نوروشیمی

نوروشیمی


نوروشیمی یا شیمی اعصاب (Neurochemistry) دانشی است که به مطالعهٔ مواد شیمیایی عصبی و مطالعهٔ پیامرسان‌های عصبی و نقش آن‌ها در دستگاه عصبی بدن و تأثیرات آن‌ها بر نورون‌ها می‌پردازد. این دانش عملکرد مواد شیمیایی عصبی را بررسی می‌کند و عواملی را که بر کارکرد آن‌ها تأثیرگذار هستند را نیز بررسی می‌کند.

مفاهیم اصلی در نوروشیمی

انتقال دهنده‌های عصبی  (Neurotransmitters)

نوروترانسمیتر یا  انتقال‌دهندهٔ عصبی پیام‌رسان‌های شیمیایی‌اند که پیامی را از یک نورون (سلول عصبی)، و از طریق سیناپس‌ها به سلول هدف می‌رساند.

نوروپپتیدها ((Neuropeptide

پروتئین‌های کوچکی هستند که توسط نورون‌ها برای ارتباط با یکدیگر بکار می‌روند. نوروپپتیدها بر گیرنده‌های سطح نورون‌ها عمل می‌کنند.

مواد شیمیایی عصبی

مواد شیمیایی عصبی مولکول‌های آلی هستند مانند دوپامین، سروتونین و عامل رشد عصب در فعالیت‌های عصبی بدن ایفای نقش می‌کنند.

بیشتر بدانیم: آشنایی با هورمون‌‌های دوپامین و سروتونین

کاربرد نوروشیمی

اگر مطالب مربوط به آناتومی مغز، بیوسیگنال‌ها و امواج مغزی مطالعه کرده باشید، می‌دانید که بخشی کارکرد سیستم عصبی با سیگنال‌ها انجام می‌شود. حال نوروشیمی بعد دیگری از سیستم عصبی را مطالعه می‌کند که مربوط به تغییرات شیمیایی است. همه اختلالات در کنار داشتن نشانه‌ در بیوسیگنال‌ها نشانه‌های شیمیایی نیز دارند. برای مثال در مطالب مربوط به اعتیاد به مواد مخدر و الکل اثر این دو بر میزان ترشحات دوپامین تشریح شده است.

برای درک بهتر جایگاه نوروشیمی می‌توان به این نکته اشاره کرده دارو درمانی‌ای که توسط روانپزشک اتفاق می‌افتد بر پایه بعد نوروشیمی اختلالات است.

بیشتر بدانیم: روانپزشک کیست؟

تاریخچه نوروشیمی

تحقیقات در حوزه نوروشیمی در اواخر قرن هجده‌ام در آلمان و فرانسه شروع شد اما در دهه 1950 و بعد از جنگ جهانی دوم عبارت نوروشیمی مطرح شد و به عنوان یک حوزه تحقیقاتی معرفی شد و پیش از آن با نام شیمی مغز شناخته می‌شد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *