شوک درمانی یا ECT

شوک درمانی یا ECT


شوک درمانی یا ECT (Electroconvulsive therapy) نوعی درمان است که فرد تحت بیهوشی  جریان های کوچک برقی در مغز او عبور داده می‌شود که  در اوایل فرآیند تشنج خفیفی رخ می‌دهد.ECT  باعث تغییراتی در بیوشیمی مغز می شود که می‌تواند به سرعت علائم اختلالات به خصوصی را تغییر دهد.

میزان الکترودهای به کار رفته در هر فرد با دیگری متفاوت است. در حقیقت این الکترودها مثل دوز در داروهای خوراکی عمل می کنند و تعداد آن ها به وضعیت بیمار بستگی دارد. بعد از بیهوشی و ایجاد شوک، جریان برق از مغز عبور می کند. این فرآیند چند دقیقه ای، مانند یک شروع دوباره عملکرد سلول های مغز را تا حد زیادی تغییر می دهد.

شوک درمانی یا ECT چه کاربردی دارد؟

این روش درمان در روانپزشکی امروزه بیشتر برای بیمارانی با شرایط حاد تجویز می شود. این بیماران اغلب دچار اختلال های شدید شخصیتی و دوقطبی هستند؛ تا آنجاکه ممکن است قصد خودکشی داشته باشند. در این شرایط از مرحله مصرف دارو عبور کرده اند و نتیجه ای نگرفته اند یا دارای مقاومت شدیدی برای پذیرش بیماری و ادامه روند درمان هستند. با این حال این روش بیشتر در درمان برخی بیماری ها مانند افسردگی، اختلالات دوقطبی و اسکیزوفرنی موثر بوده است.

بیشتر بدانیم: افسردگی، دوقطبی

تاثیر الکتروشوک درمانی بر مغز چقدر است؟

عبور جریان الکتریکی از مغز، باعث ایجاد یک تشنج لحظه‌ای می‌شود. اما در اصل همین تشنج، دستگاه عصبی خودمختار را در بیمار فعال می کند و باعث ایجاد تغییراتی در او می شود. نمودار این تغییرات در بیشتر از 90 درصد بیماران رو به بهبود بوده است. با این حال این روش درمانی مانند همه درمان ها، مزایا و معایبی دارد. تجویز این روش با توجه به شرایط بدنی و آمادگی بیمار انجام می شود و بعد از آن هم تا مدتی درمان دارویی و مراقبت هایی خاص از بیمار ادامه دارد. روانشناس ترک اعتیاد از این روش برای ترک افراد بهره می برد.

عوارض شوک درمانی یا ECT

اغلب بیماران بعد از دریافت شوک الکتریکی در مسیر بهبودی قرار می گیرند. با این حال ECT عوارض جانبی خود را بر هر فرد باقی می گذارد. یکی از این عوارض گیجی و سردرگمی است. این حالت ناشی از ایجاد تشنج در فرد است که معمولا پایدار نیست و پس از زمان کوتاهی از بین می رود. کوفتگی و بدن درد را هم می توان در لیست عوارض جانبی شوک برقی به حساب آورد. این حالت ها معمولا با تجویز دارو برطرف می شوند و ماندگار نیستند.

شوک درمانی و ایجاد فراموشی

یکی از رایج ترین عارضه ها بعد از به هوش آمدن بیمار، فراموشی کوتاه مدت است. بیمار بعد از تشنج ممکن است اتفاقات پیش از شوک یا کمی قبل تر از آن را به یاد نیاورد. در بدترین صورت این حالت می توان تا چند روز ادامه داشته باشد. اما این مورد هم با تجویز دارو و گذر زمان، همیشگی نخواهد بود.

TDCS و ECT چه تفاوتی دارند؟

اگر بخواهیم TDCS را با ECT مقایسه کنیم، باید ذکر کنیم که در TDCS از جریان‌های کوچک و ثابت استفاده می‌شود و مغز فرصت کافی دارد تا خود را با این جریان تطبیق دهد، اما در شوک درمانی یا ECT یک جریان کوتاه، قدرتمند و ۲ سویه که به طور مرسوم شبیه به موج است، جریان را تبدیل به جریان متناوب خواهد کرد.

مغز توانایی تطبیق با تحریک ECT را ندارد و ممکن است حمله تشنجی اتفاق بی‌افتد. مغز بسته به نوع تحریک به کار گرفته شده و همچنین دامنه‌های زمانی بسیار متفاوت در هر نوع از کاربرد تحریک به صورت متفاوتی واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بدانیم: TDCS

لازم به ذکر است که مرکز اعصاب و و روان نوین، خدمات ECT را ارائه نمی کند و این مطلب صرفا جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *