تست وکسلر

تست وکسلر


تست وکسلر Wechsler  یکی از محبوب‌ترین روش‌های ارزیابی شخصیت و رفتار است که توسط دیوید وکسلر در دهه ۱۹۴۰ میلادی توسعه یافته است. این تست شامل ۱۶۰ سوال است که به شخصیت شناسی فرد پرداخته و میزان سازگاری او با محیط اجتماعی و شغلی خود را بررسی می کند. در این مقاله، به بررسی جزئیات بیشتر در مورد تست وکسلر پرداخته خواهد شد.

بیشتر بدانیم: آشنایی با انواع هوش

تاریخچه تست وکسلر

تست وکسلر در دهه ۱۹۴۰ میلادی توسط دیوید وکسلر، روان‌شناس آمریکایی، توسعه داده شد. وکسلر از مدل پنج عاملی شخصیت استفاده کرد که شامل خصوصیاتی همچون صمیمیت، توانایی، پایداری، همکاری و بازتابگری می شود. تست وکسلر پس از معرفی، به سرعت به یکی از جامع‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های ارزیابی شخصیت تبدیل شد.

بیشتر بدانیم: آشنایی با روانسنجی

راهبرد تست وکسلر

تست وکسلر به شخصیت شناسی فرد پرداخته و میزان سازگاری او با محیط اجتماعی و شغلی خود را بررسی می کند. سوالات این تست، شامل سوالاتی درباره رفتارهای فرد در محیط کاری و اجتماعی، افکار و احساسات او، ترجیحات و نیز رفتارهایی که در مواجهه با مسائل و نگرانی ها نشان می دهد، می باشد.

نتایج حاصل تست وکسلر

بعد از تکمیل تست، نتایج به صورت یک گزارش شخصیت شناسی ارائه می شود که شامل بخش هایی همچون:

 نمره IQ یا بهره هوشی هر فردی

شناسایی نقاط قوت و ضعف فرد

سبک شخصیتی

نحوه تعامل با دیگران

همچنین روش های موفقیت آمیز برای فرد می باشد.

کاربردهای تست وکسلر

تست وکسلر برای شناخت شخصیت، نقاط قوت و ضعف فرد و روش‌های موفقیت آمیز برای او استفاده می شود. هدف از این تست، کمک به ارتقای عملکرد فرد در زندگی شخصی و حرفه‌ای و بهبود ارتباطات او با دیگران است. تست وکسلر برای افرادی که در حوزه منابع انسانی و مشاوره شغلی فعالیت می کنند، مفید است. همچنین، افرادی که در حوزه روانشناسی و شخصیت شناسی فعالیت می کنند، می توانند از این تست برای تحلیل شخصیت و رفتار فرد استفاده کنند. افرادی که به دنبال شناخت بهتر خود و ارتقای شغلی هستند، نیز می توانند از این تست استفاده کنند.

مزایا و معایب آزمون وکسلر

مزایای تست وکسلر عبارتند از:

  • بررسی جزئیات شخصیت فرد و نقاط قوت و ضعف او
  • کمک به ارتقای عملکرد فرد در زندگی شخصی و حرفه‌ای
  • بهبود ارتباطات فرد با دیگران
  • مورد استفاده در حوزه های مختلف از جمله منابع انسانی و روانشناسی

معایب تست وکسلر عبارتند از:

  • تست وکسلر به تنهایی نمی تواند به صورت دقیق شخصیت فرد را شناسایی کند و به همراه تست های دیگری باید استفاده شود و یا در کنار آن مصاحبه بالینی انجام شود.
  • بعضی از سوالات تست ممکن است برای بعضی افراد قابل فهم نباشد

نحوه انجام تست وکسلر

نمره‌دهی در مقیاس هوش وکسلر برای کودکان، بر اساس عملکرد فرد در شانزده خرده‌آزمون انجام می‌شود. نمره نهایی هم آی‌کیو فرد را تعیین می‌کند.

تست هوش وکسلر برای کودکان شانزده خرده‌آزمون دارد. تفاوت مهم این تست با مقیاس وکسلر برای بزرگ‌سالان، در دو آزمون فرعی اختیاری، با عنوان آزمون فرعی مازها و نمادهاست.

ساختار این آزمون شبیه آزمون هوش وکسلر برای کودکان پیش از دبستان است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایشان، وجود اشیای سه‌بعدی و جایگزینی شکل‌های هندسی در آزمون دوم است.

در تست هوش WPPSI، کودک شرکت‌کننده، مجموعه شکل‌هایی را کنار هم می‌چیند تا داستان ساده‌ای با آن‌ها بگوید؛ یا فهرستی از اعداد را به خاطر سپرده و تکرار می‌کند.

نکته بسیار مهم اینکه این نمره‌ها، اطلاعات مفیدی درباره سطح عملکرد فکری کودک ارائه می‌دهند، و به اجرای مداخلات و استراتژی‌هایی برای توسعه یادگیری کودک کمک می‌کنند.

جمع بندی

تست وکسلر یکی از محبوب‌ترین روش‌های ارزیابی شخصیت و رفتار است که به شناخت شخصیت، نقاط قوت و ضعف فرد و روش‌های موفقیت آمیز برای او کمک می کند. این تست برای افرادی که در حوزه منابع انسانی و مشاوره شغلی فعالیت می کنند، مفید است و همچنین برای افرادی که به دنبال شناخت بهتر خود و ارتقای شغلی هستند، قابل استفاده است. با این حال، باید به یاد داشت که تست وکسلر تنها یکی از تست های موجود در حوزه شخصیت شناسی است و برای تشخیص دقیق شخصیت فرد، باید به همراه دیگر تست هایی مانند تست مایرز برای شخصیت شناسی استفاده شود.

برای رزرو نوبت تست وکسلر تماس بگیرید

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *