زمانی بگیریم که خودمان بخواهیم و نه زمانی که دیگران بخواهند. فال را از کسانی بگیریم که خودمان اعتماد داریم و نه از کسانی که دیگران توصیه می‌کنند. فال را با هدف و مقصود خودمان بگیریم و نه با هدف و مقصود دیگران.

فال را تعادل بخش کنیم

فال گیری را به عنوان یک تعادل بخش و نه به عنوان یک تعصب ببینیم. فال را با سایر منابع اطلاعاتی مقایسه کنیم و نه با آن‌ها مخالفت کنیم. فال را با سایر روش‌های حل مشکل ترکیب کنیم و نه آن‌ها را نادیده بگیریم. فال را با سایر ابزار‌های خودشناسی همراه کنیم و نه آن‌ها را جایگزین کنیم.

سوالات متداول درباره فال گرفتن

فال گرفتن حرام است؟

پاسخ به این سوال بستگی به مذهب و اعتقاد شخص دارد. برخی از مذاهب و ادیان فال گرفتن را حرام و گناه می‌دانند و برخی دیگر آن را مجاز و جایز می‌شمارند. برای مثال، در اسلام، فال گرفتن از جمله کبایر و گناهان بزرگ است و به شدت نهی شده است. اما در بعضی از فرهنگ‌ها و سنت‌ها، فال گرفتن یک عادت و رسم است که بدون هیچ تعارض با دین انجام می‌شود.

فال گیری چقدر دقیق است؟

فال گیری هیچ دقت و صحت علمی ندارد و تنها بر اساس باورها و ادعاهای شبه علمی استوار است. فال گیری از روش‌های غیر منطقی و غیر منصفانه برای پیش‌بینی آینده استفاده می‌کند که هیچ اثبات قابل قبولی برای آن‌ها وجود ندارد. فال گیری به راحتی می‌تواند توسط عوامل مختلف تحت تاثیر قرار گیرد و نتایج آن را تغییر دهد.

برای مثال، فال گیر ممکن است به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه حرف‌های خود را بر اساس خواسته‌ها و نظرات شخص فال گیرنده تغییر دهد. همچنین فال گیرنده ممکن است به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه حرف‌های فال گیر را بر اساس خواسته‌ها و نظرات خودش تفسیر کند.

فال گیری با روانشناسی رابطه دارد؟

فال گیری با روانشناسی رابطه دارد اما نه به صورت مثبت و کاربردی بلکه به صورت منفی و مخرب. فال گیری ممکن است باعث شود که شخص به جای درک خود و حل مشکلات خود، به فال گیر وابسته شود. فال گیری ممکن است باعث شود که شما از واقعیت های رابطه خود غافل شوید و به خرافات و جادوگری اعتقاد پیدا کنید. بهتر است که برای بهبود رابطه خود، از دانش و تجربه روانشناسان استفاده کنید و با شریک خود صادقانه و باز صحبت کنید.

خلاصه

فال گرفتن یک پدیده شبه علم است که برخی افراد برای پیش‌بینی آینده و کاهش اضطراب و ناامیدی خود از آن استفاده می‌کنند. فال گیری در کوتاه مدت می‌تواند حس خوب و آرامش داشته باشد ولی در بلند مدت، مضرات و عوارض جدیدی را به همراه خود دارد. برای استفاده از فال گیری به عنوان یک ابزار کارآمد، باید آن را جدی نگیریم، آزمایش کنیم، تغییر دهیم، انتخاب کنیم و تعادل بخش کنیم.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید و همچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *