روانشناسی علاقه به تاریکی

روانشناسی علاقه به تاریکی


علت علاقه به تاریکی و شب چیست؟ آیا این مسئله یک اختلال یا بیماری است؟ آیا نیاز به درمان دارد؟

علاقه به تاریکی (Nyctophillia)

مهمترین نکته درباره علاقه به تاریکی این است که این مسئله با بی خوابی و اختلالات خواب متفاوت است. این افراد عاشق تاریکی هستند، و عمیقا خوشحالشون می‌کنه. وقتی توی تاریکی هستند به صدای تیک تاک ساعت گوش می‌دهند، احساس آرامش می‌کنند. حتی بعضی از آن‌ها ممکن است کمتر بخوابند و در سکوت و تنهایی مثل یه روح در تاریکی مطلق وقت بگذارنند.

روانشناسی علاقه به تاریکی شاید در برخی موارد ترسناک نیز باشد. برای مثال، به گفته دکتر آگروال (Anil Aggrawal) در کتابی که سال 2009 به نام جنبه‌های پزشکی قانونی جنایات  و اعمال غیر معمول جنسی نوشته، نکتوفیلیا نوعی پارافیلیا یا انحراف جنسی محسوب می‌گردد، چنین فردی لذت و برانگیختگی جنسی را با عشق به شب به دست می‌ آورد. این افراد قطعا نیاز به درمان دارند.

علت علاقه به تاریکی چیست؟

در حالت کلی، معمولا علت علاقه به تاریکی و شب را می‌توان در سه مورد خلاصه کرد؛

شب آرامش دارد

تاریکی شاید خیلی‌ها را بترساند، اما برای خیلی‌ها بهترین زمان برای مدیتیشت و خودآگاهی است. وقتی در تاریکی هستید (مخصوصا اگر تنها باشید)، معمولا به چیزی جز افکار خودتون توجه نمی‌کنید. همین آرامش به افراد کمک می‌کند کارهایی بیشتری را با تمرکز بیشتری انجام بدهند.

شب افراد را خلاق می‌کند

اگر خیالباف باشید، شب به مانند سوخت موشک برای شماست. مثلا نویسینده‌ها، هنرمندها یا حتی برنامه نویس‌ها و .. افکارشان در تاریکی شب قوت می‌گیرد.

افسردگی شبانه

به عنوان یکی از رایج ترین اختلالات خلقی، افسردگی ماژور می تواند در هر کسی، هر سنی و هر زمانی دیده شود. با این حال، برای برخی افراد علائم افسردگی در شب بیشتر بروز می کند که موجب اشکال در خواب، اضطراب و احساس تنهایی و ناامیدی می شود. افسردگی شبانه چیزی است که امروز می خواهیم به آن بپردازیم.

بیشتر بدانیم: نشانه های افسردگی

علائم افسردگی شبانه چیست؟

  • اشکال در خواب، مانند خوابیدن بیش از حد طبیعی یا اشکال در به خواب رفتن یا خواب ماندن
  • داشتن افکار منفی، مشغولیت و حواس پرتی و افزایش احساس ناامیدی در شب
  • بیشتر یا کمتر از قبل غذا خوردن
  • کاهش یا افزایش وزن
  • فقدان علاقه به فعالیت هایی که پیش از این از آنها لذت می بردید
  • فقدان انرژی
  • اشکال در انجام فعالیت های روزمره مانند مسواک زدن و حمام گرفتن
  • سردرد، دلدرد، دردهایی که به درمان پاسخ نمی دهند و علت مشخصی ندارند.
  • تحریک پذیری
  • احساس غم و اضطراب
  • احساس ناامیدی
  • گریه کردن
  • بی قراری
  • احساس انزوا یا تنهایی
  • احساس بی ارزشی، گناه یا بیچارگی
  • اشکال در تمرکز
  • افکار یا تلاش برای خودکشی یا فکر کردن به مرگ

علت افسردگی شبانه چیست؟

نشخوار فکری یا overthink

افرادی که دچار افسردگی هستند، اغلب درگیر حالتی تحت عنوان نشخوار فکری می شوند که در آن وقایع گذشته را مرور می کنند و سعی می کنند آنها را بررسی کنند. از آنجا که افسردگی باعث تمایل به تمرکز بر وقایع منفی می شود، نشخوار فکری می تواند منبعی برای تشدید احساس افسردگی و اضطراب باشد و این یکی از مهم ترین علل بروز علائم افسردگی شبانه است.

جیب نیست که نشخوار فکری بیشتر زمانی بروز می کند که فرد تنها و فارغ از هر نوع حواس پرتی است. خستگی آخر شب یکی از علل افسردگی شبانه است. هر چند نشخوار فکری طبیعی است، اگر باعث تشدید اضطراب یا افسردگی شود، اصلا خوب نیست.

بیشتر بدانیم: درمان نشخوار فکری یا Overthink

نور در شب

مطالعات زیادی در مورد ارتباط بین نور در شب و افسردگی انجام گرفته است. تحقیقات نشان دهنده ارتباط بین نور اتاق خواب و ابتلا به افسردگی شبانه در سالمندان است، هر چند که در بیشتر موارد علت تامه نبوده است.  ریسک این امر در جوانان بیشتر است زیرا چشمان آنها حساس تر است. مشخص نیست نور و افسردگی چه ارتباطی با یکدیگر دارند، اما این احتمال وجود دارد که تابش حتی مقدار کمی نور در چرخه خواب فرد تداخل ایجاد می کند که به نوبه خود باعث تغییر در خلق و خوی او می شود.

اختلال در ریتم درونی بدن

تحقیقات متعدد نشان می دهند زمانی که ریتم بدن فرد به هم می خورد، ریسک ابتلا به افسردگی شبانه یا تشدید علائم آن انتظار می رود. این حالت می تواند از سفرهای طولانی با هواپیما تا شیفت کار شبانه ناشی شود. به طور معمول، بهترین حالت آن است که در طول روز بیدار باشید و فعالیت کنید و شب ها با بالاترین کیفیت بخوابید.

منبع: introvert x overthinker

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *