رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن


رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن یا BFRB ‌ (Body Focused Repetitive Behaviours)، به مجموعه از رفتارها گفته می‌شود، مانند؛ کشیدن، کندن، گزش و یا خراشیدن مو، پوست یا جویدن ناخن.

اختلالات رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن شامل ترشیوتیلومانیا (کشیدن اجباری مو)، درماتیلومانیا (برداشتن اجباری پوست، که به آن اختلال دررفتگی نیز گفته می‌شود) و آنیچوفاژیا (نیش زدن ناخن اجباری) و اونیکوفاژی (ناخن جویدن)  است. تخمین زده می‌شود که شیوع BFRB حداقل 3 درصد از جمعیت، هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بدانیم: اختلال مغزی چیست؟

علت رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن یا BFRBها چیست؟

این سوال که چرا افراد درگیر BFRB می‌شوند و چگونه می‌توان اختلالات را طبقه بندی کرد، از مدتها پیش روانشناسان را به چالش کشیده است. نظریه پردازی BFRB مربوط به اختلالات اضطراب، ADHD و اختلال وسواس فکری و عملی است، اما اکثر متخصصان معتقدند کهBFRB   با هر سه اختلال تفاوت زیادی دارند.

برخی از BFRB‌ها در حال حاضر به عنوان “اختلال وسواس-اجباری و مرتبط با آن” در DSM-5 طبقه بندی می‌شوند. صرف نظر از اینکه رفتارها در چه دسته‌ای طبقه بندی می‌شوند، کنترل این بیماری برای افراد دشوار است.

بیشتر بدانیم: وسواس فکری و عملی

چرا موهایم را می‌کشم یا پوستم را می‌کَنم؟

افراد دارای BFRB، “تحریکات” مختلفی را برای انجام این رفتارها گزارش می‌کنند. به عنوان مثال بسیاری از افراد هنگام اضطراب مو یا پوست خود را می‌کَنند یا می‌کشند و اغلب معتقدند که انجام این کار باعث تسکین موقتی می‌شود. اما برخی دیگر گزارش می‌دهند که بدون اینکه متوجه شوند به کَندن، کشیدن یا خراشیدن مشغول می‌شوند. یا اینکه در یک فعالیت دیگر مانند خواندن یا تماشای تلویزیون مجذوب شده اند.

چرا نمی‌توانم جلوی کشیدن موهای خود را بگیرم؟

طبق تعریف،BFRB  ‌ها رفتارهای مکرر هستند که با وجود تلاش‌های مکرر برای متوقف کردن، همچنان ادامه دارند. افراد دارای BFRB معمولاً احساس می‌کنند که عادت‌های چیدن یا کشیدن آنها از کنترل آنها خارج است. درمان و خود دلسوزى به افراد كمك مي كند تا تعداد تکرار این رفتارها كاهش یافته يا آنها را به طور كامل متوقف كنيم.

انواع رفتارهای تکراری متمرکز بدن یا BFRB

پوست

Dermatillomania، کندن پوست

Dermatophagia، کندن و جویدن پوست دور ناخون‌ها

دهان

Morsicatio buccarum ، گاز گردن لپ

Morsicatio labiorum، گاز گرفتن داخل لب

Morsicatio linguarum ، گاز گرفتن زبان

دست

Onychophagia، جویدن ناخن

Onychotillomania، کندن ناخن

بینی

Rhinotillexomania، دست در بینی کردن اجباری

 مو

Trichophagia، خوردن مو

Trichotemnomania، بریدن مو

Trichotillomania، کندن مو

چشم

Mucus fishing syndrome

درمان رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن یا BFRB

درمان این اختلالات بستگی به ریشه آن دارد که ممکن از مربوط به اضطراب، وسواس و یا ADHD باشد. اما به طور کلی سه دسته کلی درمانی وجود دارد؛

دارو درمانی

برای این اختلالات، دارو کمتر توصیه می‌شود و حتما باید به توصیه و تحت نظر روانپزشک باشد.

روان/ رفتار درمانی

این اختلالات را می‌توان از طریق روان درمانی کنترل کرد. برای مثال روش درمان رفتاری شناختی CBT نیز می‌تواند موثر باشد.

نوروتراپی

استفاده از روش‌های درمانی نوروتراپی نیز می‌تواند در کنترل رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن موثر باشد. درمان‌های نوروتراپی شامل نوروفیدبک، rTMS و TDCS می‌باشد.

بیشتر بدانیم: نوروتراپی چیست؟

برای متوقف کردن کشیدن موهای خودم از چه راهکارهایی می‌توانم استفاده کنم؟

مدیریت شرم و خجالت

اگرچه اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما افراد مبتلا به این بیماری‌ها به خوبی درک نشده اند و بندرت در رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شوند. در نتیجه، رفتارها معمولاً چیزی بیش از “عادتهای بد” دیده می‌شود که می‌تواند با استفاده از قدرت اراده متوقف شود.

به دلیل این تصور غلط، بسیاری از کسانی که با BFRB زندگی می‌کنند گزارش می‌دهند که شرمی‌که با این این اختلال ایجاد می‌شود انسان را ناتوان و ضعیف می‌کند. افراد مبتلا به بیماری رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن ممکن است خود را به دلیل عدم توانایی در متوقف کردن رفتارشان، خود را ضرب و شتم کنند و یا برای پنهان کردن شواهدی از کشیدن مو یا کندن پوست، غالباً با استفاده از کلاه گیس یا آرایش تلاش کنند، یا به افراد برای دیدن قسمت‌هایی از بدنشان که می‌کنند یا می‌کشند اجازه ندهند. این شرم شدید می‌تواند در روابط، صمیمیت و عملکرد روزانه تداخل داشته باشد.

به دلیل داشتن اختلال رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن احساس شرم می‌کنم. چگونه می‌توانم این احساسات را مدیریت کنم؟

به اشتراک گذاشتن احساس گناه و شرم با یک دوست یا درمانگر می‌تواند فوق العاده کمک کند. بسیاری از افراد دارای BFRB نیز به راحتی می‌توانند یاد بگیرند که تنها نیستند.

آیا تا آخر عمر موهایم را خواهم کشید؟

خیر، اما هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید برای تشخیص دقیق تر از تست‌ نوار مغزی CQ استفاده کنید.

برای درمان رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن یا BFRB ها در مشهد می توانید به مرکز اعصاب و روان نوین مراجعه بفرمایید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *