حوزه های کاری روانشناسی

حوزه های کاری روانشناسی


روانشناس با مدرک دکترا یا کارشناسی ارشد متخصصی است به مطالعه ذهن و رفتار می پردازد. در دانشگاه های تحصیلات تکمیلی به روانشناسان آموزش هایی در زمینه ارزیابی و درمان اختلالات روانی و عاطفی ارائه می شود. گرایشی های روانشناسی شامل: روانشناسی عمومی، تربیت، رشد، بالینی، شخصیت و غیره دارد. پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی، روانشناسی دوره کارآموزی را که خود را تکمیل می کند و به وسیله ی کارگاه های آموزشی معتبر آموزش های بیشتری در زمینه روش های درمانی، نظریه روانشناختی می بیند.

روانشناسان دارای مجوز برای انجام مشاوره، روان درمانی، انجام تست های روانشناختی، ارائه درمان برای اختلالات روانی واجد شرایط هستند.

بیشتر بدانیم: روانشناسی

مشاور بهداشت روان

دارای مجوز مشاور روانشناسی یک متخصص بهداشت روان است که دارای مدرک کارشناسی ارشد (MA) در روانشناسی، مشاوره یا یک رشته مرتبط است. برای دریافت مجوز، مشاور حرفه ای همچنین به دو سال سابقه کار با یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط پس از تحصیلات تکمیلی نیاز دارد. یک مشاور سلامت روان واجد شرایط ارزیابی و درمان مشکلات روانی با ارائه مشاوره یا روان درمانی است.

مددکار اجتماعی بالینی

مددکار اجتماعی بالینی حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مددکاری اجتماعی و آموزش است تا بتواند بیماری های روانی را ارزیابی و درمان کند. علاوه بر روان درمانی، مددکاران اجتماعی می توانند مدیریت پرونده و برنامه ریزی ترخیص از بیمارستان و همچنین به عنوان مدافع برای بیماران و خانواده آنها کار کنند.

پرستار روانپزشکی یا سلامت روان

برخی از پرستاران در زمینه ارائه خدمات بهداشت روانی آموزش های ویژه ای دیده اند. آنها بسته به سطح آموزش و گواهینامه خود، می توانند بیماران را از نظر بیماری روانی ارزیابی کنند و در قالب روان درمانی، درمان ارائه دهند. در برخی از ایالت ها، آنها همچنین مجوز تجویز و نظارت بر داروها را دارند، گاهی به طور مستقل و گاهی تحت نظارت پزشک. پرستاران همچنین خدمات مدیریت پرونده را ارائه می دهند و به عنوان حامیان بیمار خدمت می کنند.

روانشناسان زیستی

این روانشناسان را گاهی روانشناس زیستی یا روانشناس فیزیولوژیک می نامند. آن ها در مورد مغز و رفتار مطالعه و تحقیق می کنند و با بررسی پایه های عصبی رفتار، روانشناسان زیستی قادر به درک عوامل بیولوژیکی مختلفی هستند که ممکن است بر نحوه تفکر، احساس و عمل افراد تأثیر بگذارند.

این نوع روانشناس همچنین ممکن است چگونگی تأثیر بیماری و آسیب مغزی بر رفتار را بررسی کند. با درک بهتر اینکه چگونه افراد تحت تأثیر چنین آسیب‌ها و بیماری‌هایی قرار می‌گیرند، محققان همچنین می‌توانند راه‌های جدیدی برای پیشگیری، درمان و مدیریت بیماری‌های مغزی و تروماهای جدی پیدا کنند.

روانشناسان بالینی

روانشناسان بالینی افراد مبتلا به ناراحتی روانی و بیماری روانی را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند . آنها همچنین روان درمانی انجام می دهند و برنامه های درمانی را توسعه می دهند.

روانشناسان بالینی اغلب در بیمارستان ها، کلینیک های سلامت روان و مطب خصوصی کار می کنند. آن ها در انواع تکنیک های درمانی آموزش دیده اند، اما ممکن است در درمان برخی اختلالات یا کار با جمعیت های خاصی تخصص داشته باشند. به عنوان مثال، یک روانشناس بالینی ممکن است در زمینه هایی مانند درمان سوء مصرف مواد، سلامت روان کودک، سلامت روان بزرگسالان یا سلامت روان سالمندان تخصص داشته باشد.

در حالی که روانشناسان بالینی اغلب در محیط های پزشکی کار می کنند، آن ها پزشک نیستند و در بیشتر موارد نمی توانند دارو تجویز کنند.

روانشناسان شناختی

روانشناسان شناختی به بررسی نحوه تفکر افراد می پردازند، از جمله موضوعاتی مانند تصمیم گیری و حل مسئله. این نوع روانشناس به نحوه پردازش، یادگیری، ذخیره، شناسایی و استفاده از اطلاعات توسط مغز علاقه مند است.

روانشناسان شناختی ممکن است در محیط‌های مختلفی از جمله دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز توانبخشی، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی و در بخش خصوصی کار کنند. متخصصان در این زمینه اغلب وظایف مختلفی مانند انجام تحقیقات و کار با بیماران را انجام می دهند.

مانند سایر زمینه های روانشناسی، روانشناسان شناختی اغلب در زمینه خاصی مانند حافظه، رشد زبان، توجه، حل مسئله یا ناتوانی های یادگیری تخصص می گیرند.

روانشناسان تطبیقی

روانشناسان تطبیقی ​​رفتار گونه های مختلف را مطالعه می کنند، تا به این درک برسند که رفتار حیوان و انسان چه تفاوت هایی دارد. بنابراین مطالعه رفتارها و واکنش حیواناتی مانند موش ها و سگ ها می تواند بینشی در مورد رفتارهای انسان نیز ارائه دهد. چنین مشاهداتی در طول  تاریخ روانشناسی اهمیت زیادی داشته است.

کار ثورندایک با گربه‌ها، کار پاولوف با سگ‌ها، و کار اسکینر با کبوترها تنها نمونه‌هایی از روان‌شناسی تطبیقی ​​هستند که در آن رفتار حیوانات می‌تواند بینشی در مورد رفتار انسان ارائه دهد.

روانشناسان بازاریابی

روانشناسان بازاریابی در مورد رفتار مصرف کننده تحقیق می کنند و استراتژی های بازاریابی را برای ترویج کسب و کار توسعه می دهند. این نوع روانشناس در کمک به کسب و کارها در درک بهتر آنچه باعث می شود مصرف کنندگان محصولات و خدمات را خریداری کنند، نقش دارد. آن ها در مورد چگونگی پاسخ خریداران به پیام های بازاریابی، تجزیه و تحلیل استراتژی های تصمیم گیری، و بررسی نقش احساسات در انتخاب خرید تحقیق می کنند.

این متخصصان به کسب‌ و کارها کمک می‌کنند پیام‌های بازاریابی را توسعه دهند، مخاطبان هدف را شناسایی کنند، محصولاتی را توسعه دهند که برای مشتریان خاص جذاب باشد و در مورد چگونگی شکل‌گیری و تغییر نگرش نسبت به برندها و محصولات می آموزند. آن ها این وظایف را از طریق استفاده از نظرسنجی های تحقیقات بازار، آزمایش ها، مشاهدات طبیعی و گروه های تمرکز مصرف کننده انجام می دهند.

روانشناسان بین فرهنگی

روانشناسان بین فرهنگی به چگونگی تفاوت افراد در فرهنگ ها و چگونگی تأثیر وابستگی های فرهنگی بر رفتار نگاه می کنند. آن ها اغلب بررسی می کنند که چگونه جنبه های مختلف رفتار  جهانی بوده یا در فرهنگ های مختلف متفاوت باشد.

روانشناسان رشد

روانشناسان رشد در مورد رشد انسان در کل طول عمر تحقیق می کنند. برخی بر دوره خاصی مانند دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی یا پیری تمرکز می کنند. این متخصصان ممکن است وظایفی مانند ارزیابی کودکانی که ممکن است دارای تاخیر رشد یا ناتوانی هستند، بررسی مسائل مرتبط با افزایش سن، و مطالعه چگونگی کسب مهارت های زبانی را انجام دهند.

برخی از روانشناسان رشد ممکن است بر روی تحقیق تمرکز کنند و به درک ما از مسائل رشد که در طول زندگی ایجاد می شود اضافه کنند. سایر متخصصان ممکن است با مشتریانی که برای مقابله با مسائل رشد به کمک نیاز دارند، کار کاربردی انجام دهند.

روانشناسان تربیتی

این روانشناسان نحوه یادگیری افراد و فرآیند آموزشی را مطالعه می کنند که ممکن است شامل توسعه راهبردهای آموزشی و تکنیک های آموزشی باشد. برخی از روانشناسان تربیتی استعدادهای درخشان یا ناتوانی های یادگیری را مطالعه می کنند.

این نوع روانشناس به چگونگی تأثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی بر فرآیند یادگیری می پردازد. برخی از متخصصان در این زمینه در شناسایی و مقابله با مشکلات احتمالی که ممکن است در نحوه یادگیری کودکان اختلال ایجاد کند، تخصص دارند. برخی به تحقیق در مورد فرآیند یادگیری می پردازند.

روانشناسان مهندسی

روانشناسان مهندسی بر کشف راه هایی برای افزایش توانایی انسان از طریق بهبود ماشین آلات، تجهیزات، فناوری و محیط های کاری متمرکز هستند. روانشناسان مهندسی برای حل مشکلات دنیای واقعی و توسعه راه حل هایی تلاش می کنند که می تواند کاربردهای عملی در زندگی روزمره داشته باشند.

روانشناسان مهندسی ممکن است وظیفه توسعه فناوری را نیز داشته باشند که می تواند در صنعت مراقبت های بهداشتی برای کمک به بهبود سریع تر بیماران استفاده شود. آن ها همچنین به طراحی و اصلاح محصولاتی که مردم هر روز از آن ها استفاده می کنند، از جمله تلفن های همراه و وسایل نقلیه کمک می کنند.

روانشناسان محیطی

روانشناسان محیطی رابطه بین افراد و محیط اطرافشان از جمله محیط های طبیعی و همچنین محیط های ایجاد شده را بررسی می کنند. که ممکن است شامل کار بر روی پروژه‌های حفاظتی، کمک به حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و بررسی راه‌هایی برای توقف گرمایش جهانی باشد.

متخصصان ممکن است به عنوان محقق برای مطالعه تأثیری که انسان بر محیط خود می‌گذارد کار کنند. برخی از روانشناسان محیطی نیز در دولت برای شکل دادن به سیاست های محیطی کار می کنند.

روانشناسان قانونی

روانشناسان قانونی بر رابطه بین روانشناسی و قانون تمرکز می کنند. این ممکن است شامل عمل به عنوان مشاور در پرونده های جنایی یا اختلافات مدنی، انجام ارزیابی های حضانت کودک و ارائه خدمات روان درمانی به قربانیان جرم باشد.

به لطف تصاویر محبوب در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی، علاقه به این رشته در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. در حالی که فیلم ها اغلب روانشناس قانونی را به عنوان کاراگاهی که برای دستگیری مجرمان کار می کند به تصویر می کشد، روانشناسان واقعی پزشکی قانونی معمولاً وظایفی مانند ارزیابی مجرمان نوجوان و بزرگسال از نظر خطر تکرار جرم، کار با شاهدان کودک، ارزیابی شایستگی برای محاکمه و ارائه حرفه ای انجام می دهند.

روانشناسان سلامت

روانشناسان سلامت بر چگونگی تأثیر روانشناسی، زیست شناسی، گروه های اجتماعی و رفتار بر سلامتی، بیماری و سلامت کلی تمرکز دارند. آن ها برای کمک به حداکثر رساندن رفاه و بهبود سلامت روانی و جسمی با مشتریان کار می کنند.

برخی از متخصصان در این زمینه کارهای بالینی را انجام می دهند که در آن مشتریانی را که به دنبال کمک با انواع مسائل بهداشتی هستند، ارزیابی و درمان می کنند. این ممکن است شامل ارائه روان‌درمانی، انجام ارزیابی‌های روان‌شناختی مختلف، آموزش افراد در مورد تکنیک‌های مختلف مقابله و آموزش رفتارهای سالم به مراجعان باشد.

روانشناسان صنعتی-سازمانی

روانشناسان صنعتی-سازمانی رفتارهای محل کار مانند نحوه انتخاب بهترین کارمندان برای مشاغل خاص و نحوه افزایش بهره وری کارگران را مطالعه می کنند. یک روانشناس صنعتی- سازمانی ممکن است از دانش خود در مورد اصول روانشناختی برای طراحی ارزیابی هایی برای غربالگری نامزدها برای نقش های شغلی خاص استفاده کند.

همچنین ممکن است به منظور افزایش دانش، به حداکثر رساندن کارایی و به حداقل رساندن آسیب، برنامه‌های آموزشی برای کارکنان فعلی ایجاد کنند. همچنین اغلب از روانشناسان صنعتی-سازمانی خواسته می شود تا مشاغل را در سطح سازمانی ارزیابی کنند و به دنبال راه های جدیدی برای کاهش هزینه ها، بهبود کارایی و افزایش رضایت و حفظ کارکنان باشند.

روانشناسان نظامی

روانشناسان نظامی، به روانشناسی در یک محیط نظامی می پردازند. این می تواند شامل مواردی مانند درمان سربازانی باشد که دارای بیماری روانی یا ناراحتی عاطفی هستند.

برخی از روانشناسان نظامی بر انجام روان درمانی در شاخه های مختلف ارتش تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر دانش خود را از ذهن و رفتار انسان در جهت استخدام، مبارزه با استرس، آموزش، تصمیم گیری و رهبری به کار می گیرند.

روانشناسان شخصیت

روانشناسان شخصیت جنبه های مختلف شخصیت و چگونگی تأثیر ویژگی های فردی بر زندگی و رفتار افراد را مطالعه می کنند. محققان در زمینه روانشناسی شخصیت به طیف گسترده ای از موضوعات علاقه مند هستند که می توانند در زندگی روزمره کاربرد داشته باشند.

برای مثال، آن ها ممکن است بررسی کنند که شخصیت چگونه شکل می گیرد و آیا می توان آن را تغییر داد. آن ها همچنین ممکن است بررسی کنند که آیا ویژگی‌های شخصیتی خاص با بیماری‌ها یا اختلالات خاص مرتبط هستند.

روانشناسان مدرسه

روانشناسان مدرسه به کودکان کمک می کنند تا با مشکلات عاطفی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری در محیط های مدرسه کنار بیایند. متخصصانی که در این زمینه روانشناسی کار می کنند، نقش حیاتی در سیستم آموزشی ایفا می کنند و معمولاً با والدین، معلمان، دانش آموزان و سایر کارکنان مدرسه همکاری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محیط آموزشی سالم، ایمن، حمایت کننده و سازنده است.

کودکانی که با نوعی مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، چه ماهیتی رفتاری، عاطفی یا تحصیلی داشته باشد، می‌توانند با یک روانشناس مدرسه همکاری کنند تا برنامه‌ای مؤثر برای مقابله با مشکل بیابند.

روانشناسان اجتماعی

روانشناسان اجتماعی رفتار گروهی را مطالعه می کنند، از جمله اینکه افراد چگونه در محیط های اجتماعی رفتار می کنند و چگونه رفتار گروهی بر رفتار فردی تأثیر می گذارند. روانشناس اجتماعی ممکن است طیف وسیعی از موضوعات، از جمله نگرش ها، تعصبات، ارتباطات، روابط بین فردی، پرخاشگری و متقاعدسازی را بررسی کند.

برای برخی از متخصصان، این کار تا حد زیادی مستلزم انجام تحقیقات اساسی است که برای افزودن به درک ما از رفتار اجتماعی طراحی شده است. در موارد دیگر، روانشناسان اجتماعی از مهارت ها و دانش خود برای تأثیرگذاری بر رفتار انسان به منظور پرورش گروه های سالم تر و مولدتر استفاده می کنند.

منبع: مشاورانه

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *