خرید درمانی

خرید درمانی


سوالی که همواره در ذهن همه افراد جامعه بخصوص بانوان ایجاد می‌شود این است که آیا واقعا خرید کردن در روحیه افراد تاثیر می‌گذارد؟ حالشان را خوب می‌کند؟ این سوال به این دلیل در ذهن افراد ایجاد می‌شود که اکثر خانم‌ها بعد از خرید کردن حس و حال خوبی دارند و از زندگی خود نهایت رضایت را دارند.

درباره تاثیر تبلیغات بر خرید چه می‌دانید؟ آیا تبلیغات باعث رشد در فروش می شود؟

وضعیت خرید در شهرهای بزرگ و گسترده که دارای فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بسیار بزرگ است. نسبت به شهرهای کوچکتر با تعداد مراکز تجاری کوچکتر تفاوت زیادی دارد. در شهرهای مدرن معمولا با فروشگاه‌های لوکس و بزرگ مواجه هستید که پیامدهای مثبت و منفی زیاد را با خود به همراه داشته است. از مزایای این فروشگاه‌ها، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای مردم است ولی از طرفی دیگر فروشگاه‌های آنلاین زیادی در اینستاگرام و … بوجود آمده است که با تبلیغات وسیع به خرید بیشتر مردم بدون آگاهی و برنامه‌ریزی دامن می‌زنند.

بسیاری از مردم روزانه با دیدن اجناس رنگارنگ در صفحه اینستاگرام خود به خرید کردن تشویق می‌شوند و برای ارضای نیازهای احساسی و عاطفی خود اینکار را انجام می دهند نه به خاطر نیازهای واقعی! گویی خرید برای بسیاری از مردم تبدیل به عادت شده است.

بیشتر بدانیم: نورومارکتینگ چیست؟

افزایش اعتماد به نفس با خرید

یکی از دلایل اصلی و مهم در بررسی اثر خرید در روحیه افراد، عامل اعتماد به نفس است. همانطور که می‌دانید بسیاری از مردم در دنیای امروزه، همه افراد را با ظاهرشان قضاوت می‌کنند. این افراد با طرز فکری که دارند، به این مسئله فکر می‌کنند که دیگران نیز آن‌ها را از روی ظاهر و لباسشان مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در پی این امر به دنبال خرید لباس جدید بصورت متداول می‌روند و همین امر سبب افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود.

افزایش خلاقیت و شناخت زیبایی با خرید

یکی از عوامل تاثیر خرید بر روحیه افراد، افزایش خلاقیت و زیبایی‌شناسی می‌باشد که جنبه مثبت خرید به حساب می‌آید. با توجه به تحقیقات صورت گرفته می‌توان گفت که افرادی که حداقل یکبار در هفته خرید می‌کنند دارای دقت بیشتری هستند و حس زیبایی‌شناسی در آ‌ن‌ها بیشتر است. این مسئله حتی در مواقعی است که این افراد خرید نکنند. این افراد با دیدن مدل لباس، تیپ و استایل و ترکیب رنگ لباس‌های دیگران، خلاقیت بیشتری را کسب می‌کنند.

ایجاد حس لذت و آرامش با خرید

یکی دیگر از عوامل بسیار مشهود و بارز در اثر خرید بر روحیه افراد، حس لذت و آرامشی است که افراد بعد از خرید کردن در درون خود احساس می‌کنند. حتما برای شما نیز پیش آمده است که برای خرید چیزی که دوست دارید مدت‌ها صبر کنید، قطعا بعد از خرید آن واقعا خوشحال می‌شوید و حس رضایت درون شما شکل می‌گیرد.

با توجه به نتایج می‌توان گفت که خرید سبب آزاد شدن دوپامین در مغز افراد می‌شود. اثر ایجاد جریان زیاد دوپامین در مغز مشابه لذتی می‌باشد که بعد از کشیدن مواد مخدر در فرد بوجود می‌آید. پس توصیه می‌شود که گاهی بد نیست برای خودتان هدیه بخرید.

بیشتر بدانیم: سیستم پاداش مغز چیست؟

تاثیر خرید بر روحیه با افزایش قدرت تصمیم‌گیری

از دیگر عوامل مهم در اثر خرید بر روحیه افراد، افزایش قدرت تصمیم‌گیری مستقل افراد است. تقریبا برای همه افراد پیش آمده است که در هنگام خرید یک جنس، بین دو مدل مختلف گیر کنند و نتوانند تصمیم بگیرند که کدام یک را بخرند. در این مواقع که شخص در ذهن خود سبک سنگین می‌کند تا بهترین نوع اجناس را انتخاب کند. قدرت تصمیم‌گیری وی نیز افزایش می‌یابد. این تصمیم‌گیری برای موارد ناچیز و کوچک فرد را برای تصمیم‌گیری برای موارد مهم و بزرگ در زندگی آماده می‌کند.

درک شرایط جدید و فراموش کردن ناراحتی

از دیگر عواملی که در بررسی تاثیر خرید در روحیه افراد مطرح شده است، درک شرایط و فراموش کردن ناراحتی فرد بعد از انجام خرید می‌باشد. بسیاری از روانشناسان بر این معتقدند که فرد هنگام ناراحت بودن بهتر است خرید کند. دلیل این امر آن است که ذهن فرد در هنگام خرید درگیر می‌شود و دیگر قادر نیست به ناراحتی و یا مشکل خود فکر کند.

در واقع همین مسئله کوچک مانند خرید می‌تواند به افراد کمک زیادی بکند تا با مشکل خود کنار بیاید. تصور کنید همین کار کوچک را نیز در هنگام ناراحتی از خود بگیرید و خودتان را در خانه حبس و محدود کنید. مشکل شما نه تنها حل نخواهد شد بلکه خودتان نیز به سوی افسردگی شدید پیش می‌روید.

بررسی آمار میزان علاقه زنان و مردان به خرید کردن

نتایج یک سری مطالعات که در سال 2013 روی 2000 نفر جمعیت بریتانیا انجام شده نشان‌ می‌دهد که مردان فقط حدود 26 دقیقه حوصله خرید کردن دارند. در حالی که این رقم برای زنان حدود دو ساعت است. همچنین با توجه به آمار می‌توان گفت که ۸۰ درصد مردان علاقه‌ای به خریدکردن ندارند و ۴۵ درصد مردان در خریدکردن از صرف هزینه اجتناب می‌کنند.

همین تحقیق در سال ۲۰۱۶ نیز انجام و منتشر شده است که نشان داده است، تقریبا نیمی از زوج‌ها که با هم به خرید می‌روند در مراحل آخر خرید با یکدیگر مشاجره می‌کنند. مشاجره‌ای که یک طرف آن مردانی قرار دارند که از خریدکردن احساس ناامیدی و بی حوصلگی می‌کنند و در طرف دیگر زنانی که همچنان به دنبال تصمیم‌گیری‌هایشان برای خرید بعدی هستند. در حالت کلی می‌توان گفت که مخاطب و طرفداران اصلی خرید بانوان هستند و  با توجه به ساختار بانوان و روحیه آن‌ها این تمایل به خرید در بانوان امری طبیعی محسوب می‌شود.

فواید خرید درمانی و رهایی از افسردگی و اضطراب

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که چیزی خریده باشید و به آن احتیاجی نداشته باشید؟ آیا احساس خوبی از داشتن آن دارید؟ آیا زمانی که دچار استرس می شوید بیشتر خرید می کنید؟ یکی از روش های کاهش استرس خرید درمانی یا Retail therapy می باشد که بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه و یا به طور آگاه آن را انجام می دهند.

خرید درمانی روشی است که شما چیز کوچکی می خرید تا به وسیله آن خلق و خو و روحیه شما بهتر شود و احساس خوبی داشته باشید، این عمل بیش از آن چه تصور می کنید رواج دارد.

بیشتر بدانیم: نشانه‌های افسردگی، استرس و اضطراب

زمانی که استرس داریم، خرید کردن چطور بر ما اثر می گذارد؟

زمانی که دچار استرس می شویم واکنش ما به خرید بسیار متفاوت می باشد، به طور طبیعی ما برای بهتر شدن روحیه خود به دنبال یک حس خوب و طعم شیرین هستیم و سعی می کنیم به سایر لذت های زندگی پاسخ مثبت بدهیم، یکی از این روش ها خرید کردن می باشد که باعث می شود احساسات قوی تر و بهتری داشته باشیم تا در زمان استرس روحیه خود را تقویت کرده و بالا ببریم.

پارادوکس واضح « خرید – استرس»

از آن جا که خرید درمانی برای بسیاری از افراد یک شیب لغزنده می باشد، ممکن است افراد گرفتار مضیقه مالی شوند به همین دلیل تقویت کننده بی ضرر روحیه احتمالا به یک اجبار تبدیل شده است و باعث تخلیه مالی شده و در نهایت درگیری هایی را به وجود می آورد که باعث افزایش استرس می شود.

اگر خود را درگیر خرید درمانی می بینید بهتر است بیشتر مراقب این رفتار باشید، گاهی اوقات می توانید از روش خرید درمانی برای افزایش روحیه استفاده کنید، این روش یک راهکار ساده برای رسیدن به اهداف شما بوده زمانی این روش مثبت است که هزینه ها، زندگی شما را از کنترل خارج نکند. در صورتی که خرید مشکلات مالی برای شما به وجود آورد یک روش منفی تلقی خواهد شد.

جایگزین های سالم تر

اگر متوجه شوید که در خرید درمانی چه حالا و چه بعدا افراط خواهید کرد به احتمال زیاد خرید موثرترین راه برای درمان استرس شما نمی باشد و استرس شما از بین نخواهد رفت بلکه به خاطر مشکلات مالی بیشتر خواهد شد اما اگر این روش را به اضطرار و اجبار تبدیل نکنید، در این صورت تقویت کننده روحیه خوب و مناسبی برای شما خواهد بود.

فعالیت های آرامش بخش دیگری را امتحان کنید

شما نباید تنها مکانیسم مقابله با مسائل، اضطرابو افسردگیرا خرید درمانی در نظر بگیرید و باید هوای کیف پولتان را نیز داشته باشید. برای این کار می توانید فعالیت های لذت بخش و البته ارزان قیمت را جایگزین کنید که در ادامه مواردی را ذکر می کنیم.

  • حمام آرامش بخش
  • غذا پختن
  • گذراندن وقت با دوستان
  • مدیتیشن
  • ورزش
  • پیاده روی
  • فیلم دیدن
  • نقاشی کردن
  • شنا

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *