ماه تولد

ماه تولد


آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با دیدن یک مقاله یا یک ویدئو درباره تاثیر ماه تولد بر شخصیت، نمی‌توانید از خود جلوگیری کنید و سریعا روی آن کلیک می‌کنید؟ آیا شما هم علاقه‌مند هستید که بدانید که ماه تولد شما چه ویژگی‌هایی را در شخصیت شما ایجاد می‌کند؟ آیا شما هم باور دارید که ماه تولد می‌تواند بر خصوصیات شخصیتی، رفتارها، علایق، استعدادها و سلامت فرد تاثیرگذار باشد؟

اگر پاسخ شما به این سوالات بله است، پس این پست را از دست ندهید. در این پست قصد داریم که به صورت علمی و منطقی به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم که آیا تاثیر ماه تولد بر شخصیت یک حقیقت است یا یک افسانه؟

مبانی نظری ماه تولد

برای شروع، لازم است که بدانیم که این باور که ماه تولد بر شخصیت فرد تاثیر دارد، از کجا آمده است. در واقع، این باور ریشه در علم اثرات فصل‌زادگان دارد. اثرات فصل‌زادگان یک رشته علمی است که به بررسی تاثیر فصل تولد بر خصوصیات فرد مثل سلامت، قد، وزن، عملکرد تحصیلی، حافظه، خلاقیت و … می‌پردازد.

برخلاف آنچه که شاید فکر کنید، اثرات فصل‌زادگان چندان جدید نیست. این علم از قرن نوزدهم شروع شده است و تا کنون بسیاری از تحقیقات و مطالعات در این زمینه انجام شده است. برخی از این تحقیقات نشان داده‌اند که فصل تولد می‌تواند بر برخی از جنبه‌های سلامت فرد تاثیر داشته باشد.

برای مثال، برخی از بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و … با فصل تولد همبستگی دارند. همچنین برخی از عوامل فیزیولوژیک مثل قد، وزن، سطح هورمون‌ها و … نیز ممکن است تحت تاثیر فصل تولد قرار گیرند.

عواملی که ماه تولدهای مختلف را متفاوت می کند

اما چرا فصل تولد می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر داشته باشد؟ پاسخ این سوال در عوامل محیطی است که در طول سال تغییر می‌کنند. برخی از این عوامل عبارتند از:

مقدار نور خورشید

نور خورشید یک منبع مهم ویتامین D است که بر سلامت استخوان‌ها، سیستم ایمنی و روان فرد تاثیر دارد. نور خورشید همچنین بر ساعت بیولوژیک فرد تاثیر گذار است که نوبت به خواب و بیدار شدن را تنظیم می‌کند. در فصول مختلف سال، مقدار نور خورشید که به زمین می‌رسد، متفاوت است.

به طور کلی، در بهار و تابستان، روزها طولانی‌تر و در پاییز و زمستان، شب‌ها طولانی‌تر هستند. این تفاوت ممکن است بر رشد و تکامل جنین در رحم مادر، سطح هورمون‌های استروئید و ملاتونین، خلق و خو و عملکرد شناختی فرد تاثیر داشته باشد.

دمای هوا

دمای هوا یک عامل دیگر است که در طول سال تغییر می‌کند. دمای هوا بر سطح استرس، فشار خون، گرمای بدن و … فرد تاثیر دارد. دمای هوا همچنین بر میزان فعالیت بدنی، مصرف غذا و آب و … فرد تاثیر دارد. در فصول مختلف سال، دمای هوا متفاوت است. به طور کلی، در بهار و تابستان، هوا گرم‌تر و در پاییز و زمستان، هوا سردتر است. این تفاوت ممکن است بر سلامت قلب و عروق، سیستم تنفسی، سیستم گوارشی و … فرد تاثیر داشته باشد.

عفونت‌ها

عفونت‌ها یک عامل دیگر است که در طول سال تغییر می‌کند. عفونت‌ها بر سیستم ایمنی، سلامت روان و … فرد تاثیر دارد. در فصول مختلف سال، شیوع برخی از عفونت‌ها متفاوت است. به طور کلی، در بهار و تابستان، عفونت‌های گیاهی و حشراتی بیشتر و در پاییز و زمستان، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی بیشتر هستند. این تفاوت ممکن است بر خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های روانی مثل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و … فرد تاثیر داشته باشد.

نتایج تحقیقات

حال که با برخی از عوامل محیطی که ممکن است بر فصل تولد فرد تاثیر داشته باشند، آشنا شدید، بگذارید که به نتایج برخی از تحقیقات که در این زمینه انجام شده است، نگاه کنیم. در این قسمت، ما به برخی از خصوصیات شخصیتی که با فصل تولد هر فرد مرتبط هستند، اشاره خواهیم کرد.

البته باید توجه داشت که این نوع شخصیت شناسی به طور علمی و قطعی اثبات نشده است و فقط بر پایه‌ي برخي تحقيقات، آمار، تجارب و باورهای عامه‌پسندانه است. همچنین عوامل ديگري هم مثل ژنتيك، فرهنگ، خانواده، تحصيلات، محيط و تجارب زندگي نقش مهم‌تر و قابل‌انكار نظير در شكل‌گيري شخصيت هر فرد دارند.

فصل بهار

افرادي كه در بهار (فروردین، اردیبهشت، خرداد) متولد می‌شوند، معمولاً:

  • خوش‌بين، شاد، مهربان و صميمی هستند.
  • باهوش، خلاق، نوآور و منطقی هستند.
  • سرزنده، پرانرژي، ماجراجو و كنجكاو هستند.
  • ساده‌لوح، بی پروا، بی دغدغه و بي‌تكلف هستند.
  • عاشق طبيعت، حيوانات و زندگی سالم هستند.

فصل تابستان

افرادي كه در تابستان (تير، مرداد و شهريور) متولد ميشوند، معمولاً:

  • محتاط، متعادل، مسئوليت‌پذير و قابل اعتماد هستند.
  • سخت‌كوش، پشتكارمند، منظم و كارآمد هستند.
  • وفادار، صادق، خيرخواه و بخشنده هستند.
  • خجالتي، حساس، رومانتيك و عاطفي هستند.
  • علاقه‌مند به هنر، فرهنگ و زيبايي‌هاي جهان هستند.

فصل پاییز

افرادی که در پاییز (مهر، آبان و آذر) متولد می‌شوند، معمولاً:

  • جذاب، جالب‌توجه، چالاک و فریبکار هستند.
  • خلاق، نوآور، مبتکر و منحصر به فرد هستند.
  • اجتماعی، گفتگویی، خوش‌تیپ و محبوب هستند.
  • مستقل، سرسخت، مغرور و خودبین هستند.
  • علاقه‌مند به دانش، یادگیری و کشف حقایق هستند.

فصل زمستان

افرادی که در زمستان (دی، بهمن و اسفند) متولد می‌شوند، معمولاً:

  • عاقل، باهوش، روشنفکر و منطقی هستند.
  • کارآمد، حرفه‌ای، متخصص و موفق هستند.
  • جدی، پخته‌کار، باوقار و باشخصیت هستند.
  • سرد، بی‌علاقه، بی‌احساس و بی‌تفاوت هستند.
  • علاقه‌مند به قانون، نظم و انضباط هستند.

نتیجه‌ گیری

خب، تا اینجا با برخی از عوامل محیطی که ممکن است بر فصل تولد فرد تاثیر داشته باشند و برخی از خصوصیات شخصیتی که با فصل تولد هر فرد مرتبط هستند، آشنا شدید. اما آیا این یعنی ما می‌توانیم با دانستن ماه تولد یک فرد، شخصیت او را کاملاً شناسایی کنیم؟ پاسخ این سوال منفی است.

چرا که شخصیت یک فرد تحت تاثیر عوامل دیگری هم مثل ژنتیک، فرهنگ، خانواده، تحصیلات، محیط و تجارب زندگی قرار می‌گیرد که نقش مهم‌تر و قابل‌انکار نظیر در شکل‌گیری شخصیت هر فرد دارند. بنابراین، تاثیر ماه تولد بر شخصیت یک فرضیه جذاب و سرگرم‌کننده است که ممکن است برخی از وجوه همخوانی با واقعیت داشته باشد، اما نمی‌توان به آن به عنوان یک روش علمی و قابل اعتماد برای شناخت خود و دیگران اعتماد کرد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید و همچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *