عشق در بیماران دوقطبی

عشق در بیماران دوقطبی


عشق در بیماران دوقطبی می تواند موضوع جنجال برانگیزی باشد. بیماران دوقطبی نیز درست مانند سایر افراد ممکن است به فردی علاقمند شوند با این حال تغییرات خلقی آنها می تواند مشکلات بسیاری را برای خود فرد و طرف مقابل ایجاد کند. به همین خاطر اگر تصمیم دارید با فردی که درگیر اختلال دوقطبی است ازدواج کنید بهتر است اطلاعات خود را راجع به این بیماری و همین طور وظایفی که به عنوان همسر یک بیمار دوقطبی برعهده دارید افزایش دهید.

بیشتر بدانیم: اختلال دوقطبی چیست؟

اگرچه زندگی با این افراد به دلیل شرایط خاصی که تجربه می‌کنند می‌تواند بسیار سخت باشد اما بازهم این موضوع را تکرار می‌کنیم که اختلال دوقطبی دلیلی برای ناتوانی فرد در عاشق شدن نیست و این افراد نیز درست مانند سایرین می توانند به شریک احساسی و خانواده خود علاقمند باشند.

آیا عشق در بیماران دوقطبی واقعی است؟

برای بسیاری از افرادی که با بیمار دارای اختلال دوقطبی زندگی می کنند این سوال پیش می آید که آیا اصلا این بیماران توانایی عاشق شدن را دارند؟ این سوال بیشتر اوقات به دلیل رفتارهای نامتعادل این بیماران و به دنبال تغییر خلق ایجاد می شود. علاوه بر این قرار گرفتن در دوره مانیا احتمال بروز خیانت عاطفی و زناشویی را نیز افزایش می دهد و تمامی این ها می توانند علامت سوالی برای این موضوع باشند که آیا واقعا این افراد می توانند کسی را دوست داشته باشند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بیماران دوقطبی نیز مانند سایر افراد می‌توانند درگیر یک رابطه عاطفی شده و عشق را تجربه کنند. اما به دلیل شرایط خاص روحی که دارند ممکن است احساسات آنها دچار نوساناتی بیش از حالت معمول باشد و این می تواند روابط آنها را تا حدودی بی ثبات کند. اما وجود این مشکلات هرگز به این معنا نیست که آنها نمی توانند کسی را دوست داشته باشند. عشق در بیماران دوقطبی بالعکس تحقیقات نشان دهنده این موضوع است که اگر افراد درگیر با اختلال دوقطبی سیستم حمایتی و عاطفی مناسبی در اطراف خود داشته باشند، بهتر می توانند با این بیماری کنار بیایند.

بیماران دوقطبی و ازدواج

یکی از سخت ترین کارها برای زنان و مردان مبتلا به اختلال دوقطبی این است که بخواهند علاقه خود را به کسی ابراز کنند. وجود بیماری دوقطبی و همین طور باورها و افکار منفی که با بیماری های روانی همراه است باعث می شود آنها اعتماد به نفس لازم برای مطرح کردن علاقه خود را نداشته باشند و حتی بسیاری از مواقع از جمع های دوستانه فرار می کنند تا خود را از قضاوت های دیگران یا حتی احتمال آشنایی با فردی که به او علاقمند شوند دور نگه دارند.

با این حال به خاطر داشته باشید که بیماری دوقطبی چیزی نیست که شما در انتخاب آن نقشی داشته باشید و علاوه بر این هر یک از ما در کنار ویژگی های مثبتمان قطعا نواقصی نیز خواهیم داشت. به علاوه شما می توانید از طریق پیگیری دقیق جلسات روان درمانی تا حد زیادی بیماری خود را تحت کنترل درآورید.

عشق در بیماران دوقطبی می تواند وجود و اگر احساس می کنید که به فردی علاقمند شده اید بدون ترس از قضاوت شدن این موضوع را با وی درمیان بگذارید و تا جای ممکن فکر نکنید مخفی نگه داشتن شرایط می تواند به شما کمکی بکند. به خاطر داشته باشید که شنیدن جواب منفی از یک یا حتی چند نفر به این معنا نیست که شما به طور کلی شانس خود را برای داشتن یک رابطه عاطفی از دست داده اید.

همسر یک بیمار دوقطبی بودن

هنگامی که شما با فردی که دارای اختلال دوقطبی است وارد رابطه می شوید باید انتظار چالش های بسیاری را داشته باشید. در واقع زندگی این افراد با هر بار تغییر خلق دچار نوسان های جدی می شود و شما می بایست خود را برای این شرایط و همین طور حمایت از شریک احساسیتان آماده کنید. به همین خاطر شاید بتوان گفت اولین قدم در این مسیر خودشناسی است. عشق در بیماران دوقطبی سعی کنید توانایی ها و نقاط ضعف خودتان را در نظر بگیرید و با خود به این سوال پاسخ دهید که آیا واقعا توانایی روبه‌رو شدن با چنین شرایطی را برای تمامی عمر دارید؟ ا

افزایش اطلاعات

اولین قدم سعی کنید اطلاعات خود را راجع به اختلال دوقطبی، نشانه ها و همین طور پیامدهای رفتاری آن افزایش دهید. بهترین منبع برای دستیابی به این اطلاعات خود فرد و خانواده او هستند. آن‌ها می‌توانند به خوبی شما را درجریان نشانه های تغییر خلق قرار دهند و این مهمترین چیزی است که باید به آن توجه داشته باشید. صحبت کردن با یک مشاور متخصص و همین طور مطالعه در این زمینه نیز کمک کننده خواهند بود. و همچنین راه‌های تشخیص آن را بدانید.

بیشتر بدانیم: چکاپ سلامت روان

برای رابطه تلاش کنید

تحقیقات نشان داده است مردان و زنانی که اختلال دوقطبی را به صورت یک بیماری روانی قابل کنترل در نظر می گیرند به نسبت افرادی که آن را جز ویژگی های شخصیتی تغییر ناپذیر شریک احساسیشان می دانند زندگی مطلوب تری را تجربه می کنند. به همین خاطر یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه احساسی برای بیماران دو قطبی باید به آن توجه شود این است که خود فرد و طرف مقابل درست مانند سایر زوج ها برای رابطه عاطفی خود تلاش کنند.

توهین نکنید

همه ما نقاط ضعفی داریم که دلمان نمی خواهد کسی از آنها باخبر شود یا این مسائل را به روی ما بیاورد. به همین خاطر اگر همسر یا شریک احساسی شما دارای رفتارهای افراد دوقطبی است سعی کنید هرگز از این موضوع برای تحقیر یا توهین به وی استفاده نکنید. عشق در بیماران دوقطبی حتی در طول رابطه نیز تا جای ممکن فضای رابطه خود را عادی نگه دارید و این احساس را در فرد ایجاد نکنید که شما او را به چشم فردی بیمار نگاه می کنید.

حمایتگر باشید

خصوصیات شخصیتی افرادی که وارد رابطه با بیماران دوقطبی می شوند بسیار اهمیت دارد. شما می بایست در طول این رابطه بسیار صبور و حمایتگر باشید. تا جای ممکن سعی کنید در زمان هایی که همسرتان از ادامه درمان منصرف شده و یا به دلیل تغییرات خلقی شرایط سختی را می گذراند با آرامش با او برخورد کنید. حمایت و همراهی شما در تمامی این مسیر می تواند باعث شود رابطه عاطفی شما و شریک احساسیتان عمق بیشتری پیدا کند.

بی ثباتی های دوره مانیا را جدی بگیرید

هنگامی که فرد درحال ورود به دوره مانیا است شما با نشانه های بسیاری نظیر اعتماد به نفس بالا مواجه می شوید. یکی از مهمترین وظایف برای همسر فردی که درگیر این بیماری شده این است که این نشانه ها را جدی بگیرید و نسبت به آنها واکنش نشان دهید. عشق در بیماران دوقطبی بهتر است در این دوره به صورت غیر مستقیم طرف مقابل را زیرنظر داشته باشید و از بروز اتفاقات منفی مانند خرج کردن بی رویه پولها، برقراری روابط آزاد و…. جلوگیری کنید. برنامه ریزی برای ورزش یا هر فعالیت دیگری در این دوره می تواند به خالی شدن انرژی فرد تا حد زیادی کمک کند.

محرک ها را بشناسید

هر تغییری در شرایط فرد می تواند او را مستعد شروع دوره جدیدی از بیماری کند. این تغییرات می تواند مسائل جدی نظیر از دست دادن یک عزیز یا موضوعات ساده ای مانند تغییرات فصلی را شامل شود. با این حال تمامی این تغییرات می تواند در به هم ریختن شرایط خلقی همسر شما تاثیر داشته باشد. به همین خاطر لازم است این نشانه ها را شناسایی کنید و هنگامی که هریک از آنها اتفاق می افتد برای مقابله با آن برنامه ریزی کنید.

با درمانگر همسرتان در ارتباط باشید

رابطه خود را با درمانگران همسرتان همواره حفظ کنید و هر تغییر یا موضوع مشکوکی را به آنها اطلاع دهید. رابطه نزدیک شما با درمانگران همسرتان باعث می شود در جریان داروهایی که باید مصرف کند، میزان آنها و همین طور روند بیماری باشید. علاوه بر این گاهی اوقات درمانگران نیاز به اطلاعاتی دارند که نمی توانند آنها را از خود شخص به دست بیاورند زیرا گاهی اوقات نیاز به قضاوت یا نظر دیگران راجع به شرایط روحی فرد وجود دارد. در این شرایط نیز شما می توانید به درمانگران شریک احساسیتان کمک کنید تا بهتر بتوانند برای درمان برنامه ریزی کنند.

مراقبت از سلامت روان خود و اطرافیان

علاوه بر بیماران درگیر با اختلال دوقطبی اطرافیان و به خصوص خانواده آنها نیز به شدت درگیر این بیماری و پیامدهای آن می شوند و این موضوع می تواند آنها را در برابر بسیاری از بیماری های روحی مانند افسردگی و اضطراب آسیب پذیر نماید. عشق در بیماران دوقطبی شاید گاهی اوقات از اینکه می بایست همیشه مراقب همسرتان باشید و او نمی تواند تکیه گاه چندان مطمئنی برای شما باشد خسته بشوید. گاهی اوقات نیز پیامدهای قرار گرفتن فرد در دوره مانیا باعث می شود خانواده با خسارات و مشکلات جدی مواجه شود و این موضوع شما را دچار اضطراب و بی قراری بسیاری خواهد کرد.

بیشتر بدانیم: چرا سلامت روان مهم است؟

بسیار مهم است که همسر و سایر اطرافیان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی همواره زیر نظر یک متخصص وضعیت سلامت روان خود را بررسی کنند. کمک گرفتن از دوستان و اطرافیان، ایجاد برنامه های تفریحی و همین طور شرکت در جلسات گروه درمانی می توانند تا حد زیادی به تغییر این شرایط کمک کنند.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *