دانستنی های مغز انسان

دانستنی های مغز انسان


دانستنی‌های کوتاه و جالب در مورد آناتومی مغز و هر آنچه که تاکنون در مورد این عضو مهم بدن نمی‌دانستید

توصیه می شود اگر پست مربوط به آناتومی مغز را مطالعه نکردید، ابتدا آن را مطالعه بفرمایید.

دانستنی های مغز انسان

به گفته موسسه عصبی دنت، مغز نمی‌تواند چند کار را انجام دهد. در عوض، بین وظایف جابه‌جا می‌شود، که خطاها را افزایش می‌دهد و کارها را طولانی‌تر می‌کند.

مغز انسان در سال اول زندگی سه برابر می‌شود و در حدود ۲۵ سالگی به بلوغ کامل می‌رسد.

بر اساس طب نورث وسترن، ۶۰ درصد مغز از چربی است.

مغز حدود ۲ درصد از کل وزن بدن را تشکیل می‌دهد، با این حال ۲۰ درصد از خون ما را دریافت می‌کند و از ۲۰ درصد از کل کالری دریافتی ما استفاده می‌کند.

اگر برای شمارش هر سلول مغز در یک مغز یک ثانیه وقت صرف کنید، شمارش همه آن‌ها بیش از ۳۰۰۰ سال طول می‌کشد.

مغز انسان می‌تواند ۲۳ وات برق تولید کند که برای سوخت یک لامپ کوچک کافی است.

مغز بالغ به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلیارد سلول مغزی دارد. هر کدام به حدود ۱۰۰۰ نفر دیگر متصل هستند. این ۱۰۰ تریلیون اتصال است.

مغز یک عضو اجتماعی است

مغز ما برای بقا و رشد نیاز به تحریک و ارتباط دارد. مغزی بدون ارتباط با مغزهای دیگر و بدون چالش کافی کوچک می‌شود و در نهایت می‌میرد علاوه بر این، محیط اولیه آناتومی مغز انسان مدرن ماتریس روابط اجتماعی ما است.

در نتیجه، روابط حمایتی نزدیک باعث تحریک احساسات مثبت، انعطاف پذیری عصبی و یادگیری می‌شود. به همین دلیل است که معلمان باید تجربیات اجتماعی مثبتی را در کلاس درس ایجاد کنند.

از منظر عصب‌بیولوژیکی، موقعیت معلم بسیار شبیه جایگاه والدین در ساختن مغز کودک است. نشان داده شده است که خوش‌بینی، تشویق و بهره‌مندی از شک و تردید به کسی تأثیر مثبتی بر عملکرد دارد و همین‌طور توجه مثبت و دلسوزانه به دانش‌آموزان.

ترویج برنامه‌های یادگیری اجتماعی-عاطفی که تعارض دانش آموزان را کاهش می‌دهد و جو اجتماعی مثبتی را در کلاس ایجاد می‌کند برای یادگیری بسیار ارزشمند است.

 آیا مغز یک بزرگسال تغییر نخواهد کرد؟

تا چند سال پیش، دانشمندان فکر می‌کردند یک چیز مسلم است: آناتومی مغز یک بزرگسال تغییر نخواهد کرد. اما امروزه می‌دانیم که مغز تا سنین بالا دائماً در حال تغییر و تحول است. برخی از عصب‌شناسان حتی با ماهیچه‌ای که قابل تمرین است مقایسه می‌کنند. این ایده که مغز برای تمام عمر قادر به یادگیری است، از دیدگاه علمی غیرقابل انکار است.

اگر این‌طور نبود، انسان‌ها نمی‌توانستند بر طیف گسترده‌ای از چالش‌هایی که در طول زندگی خود با آن‌ها مواجه می‌شویم غلبه کنند. به عنوان مثال، حتی در سنین بالا می‌توانیم یک زبان خارجی و یوگا یاد بگیریم، می‌توانیم چهره و صدای یک همکار جدید یا مسیر رسیدن به یک پیتزا فروشی جدید را به خاطر بسپاریم. با این حال، بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که تأثیرات کوچینگ تنها بر روی وظیفه‌ای که در حال آموزش است تأثیر می‌گذارد.

ما دو مغز داریم

نیم‌کره‌های مغزی از یکدیگر متمایز شده‌اند و عملکردها و مهارت‌های خاصی را توسعه داده‌اند. به طور کلی، نیم‌کره چپ در پردازش زبان، تفکر خطی و عملکرد اجتماعی پیشتاز است در حالی که نیم‌کره راست در پردازش بصری-فضایی، احساسات قوی و تجربه خصوصی تخصص دارد. با این حال، بیشتر وظایف شامل مشارکت هر دو نیم‌کره است. بنابراین، درک چگونگی مشارکت هر دو در زمینه کلاس درس مهم است.

معلمان خوب به طور شهودی این را در دانش آموزان خود درک می‌کنند و به دنبال ایجاد تعادل بین ابراز احساسات و شناخت هستند و دانش آموزان بیش از حد منطقی را تشویق می‌کنند تا از احساسات خود آگاه و کشف کنند و در عین حال به دانش آموزان مضطرب کمک می‌کنند تا توانایی‌های شناختی نیم‌کره چپ خود را برای تنظیم احساسات خود توسعه دهند.

داستان سرایی می‌تواند در اینجا کمک کند، زیرا داستان‌ها می‌توانند به عنوان ابزار سازمان‌دهی قدرتمندی برای یکپارچه سازی شبکه‌های عصبی عمل کنند. داستانی که به خوبی گفته شود، حاوی تضادها، راه حل‌ها و افکاری با عواطف باشد، مغزها را شکل می‌دهد و افراد را به هم متصل می‌کند.

یادگیری اولیه قدرتمند است

بسیاری از مهم‌ترین یادگیری‌های عاطفی و بین فردی ما در چند سال اول زندگی ما اتفاق می‌افتد، زمانی که شبکه‌های عصبی ابتدایی ما کنترل می‌شوند. تجربیات اولیه ساختارها را به گونه‌ای شکل می‌دهد که تأثیر مادام‌العمر بر سه مورد از حیاتی‌ترین حوزه‌های یادگیری ما دارد:

  • دلبستگی
  • تنظیم هیجانی
  • عزت نفس

این سه حوزه یادگیری توانایی‌های ما را برای ارتباط با دیگران، مقابله با استرس و احساس این‌که ارزش داریم را ایجاد می‌کند.

عوامل تاثیر گذار بر روی ساختار مغز انسان

مغز می‌تواند تحت تأثیر تعدادی از شرایط و آسیب قرار گیرد. بر اساس گزارش موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، بیش از ۶۰۰ نوع بیماری عصبی وجود دارد. برخی از شرایطی که می‌توانند بر مغز و عملکرد آن تأثیر بگذارند عبارت‌اند از:

  • تومورهای مغزی
  • بیماری‌های عروق مغزی مانند: سکته مغزی و زوال عقل عروقی
  • اختلالات تشنجی مانند: صرع
  • بیماری‌های دژنراتیو مانند: بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون
  • اختلالات رشدی مانند: فلج مغزی
  • بیماری‌های عفونی مانند: زوال عقل ایدز
  • بیماری‌های متابولیک مانند: بیماری گوچر
  • بیماری‌های نوروژنتیک از جمله بیماری هانتینگتون و دیستروفی عضلانی
  • ضربه‌هایی مانند: آسیب سر و آسیب نخاعی

مجموعه اعصاب و روان نوین مفتخر است با ارائه خدمات نوروتراپی و روانپزشکی که نقشی اثر گذار در درمان اختلالات مغزی دارد در خدمت شماست. توصیه می شود اگر سوالی دارید به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

با استفاده از درمان های نوروتراپی در مرکز اعصاب و روان نوین می‌توان مغز را تمرین داد تا عملکرد خود را اصلاح کند. درمان های نوروتراپی عبارتند از:

مزیت استفاده از این روش‌های درمان این است که نیازی به مصرف دارو نیست و عوارضی ندارند. همچنین درمانی پایدار اند و موقتی نیستند.

برای استفاده از درمان های نوروتراپی ابتدا باید نوار مغزی (CQ) و یا نقشه مغزی (QEEG) تا بتوان اختلال و شدت آن تشخیص داده شود و پروتکل درمانی مناسب تعریف شود.

برای مطالعه بیشتر درباره مغز اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *