انواع امواج مغزی

انواع امواج مغزی


در این مطلب درباره موج های مغز صحبت شده است، توصیه می شود پیش از مطالعه این مطلب، آناتومی مغز انسان، بیوسیگنال‌ها و دانستنی‌های مغز انسان را مرور بفرمایید.

در مطالب مربوط به نوار مغزی CQ و نقشه مغزی QEEG گفتیم که به وسیله چند سنسور امواج مغزی اندازه گیری می‌شوند، حال در ادامه این امواج معرفی می‌شوند.

امواج مغزی

امواج گاما یا Gamma Waves

امواج گاما بالاترین فرکانس در میان امواج مغز را دارند که گفته میشود بین 30 الی 60 هرتز است. این امواج مسئول عملکرد شناختی، یادگیری، حافظه و پردازش اطلاعات است. غلبه داشتن این موج منجر به اضطراب، تحریک زیاد و استرس می‌شود. درحالی‌که سرکوب آن می‌تواند منجر به اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعال (ADHD) ئ افسردگی و اختلالات یادگیری شود. در شرایط مطلوب امواج گاما به توجه، تمرکز، اتصال حواس (بویایی، بینایی و شنوایی) هوشیاری، پردازش ذهنی و ادراک کمک می‌کنند.

امواج بتا یا Beta Waves

بیشتر لحظات بیداری خود را در حالت بتا به سر می بریم که در آن امواج مغزی با فرکانس 13 – 39 هرتز مرتعش می شود. در حالت بتا، توجه ما بر دنیای بیرون و افکار روزمره و به تعریفی بر فعالیت های منطقی نیمکره چپ مغزمان متمرکز است .

امواج آلفا یا Alpha Waves

امواج آلفا مانند پلی آگاهی و ناخودآگاه یا فرآگاهی را بهم متصل می کنند. وقتی ما در حال استراحت هستیم، امواج مغزی از امواج بتا به امواج آلفا تغییر می کنند و در این حالت فرکانسی بین 8 تا 12 هرتز دارند. در حالت آلفا (برعکس حالت بتا) ما به زمان و مکان محدود نیستیم. این امواج ما را از نیمکره منطقی چپ مغز رها کرده و به اجازه می دهند که به قسمت خلاق و شهودی نیکره راست مغز دست یابیم . نیمکره راست مغز تصاویر و صداهایی را دریافت می کند که ماورای مرزهای محدود بشری است. از اینرو در این حالت افکار، احساس و فعالیت های ما خلاق است، آشفتگی و حواس پرتی کمتر است و شنیدن صدای درون آسان تر. مغز در زمان مراقبه در حالت آلفا است .

امواج تتا یا Theta Waves

 امواج تتا، با فرکانس 4 تا 7 هرتز، به عمیق ترین تجارب مدیتیشن و خلاقیت مرتبط می باشند. امواج تتا، از آلفا و بتا آرامترند و دامنه بزرگتری دارند. دستیابی به امواج تتا معمولا در زمان خواب ممکن می شود .

امواج دلتا یا Delta Waves

امواج دلتا، امواج فراآگاهی و سیستم ارتباطی به آگاهی چند بعدی هستند. بلندترین دامنه و پایین ترین فرکانس (4-5 هرتز) را دارند. فرکانس این امواج به صفر نمی رسد زیرا داشتن فرکانس صفر به معنای مردن است. امواج مغزی افراد در حالت کما شباهت به امواج مغزی دلتا دارد. یوگی های ورزیده می توانند به طور آگاهانه خود را در حالت امواج دلتا ببرند. آنها قادرند دمای بدن و ضربان قلب خود را تنظیم کرده و حتی به حالتی شبیه مردن رفته و دوباره خود را زنده کنند. امواج دلتا عمیق ترین حالت خواب سنگین است .

وقتی می خواهیم بخوابیم، ابتدا امواج بتا فعال هستند؛ کم کم امواج آلفا ظاهر می شوند و بعد تتا و دلتا. وقتی بیدار می‌شویم، امواج مغز ما در جهت برعکس از دلتا و سپس تتا به آلفا و در آخر به بتا تغییر می کنند.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *