وسواس فکری کودکان

وسواس فکری کودکان


برای درک بهتر این که اختلال وسواس فکری و عملی چیست پیشنهاد می‌شود ابتدا مطلب مربوط به وسواس فکری و عملی را مطالعه بفرمایید.

وسواس فکری کودکان چیست؟

اگر کودک شما دچار وسواس فکری – عملی است و یا علائمی دارد که نشان دهنده بروز این بیماری است، بهتر است بدانید که این مساله فقط مخصوص کودک شما نیست. برآوردها نشان می‌دهد که از هر 100 کودک، یک نفر دارای وسواس فکری (OCD) است.

در واقع می‌توان گفت، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از وسواس فکری کودکان رنج می‌برند. زیرا وقتی کودکی مبتلا به وسواس فکری (OCD) می‌شود. در واقع والدین ، اعضای خانواد، دوستان و حتی معلمان و کارکنان مدرسه خود را نیز به طور ناخواسته تحت تاثیر رفتار خود قرار می دهد.

نکته‌ بسیار مهمی که والدین باید به آن توجه کنند این است که، خودتان را به دلیل وسواس فکری کودک خود سرزنش نکنید! حتی والدینی که بدترین رفتار را داشته باشند نیز دلیل به وجود آمدن این اختلال در کودکان نمی‌شوند.

وسواس فکری کودکان (OCD) مرحله گذرایی نیست که فرزند شما از آن عبور کند. پسر و یا دختر شما به طور عمد رفتار ناشایستی از خود بروز نداده‌اند و یا سعی در جلب توجه بیشتر ندارند. در واقع کودک شما در این میان مقصر نیست و از همه مهم تر، شما نیز مقصر نیستید.  وسواس فکری (OCD) نوعی اختلال عصبی شناختی است.

این جمله به این معنی است که مغز کودکی که دارای وسواس فکری (OCD) است، نسبت به کودکی که وسواس فکری (OCD) ندارد؛ به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کند. شناسایی علائم وسواس فکری در کودکان و مراجعه به کلینیک درمان وسواس، موثرترین اقدامی است که والدین می توانند برای بیماری فرزند خود انجام دهند.

بیشتر بدانیم: چکاپ سلامت روان

 تشخیص وسواس فکری کودکان

همان طور که مطرح شد، به عنوان والدین کودک، بسیار مهم است که شما بتوانید با دقت بر رفتار کودک خود علائم بیماری را در او تشخیص دهید و اولین قدم را برای کمک به درمان کودک خود بردارید. در برخی از موارد این رفتارها توسط والدین قابل مشاهده و شناسایی است. مانند دیدن علائم زیر :

  • کودکی که دست‌های خود را بیش از حد می‌شورد.
  • کودکی که برای مدت زمان طولانی و به صورت مکرر قفل بودن درها را چک می‌کند.
  • اما در برخی از موارد این رفتارها توسط والدین قابل شناسایی نیست، زیرا تنها در ذهن کودک اتفاق می‌افتد، برای مثال کودکی که جلوگیری از اتفاقات وحشتناک به طور مداوم در حال دعا کردن است.
  • کودکان گاهی وسواس خود را به عنوان “افکار بد”، “ترس” و یا “نگرانی” توصیف می‌کنند.

 در برخی موارد واقعا بیان کلمات و یا توصیف حالت‌ها و افکار به والدین برای آنها بسیار سخت است و این امر باعث آزار و اذیت آنها می‌شود. در نتیجه آنها احساس می‌کنند مجبورند با انجام فعالیت های وسواس گونه موجب کاهش اضطراب و یا ناراحتی خود شوند. که البته این کار امری موقتی است.

شناسایی این افکار توسط والدین کمک بزرگی برای درمان قطعی وسواس در کودکان است.

برای تشخیص قطعی وجود اختلال وسواس، توصیه می‌شود به روانپزشک مراجعه کنید و یا یک نوار مغزی (CQ) از فرزند خود بگیرید تا مطمئن شوید.

در صورت وجود اختلال وسواس نیز حتما برای درمان اقدام نمایید. در مقاله وسواس فکری؛ تشخیص و 3 راه درمان، روش‌های درمانی را معرفی کردیم که عبارتند از:

یکی از بروز ترین روش‌های درمان اختلالات مغزی، استفاده از درمان‌های علوم است که شامل نوروفیدبک، RTMS و TDCS است. در این بین برای درمان وسواس درمان RTMS بسیار موثر است. حسن این درمان این است که نیازی به دارو و مشاوره نداره.

معمولا افرادی که دچار وسواس فکری هستند بسیار به درمان مقاوم‌اند به همین جهت شاید روش CBT برای همه مناسب نباشد و همچنین دارو نیز عوارض جانبی دارد و پایدار نیست. در مقایسه با دو روش دیگر RTMS محاسن بیشتر دارد، همچنین طول دوره درمان کوتاه تری دارد و هزینه تمام شده آن کمتر خواهد بود.

برای درمان وسواس در مشهد می‌توانید به مرکز اعصاب و روان نوین مراجعه فرمایید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر در زمینه وسواس فکری کودکان اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *