درمان پرخوری عصبی

درمان پرخوری عصبی


اگر تغییر حالت روحی شما در خورد و خوراک شما تاثیر چشم گیری دارد، ممکن است دچار پرخوری عصبی یا بی اشتهایی عصبی باشید. این مطلب اطلاعات کافی را درباره پرخوری عصبی به شما می‌دهد.

اختلال پرخوری چیست؟

اختلال پرخوری (BED: Binge Eating Disorder) به صورت خوردن مداوم و اجباری و اغلب سریع مقادیر زیاد غذا، تا جایی که درد یا ناراحتی ناشی از پر شدن بیش از حد شکم ایجاد شود، تعریف می ‌گردد. این اختلال بیشتر از 3.5 درصد زنان و 2 درصد مردان ایالات متحده را درگیر کرده و تبدیل به دومین اختلال رایج خوردن در کشور ها شده است.

پرخور ها، اشتهای ناشی از احساسات دارند. درحالی ‌که دیگر اختلالات معمولا در زنان دو برابر شایع ‌تر است، BED کمتر تبعیض آمیز است – حدود 40 درصد مبتلایان مرد هستند. در زنان، این اختلال بیشتر در اوایل بزرگسالی شایع است؛ در مردان، این اختلال با رسیدن به میانسالی بروز می ‌یابد. BED افراد با هر سن، جنس، نژاد، قومیت، ساختمان جسمی و پیش ‌زمینه‌ ی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

بیشتر بدانیم: تاثیر تغذیه بر سلامت روان

پرخوری عصبی چیست؟

اکثر اوقات با یک چرخه مزمن افراطی (پرخوری) و پاکسازی (استفاده از روش های مختلفی برای خلاص شدن بدن از کالری دریافتی اضافی) مشخص می‌شود، پرخوری عصبی، که عموماً به عنوان ساده پرخوری شناخته می‌شود، یکی از شایع ترین اختلالات خوردن در جهان است. طبق تحقیقاتی که توسط انجمن ملی اختلالات خوردن جمع آوری شده است، بولیمی تقریباً 1.5٪ از زنان جوان و 1/0٪ از مردان جوان را مبتلا می‌کند که علائم آن اغلب در اوایل 12 سالگی و بعضی اوقات زودتر بروز می‌کند. بیشتر افرادی که از پرخوری رنج می‌برند دارای وزن متوسط هستند.

اگر با پرخوری عصبی دست و پنجه نرم می کنید ، بیشتر وقت خود را صرف خوردن مقادیر بیش از حد غذا می کنید و سپس سعی می کنید از کالری هایی که تازه مصرف کرده اید خلاص شوید. شما به احتمال زیاد چندین بار در هفته یا در موارد شدید ، چندین بار در روز این چرخه افراط و پاکسازی را تجربه می کنید. ممکن است مخفیانه و تا حد درد بیش از حد معده بخورید تا زمانی که دچار درد شوید. افراد مبتلا به پرخوری اغلب غذا هایی را که دارای کربوهیدرات زیاد هستند ترجیح می دهند.

برای از بین بردن کالری های اضافی که مصرف کرده اید ، ممکن است سعی کنید بدن خود را با استفراغ یا با استفاده از دارو های ادرار آور ، ملین و یا جوش شیرین پاکسازی کنید. یا ، ممکن است سعی کنید با رفتار هایی غیر از پاکسازی مانند روزه گرفتن ، رژیم های غذایی سخت و یا تمرینات ورزشی بسیار سنگین ، آن را جبران کنید.

علت پرخوری عصبی چیست ؟

مانند خیلی از اختلالات، برای پرخوری عصبی نیز علت واحدی وجود ندارد، اما تعدادی عوامل بیولوژیکی، روانشناختی، محیطی و رفتاری مرتبط با پرخوری وجود دارند و شرایطی که می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دهد شامل:

  • سابقه خانوادگی بیماری پرخوری یا سایر اختلالات خوردن. اگر یک خویشاوند نزدیک مانند مادر یا خواهر و برادر دارید که مبتلا به پرخوری است ، شما چهار برابر بیشتر از یک فرد معمولی برای ایجاد این بیماری در خطر هستید.
  • سابقه خانوادگی یا شخصی از اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب یا سوء مصرف مواد.
  • عزت نفس ضعیف ، شاید به دلیل یک محیط بحرانی خانوادگی باشد که تأکید زیادی به موفقیت و کامیابی می کند.
  • خصوصیات شخصیتی مانند تکانشگری ، سختگیری، ترس بیش از حد ، کمرویی ، بدبینی و مشکل در “آینده نگری”
  • بحران های خانوادگی یا شخصی دشوار
  • سابقه سوءاستفاده جنسی ، سوءاستفاده جسمی و سایر تجربیات آسیب زا
  • تسلیم شدن در برابر فشار های فرهنگی ، خانوادگی یا همسالان برای کاهش وزن و لاغر بودن

بیشتر بدانیم: درمان استرس و اضطراب

تاثیر پرخوری بر سلامت و تندرستی

رفتار های افراطی و پاکسازی باعث بروز مشکلات جسمی می‌شود، مانند:

  • التهاب و گلو درد یا التهاب مری ، زخم دهان ، غدد بزاقی متورم
  • مینای دندان پوسیده و پوسیدگی دندان – ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اسید معده در هنگام استفراغ مکرر عمدی
  • نوسان وزن – بالا و پایین رفتن
  • مشکلات دستگاه گوارش – اسهال ، نفخ ، یبوست ، رفلاکس اسید ، تهوع ، درد شکم ، زخم معده
  • کم آبی
  • بوی بد دهان
  • فشار خون پایین
  • عدم تعادل الکترولیت به دلیل از بین رفتن سدیم ، کلسیم ، پتاسیم و سایر مواد معدنی ، که در نهایت می تواند منجر به ضربان قلب غیر طبیعی ، حمله قلبی یا مرگ شود.

همچنین ممکن است شرایط عاطفی و روانی مرتبط با پرخوری را تجربه کنید ، مانند:

  • احساس گناه و شرم
  • حساسیت بیش از حد در مورد تعداد کالری مصرفی
  • کاهش مزمن عزت نفس و تصویر منفی از خود
  • افسردگی یا اضطراب
  • امتناع از دوستان و فعالیت ها

درمان پرخوری عصبی

پرخوری عصبی یک وضعیت بهداشت جسمی و روانی جدی است که نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارد. پس از تشخیص ، ممکن است ترکیبی از روان درمانی ، درمان پزشکی و مشاوره تغذیه و یا نوروتراپی تجویز شود.

روان درمانی

متخصصان سلامت روان که پرخوری را درمان می کنند ممکن است از روش های مختلف درمانی استفاده کنند و از ابزار های مختلفی برای کمک به شما در پیشبرد وضعیت بهبودی تان استفاده کنند. خط اول درمان معمولاً رفتار درمانی شناختی برای فرد است (CBT) ، یک گفتگوی درمانی یک به یک و نسبتاً کوتاه مدت است که می تواند به شما در درک چگونگی ارتباط افکار و احساسات منفی در مورد خود و مواد غذایی با اختلال در خوردن، کمک کند. درمانگر شما به شما یاد می دهد تا عادات غذایی و الگو های فکری خود را با هدف حذف یا حداقل کاهش دفعات حمله ی افراط در خوردن – پاکسازی نرمال کنید . در عین حال ، CBT ابزاری برای مقابله با استرس و کمک به خودنگری شما و الگوی تفکر منفی در مورد خودتان ، نوع بدن و وزن تان ارائه می دهد.

بیشتر بدانیم: درمان شناختی رفتاری CBT

همچنین مطالعات اولیه حاکی از آن است که شکل دیگری از گفتاردرمانی ، معروف به روان درمانی بین فردی (ITP) ، ممکن است به افرادی که از پرخوری رنج می برند ، کمک کند ، هرچند که این نوع درمان ممکن است به اندازه CBT کارآمد نباشد.

ITP کمتر به رفتار های غذایی و بیشتر در مورد روابط بین فردی که ممکن است در تقویت رفتار های افراط در خوردن و پاکسازی نقش داشته باشند تمرکز می کند.علاوه بر مشاوره روانشناختی ، سایر روش ها و رویکرد ها می توانند به کاهش برخی از علائم و بهبود رفتار های مرتبط با BED (اختلال در خوردن) کمک کند.

بیشتر بدانیم: روان درمانی

دارو درمانی تحت نظر روانپزشک

دارو های ضد افسردگی یا ضد اضطراب ممکن است برای کمک به مشکلات خلقی تجویز شوند و همچنین مطالعات نشان داده اند که استفاده از داروهای ضد افسردگی در کاهش دفعات بروز افراط در خوردن و پاکسازی در بسیاری از افرادی که به پرخوری مبتلا هستند کمک می کند.

درمان تحت نظر متخصص تغذیه

متخصص تغذیه بالینی با ثبت اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه مناسب و کمک به شما در ایجاد و پیروی از یک برنامه غذایی متعادل ، می تواند در دستیابی یا حفظ وزن مناسب (در محدوده ی سلامتی) کمک کند. ارائه دهندگان خدمات درمانی شما همچنین ممکن است روش های درمانی کمکی مانند کلاس های حرکتی ، آموزش مراقبه و ذهن آگاهی ، یوگا ، اسب درمانی یا هنر درمانی را پیشنهاد دهند. این برنامه ها پرخوری را درمان نمی کنند ، اما می توانند به پایین آمدن سطح استرس ، افزایش روحیه شما و بهبود وضعیت بدنتان کمک کنند و به شما بیاموزند که کنترل بهتری روی زندگی خود داشته باشید.

درمان پرخوری عصبی با نوروتراپی

درمان به روش نوروتراپی به این صورت است که این درمان‌ها با استرس و اضطراب فرد را کاهش می‌دهند و در نتیجه فرد کنترل بیشتر بر روی احساسات و عملکرد خود خواهد داشت. درمان‌های نوروتراپی با گرفتن نوار مغزی CQ و یا نقشه مغزی QEEG آغاز می‌شود و سپس از طریق سه روش، نوروفیدبک، تحریک مغناطیسی مغز rTMS و تحریک الکتریکی مغزی درمان انجام می‌شود.

بیشتر بدانیم: نوروتراپی چیست؟

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

منبع: درمانکده

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *