تاثیر سفر بر سلامت روان

تاثیر سفر بر سلامت روان


بزودی با آغاز سال نو موجی از سفرها شروع می‌شود، از این رو کمی درباره تاثیر سفر بر سلامت روان در این مطلب برایتان نوشته ایم. با وجود لذت نهفته در سفر شاید به ندرت به آثار و بهره سفر بر سلامت فیزیکی و روحی فکر کرده باشیم. در زندگی روزمره از سایر فعالیت‌هایی که به سلامت مرتبط باشند، مانند ورزش و رژیم غذایی، اطلاع داریم. مسافرت می‌تواند هم از لحاظ جسمی و هم از بعد روحی بدن انسان را سالم‌تر کند.

بیشتر بدانیم: چرا سلامت روان مهم است؟

تاثیر سفر بر سلامت روان

کلمه سفر ممکن است در فرهنگ های مختلف، معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. اما هر کدام از این تعاریف یک هدف را دنبال می کنند و آن هم دستیابی به یک حس خوب و آرامشی دوست داشتنی و نیز رها شدن از تشنج ها و خستگی های روزمره زندگی برای یک مدت مشخص است. سفر کردن به انسان فرصت رها شدن از مشکلات و دغدغه های فکری را می دهد و باعث می شود خستگی های کاری و آشوب هایی که هر روز با آن ها مواجه می شود را برای مدت کوتاهی فراموش کند. 

اگر سفر جایگاهی در میان زندگی ما داشته باشد به واسطه آن در جهت رشد و تعالی روح و روانمان قدم برمی داریم و حصارهایی که شب و روز به دور خود تنیده ایم را برای مدت کوتاهی پاره و خود را از تمامی آن ها خلاص می کنیم. هر چه بیشتر سفر کنیم، احساس رضایت و دلگرمی ما به زندگی بیشتر شود و با انرژی و نشاط فراوان تری به سمت مقابله با مشکلات پیش خواهیم رفت.

مهم ترین تأثیرات سفر در سلامت روان از دیدگاه پزشکان

پزشکان معتقدند بسیاری از اختلالات و بیماری ها، ریشه در اعصاب و روان انسان ها دارند.  در جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، استرس ها و نا آرامی ها گریبان همه را گرفته است. تنش ها و خستگی های جسمی، از هر سو به هر کدام از ما فشار می آورد. بنابراین نیاز است انسان با سفر کردن، بهترین و موثر ترین درمان را برای بهبود روح و روان خود انتخاب کند.  مهم ترین تاثیرات سفر در سلامت روان فرد، تأمین نیازهای روان از طریق دستیابی به نشاط و آرامش فکریست.

بیشتر بدانیم: درمان استرس و اضطراب

چگونه سفر در سلامت روان تأثیر دارد؟

کاهش استرس

گاهی دغدغه ها و مشکلات روزانه باعث می شود که در زندگی دچار دلسردی و استرس شوید. به همین دلیل است که دوری از دل‌مشغولی های روزانه می تواند شما را از این شرایط برهاند. سفر با هیجان همراه است، به ویژه اگر برای اولین بار است که به مقصد خود سفر می کنید. این مسئله می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون آدرنالین و همچنین کاهش کرتیزول شود. به همین دلیل است که اکثر ما در سفر احساس رضایت و آسودگی خاطر بیشتری داریم.

خودشناسی در سفر

از قدیم گفته‌اند “اگر می خواهی کسی را به خوبی بشناسی با او همسفر شو“. سفر کردن به شما کمک می‌کند تا ذهن بازتری داشته باشید. در نتیجه بیش از هر زمان دیگری به خود واقعی تان نزدیک هستید. سفر شما را در شرایط مختلفی قرار می‌دهد که می‌توانید توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجارب خود را محک بزنید و خود را بیشتر بشناسید. حتی گاهی در سفر به عادت‌های پنهان خود پی می‌برید. میتوانید با اجاره ویلا از سایت شب ، سفر را برای خود به صرفه تر کنید.

احساس رضایت و خوشحالی در سفر

وقتی در سفر هستید هیچ مشغولیتی جز خوش گذراندن ندارید. شما از روزمرگی خارج شده و برای اتفاقات جدید آماده می شوید. وقتی بیرون از فضای همیشگی باشید احساس آزادی بیشتری می‌کنید که این احساس می‌تواند حس خوشحالی و رضایت خاطر را در شما تقویت کند. این مسئله به اندازه‌ای جدی است که حتی برنامه ریزی برای یک سفر در روزهای آینده می‌تواند برای شما هیجان انگیز و لذت‌بخش باشد. ( شما اینطور نیستید؟ )

افزایش انعطاف روانی

ثابت شده که حس هیجان ناشی از کشف مکان ها و انسان های جدید یک تنش مثبت در شما ایجاد می‌کند. بیش از آن که سردرگم باشید، هیجان‌زده هستید. به همین دلیل است که می‌گویند سفر باعث تقویت روح و روان انسان می‌شود. روبه‌رو شدن با شرایط جدید در سفر شما را از عادات روزمره دور می‌کند، به همین دلیل ذهن شما باید برای یک برنامه جدید و شرایط جدید آماده شود.  این مسائل باعث می‌شود که از نظر روحی و روانی شخص منعطف‌تری باشید.

افزایش خلاقیت

سفر می تواند باعث انعطاف‌پذیری روحی شما باشد، ضمن این که تحقیقات نشان می‌دهد در مسافرت قدرت خلاقیت شما به شکل چشم گیری افزایش پیدا می کند. آشنایی با فرهنگ‌های مختلف می‌تواند باعث افزایش ادراک بصری ذهنی شما شود که در نهایت قدرت خلاقیت ذهنی را افزایش می دهد. سفر کردن باعث می شود که قدرت حل مسئله و عملگرایی نیز در شما افزایش یابد.

افزایش قدرت مدیریت و برنامه ریزی

وقتی در سفر هستید نمی توانید اسیر روزمرگی و عادت باشید، شما باید یک برنامه داشته باشید، حتی برای خوردن و نوشیدن نیز باید برنامه ریزی داشته باشید، این برنامه ریزی می تواند شامل برنامه ریزی‌های مالی و یا برنامه ریزی های عملکردی باشد. در هر صورت شما باید خود و اطرافیانتان را در سفر مدیریت کنید. به این ترتیب سفر کردن می تواند باعث افزایش قدرت مدیریت در افراد باشد. این مسئله می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و باعث شود که احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و توانایی‌های خود را باور کنید.

حس تعاون و همکاری در سفر

اگر همراه تور به مسافرت می روید یا خانوادگی سفر می کنید باید احترام به نظر جمع و همچنین توانایی تعاون و همکاری گروهی را در خود تقویت کنید. به همین دلیل است که سفر کردن باعث می‌شود از نظر روحی به یک فرد برونگرا، عاشق فعالیت‌های جمعی و گروهی تبدیل شوید. در سفر شما می‌آموزید که فردی صبورتر، مهربان‌تر و اجتماعی‌تر باشید.

کاهش خشونت های رفتاری

یکی دیگر از مواردی که با سفر کردن آن را تجربه می کنید، آرامش ذهنی است که در سفر ایجاد می شود. معمولا خشونت های رفتاری در سفر کاهش پیدا می کنند و انسان سعه صدر و صبر بیشتری از خود نشان می‌دهد. این مسئله ارتباط مستقیمی با آرامش ذهنی ناشی از سفر کردن دارد. سفر کردن با جمع می‌تواند تجارب جدیدی را برای یک فرد به همراه داشته باشد و او می‌آموزد که رفتارهای بهتری از خود نشان دهد.

زندگی در کنار افراد جدید با هیجانات همراه است، بنابراین اگر فردی دچار تنش‌های روحی و استرس‌های عصبی است در مسافرت، کمتر به شرایط بحرانی و نقطه جوش نزدیک می‌شود. ضمن این که می تواند تعامل و ارتباط با دیگران را نیز از دید تازه‌تری تجربه کند.

سفر کردن راهی برای رسیدن به آرامش

از نظر روانشناسی تجربه مکان های جدید یا مواجه شدن با انسان های جدید باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشید. بنابراین ابعاد روانشناسی سفر کردن می‌تواند برای روح و روان انسان مزایای بسیاری به همراه داشته باشد که مدیریت، توانایی حل مسئله، افزایش اعتماد به نفس، فرار از روزمرگی و رضایت از خود تنها برخی از مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

بیشتر بدانیم: سه قدم تا سلامت روان

خلاصه کلام

سفر راهی برای پخته شدن، تجربه کردن، آموختن و شناختن است. هرکدام از این موارد به تنهایی می‌تواند بخشی از شخصیت شما را به خود اختصاص دهد. سفر کردن چه به صورت جمعی و چه به صورت انفرادی دارای مزیت‌های فراوان است که در مقاله به آنها اشاره کردیم. بنباراین بسیار مهم است که در زمان هایی که دچار استرس و ناراحتی هستید راهی برای یک سفر حتی یک روزه هموار کنید تا بتوانید با افزایش روحیه و سلامت روان دوباره به زندگی و شرایط کاری خود بازگردید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *