کنترل و تنظیم هیجان

کنترل و تنظیم هیجان


با مفهموم تنظیم هیجان آشنایی دارید؟ تا به حال فکر کرده‌اید مشکل در تنظیم هیجان به نوبه خود می‌تواند آسیب روانی فرد در آینده را پیش‌بینی کند؟

تنظیم هیجان چیست؟

با توجه به اینکه رویدادها و هیجانات منفی جزء همیشگی زندگی ما است برای ایجاد یک رابطه اجتماعی درست و سازگاری با محیط لازم است با این هیجانات خود کنار بیاییم، در نتیجه داشتن مهارت برای تنظیم هیجان مهم است.

از پیشگامان تنظیم هیجان تامپسون است که تنظیم هیجان را نوعی پاسخ برای مدیریت و ارزیابی شدت هیجانات جهت دستیابی به یک هدف تعریف می‌کند.

تنظیم هیجان مجموعه‌ای از فرایندهاست که برای کنترل احساسات خود و دیگران استفاده می‌شود، در تنظیم هیجان یک حالت هیجانی یا هدف به گونه‌ای تغییر داده می‌شود که احساس متفاوتی ایجاد کند.

بیشتر بدانیم: تئوری انتخاب چیست؟

فرایندها و روش تنظیم هیجان

مد‌ل‌های متفاوتی برای تنظیم هیجان وجود دارد از بین آنان مدل تنظیم هیجان گروس ۶ فرایند را مطرح می‌کند که عبارتند از؛

۱. انتخاب موقعیت؛ در این فرایند از شرایطی که احساس نامناسب را در ما به وجود می‌آورد دوری می‌کنیم.

2. تغییردادن شرایط ایجاد کننده هیجان تا تأثیر هیجان متفاوت باشد.

۳. استقرار توجه؛ هدایت توجه به جنبه‌های مختلف محرک که تأثیر هیجانی مناسب‌تری داشته باشد. این شیوه با حواس پرتی همراه است که به جنبه‌های دیگر محرک توجه می‌کند تا اثر هیجان تغییر کند.

۴. تغییر شناخت؛ تغییر دادن فکر در مورد شرایط یا محرک که باعث هیجان بهتر شود.

۵. ارزیابی مجدد؛ فرد برداشت خود از موقعیت را تغییر می‌دهد بدون تغییر معنای اصلی آن که این روش با افزایش بهزیستی و عاطفه مثبت همراه است.

۶. تعدیل پاسخ (سرکوب)؛ جلوگیری از نشان دادن هیجانات.

از نظر تأثیر و پیامد هرکدام از فرایندهای مطرح شده متفاوت عمل می‌کنند به عنوان مثال، فرآیند تغییر شناخت از فرایند استقرار توجه مؤثرتر است، همچنین هر فرد با ویژگی‌های شخصیتی خاص از راهبردهای متفاوتی برای تنظیم هیجان استفاده می‌کند به عنوان مثال افراد روان ‌رنجور در تنظیم هیجان ناتوان هستند و بالعکس افراد برون‌گرا راهبردهای سازگار تنظیم هیجان را زیاد به کار می‌برند.

مشکل در تنظیم هیجان با انواع اختلالات روان‌پزشکی همراه است. وقتی فرد متوجه اختلاف بین حالات مطلوب و هیجان نامطلوب فعلی خود می‌شود احساسات ناخوشایند بیشتری را تجربه میکند که با نشانه‌های بالینی همراه است. افرادی که هیجانات ناخوشایند شدیدتری را تجربه می‌کنند فرایند تنظیم هیجان را نیز دشوارتر می‌دانند به عنوان مثال یک فرد افسرده به علت داشتن حالت هیجانی منفی معتقد است تنظیم هیجان امری نشدنی است و کنترل کمی بر هیجانات دارد. از طریق کمک گرفتن از دیگران و برقراری یک رابطه همدلانه می‌توان احساسات منفی را کاهش داد و درنتیجه به تنظیم هیجان پرداخت.

بیشتر بدانیم: اختلالات شخصیت چیست؟

در صورت تنظیم و کنترل بهتر هیجان، مهارت همدلی نیز افزایش می‌یابد یا به عبارتی برای همدلی کردن و دادن پاسخ مناسب به دیگری نیاز به تنظیم هیجان داریم. فرایند ارزیابی مجدد در تنظیم هیجان با همدلی ارتباط دارد. همدلی فقط یک حالت عاطفی مثل غم و شادی نیست بلکه مجموعه‌ای از فرایندهاست که به تولید این حالت می‌پردازد و از آن برای پاسخ به حالت‌های مشاهده شده در دیگری استفاده می‌شود. همدلی پاسخی عاطفی به نگرانی ناشی از حالات عاطفی دیگران و حس کردن آنچه آنان احساس میکنند است با این حال فرد باید بتواند احساسات خود را از دیگری جدا کند.

افرادی که همدلی بالایی دارند می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند و رفتارهایی که با ارزش‌های جامعه هماهنگ است از خود نشان می‌دهند. همدلی دو بعد دارد، بعد شناختی آن یعنی درک کردن دیگران و بعد عاطفی مربوط به برقرار کردن ارتباط با دیگران است. در واقع تا درک درستی از هیجان دیگران نداشته باشیم نمی‌توانیم ارتباط درست برقرار کنیم. هر دو بعد در همدلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تست میزان توانایی تنظیم هیجان

از طریق تست زیر می توانید میزان توانایی تنظیم هیجان خود را بسنجید.

این تست کاملا رایگان می‌باشد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *