عوارض نوروفیدبک

عوارض نوروفیدبک


عوارض نوروفیدبک چیست؟

یکی از سوالات متداول  قبل از شروع درمان نوروفیدبک در ذهن افراد پیش می آید این است که آیا نوروفیدبک عوارضی هم دارد یا نه.

توصیه می‌شود ابتدا مطلب نوروفیدبک چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

به طور کلی تعداد کمی از افراد عوارض جانبی نروفیدبک را تجربه می کنند. بیش تر افراد این جلسات را آرامش بخش و انرژی زا توصیف می کنند.

به هرحال پیش از شروع درمان خوب است از عوارض منفی این نوع درمان آگاه شوید. نوروفیدبک مبتنی بر این فرض است که بیماران با تغییر الگوی الکتریکی (امواج مغزی) مغز می توانند کارکرد مغز خود را بهبود ببخشند. این امواج مغزی وضعیت هوشیاری، تحریک و توانایی کنترل بدن و ذهن را تعیین می کنند.

اگر آن ها در سطح بهینه تولید شوند، توانایی ما در تفکر، احساس و عملکرد به حد مطلوبی می رسد. اما اگر این امواج خیلی سریع، خیلی کند و یا در بخش های خاصی از مغز تولید نشوند، می توان از نوروفیدبک برای تصحیح این مسائل استفاده کرد.

نوروفیدبک امواج را با تمرین دادن مغز اصلاح می‌کند و کاملا غیر تهاجمی است یا عبارتی جز دسته تمرین های قرار می‌گیرد چون موجی را به داخل مغز نمی‌دهد و صرفا بازخورد تصویری و صوتی است.

عوارض نوروفیدبک

قبل از بررسی عوارض نوروفیدبک که بیماران ممکن است در طی یا پس از جلسه نوروفیدبک تجربه کنند، در اینجا مواردی که باید در مورد عملکرد نوروفیدبک به خاطر داشته باشیم ذکر شده است.

۱- واکنش افراد نسبت به نوروفیدبک متفاوت است

به طور کلی، بیشتر افراد نسبت به جلسات نوروفیدبک واکنش منفی نشان نمی دهند. اما هر یک از ما ممکن است در زمان‌های مختلف به محرک های یکسان واکنش متفاوتی نشان دهیم.

بنابراین اگر در جلسه ای به محرک ها عکس العمل منفی نشان دادید، در مورد آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید. آن ها می توانند شرایط درمان را بهبود ببخشند.

۲- قسمت های مختلف مغز نسبت به درمان متفاوت واکنش نشان می دهند

بسته به نوع نقشه مغزی شما نوروفیدبک مکان های خاصی را در مغز شما هدف قرار می دهد. درمان شامل افزایش یا کاهش صدای فرکانس موج مغز در این مناطق می شود. اما درمان بعضی از مناطق مغز نسبت به دیگر مناطق چالش برانگیز تر است و منجر به عوارض جانبی بیش تری می شود. خوشبختانه یک دکتر توانا و ماهر می داند چه نواحی از مغز را درمان کند که عوارض جانبی کم تر شود.

۳- تغییر فرکانس موج در مغز می تواند بر احساسات و عملکرد مغز تأثیر بگذارد

اگر تلاش می کنید مناطق خاصی از مغز را با افزایش امواج بتا و یا امواج گاما درمان کنید، این افزایش ممکن است به طور موقت منجر به بهم ریختگی شود.

از طرف دیگر، صدای کم فرکانس ممکن است باعث شود بیماران احساس خستگی را تجربه کرده و در تمرکز مشکل داشته باشند. اما این عوارض نوروفیدبک موقتی هستند و با ادامه درمان کاهش می یابند و از بین می روند.

۴- بیماری های عصبی می توانند باعث ایجاد عوارض جانبی شوند

قبل از شروع درمان، همیشه در مورد هر بیماری که ممکن است داشته باشید، به دکتر خود اطلاع دهید. این شرایط باعث عوارض جانبی می شود که دیگران آن را تجربه نمی کنند. نوروفیدبک می توان شرایط شما را بهبود ببخشد، اما مهم است که بروز عوارض جانبی را به حداقل برسانیم.

۵- مهارت دکتر شما در ایجاد عوارض جانبی نوروفیدبک نقش دارد

ماهر نبودن دکتر، استفاده از دستگاه های قدیمی و تهیه نکردن نقشه مغزی می تواند احتمال ایجاد عوارض جانبی را بالا ببرد.

مرکز اعصاب و روان نوین مشهد با گرد آوری بهترین متخصصین و همچنین تهیه بروزترین دستگاه‌ها، درمان باکیفیت و بدون عوارض را برای شما عزیزان تضمین می کند.

در اینجا چند مورد از عوارض نوروفیدبک که برخی از افراد حین و پس از نورو فیدبک تجربه می کنند ذکر شده است.

اضطراب

این اضطراب می تواند بخاطر قرار گرفتن الکترود ها بر روی سر شما  یا مصرف دارو باشد. اضطراب می تواند در حین درمان هم احساس شود. وقتی درمان شروع می شود متوجه می شوید که اضطراب شما بی دلیل است.

سرگیجه

بیماران ممکن است این احساس را در حین و بعد از جلسه درمان تجربه کنند، احتمالاً سرگیجه در واکنش نسبت به تغییر در الگوهای موجی مغز اتفاق می افتد.

خستگی

افزایش یا کاهش سرعت امواج مغزی می تواند باعث شود برخی از بیماران برای مدت کوتاهی احساس خستگی را تجربه کنند.

بدتر شدن علائم یا بهم ریختگی

در حالیکه نوروفیدبک با افزایش فعالیت الکتریکی به  بهبود عملکرد مغز کمک می کند، این احتمال وجود دارد که این تغییرات باعث بدتر شدن علائم افسردگی، اختلال کم توجهی، اضطراب و سایر شرایط شود. این تأثیرات موقتی است.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر در این زمینه اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *