تاثیر فیلم دیدن بر روحیه

تاثیر فیلم دیدن بر روحیه


احتمالا برای شما هم پیش آمده است که هنگام تماشای یک فیلم مهیج با یکی از شخصیت‌های آن همزادپنداری کنید. این در حالی است که برخی از افراد ممکن است با دیدن برخی از سکانس‌های فیلم به یاد یکی از اتفاقات مشابه در زندگی خود بی‌افتند. تاثیر فیلم دیدن بر زندگی در سال‌های اخیر بسیار مورد بحث بوده است و در هیچ تحقیقی این تاثیر رد نشده است. می‌تواند باعث یادآوری و ترمیم اتفاقات زندگی یک فرد شود. البته یک فیلم به صورت یکسان بر همه افراد تاثیر نمی گذارد.

فواید تماشای فیلم چیست؟

تقویت روحیه

اگر از اختلال اضطراب یا افسردگی رنج می‌برید، احتمالا تعهدات کاری یا خانوادگی سبب ایجاد تنش یا اضطراب در شما شده است. گذراندن کمی وقت با تماشای فیلم مناسب، می‌تواند حال شما را بهتر کند.

در مطالعه‌ای که در سال 2016 صورت گرفت مشخص شد که فعالیت‌های لذت‌بخشی چون تماشای فیلم در اوقات فراغت، روحیه را تقویت می‌کند و نشانه‌های افسردگی را کاهش می‌دهد.

آرامش

پژوهشی در سال 2017 نشان داد که عوامل لذت‌بخشی مانند سرگرمی‌ها، که ذهن را منحرف می‌کند سبب استراحت و آرامش می‌شود و می‌تواند برای تجدید قوا به بدن کمک کند. رسیدن به آرامش از طریق تماشای فیلم شاید ساده‌تر از آن چه به نظر می‌رسد، باشد. البته بهتر است در هنگام تماشای فیلم عواملی که حواس را پرت می‌کند از دسترس خارج کرد.

اگر برایتان فاصله گرفتن از مشغولیت‌های فکری در ارتباط با کار و دیگر عوامل تنش‌زای روزمره دشوار است، تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی را در اتاق دیگری بگذارید تا صرفا در صورت لزوم به آنها سر بزنید. در این صورت با سیر داستان ارتباط بهتری برقرار می‌کنید و تجربه‌ای عمیق و آرامش‌بخش از فیلم خواهید داشت.

فیلمهای کمدی و رمانتیک یا فیلم موزیکال برای فرار از تنش‌های روزهای پرتکاپو بسیار مناسب هستند.

انگیزه

تماشای فیلم از طرق گوناگون برانگیزاننده است. وقتی به ذهن استراحت می‌دهید و سرگرم تماشای داستان دیگران می‌شوید، انگیزه‌ی بازده بیشتر و بهره‌وری برای روزهای کاری بعد فراهم می‌شود و از خستگی فکری و جسمی رهایی می‌یابید.

اگر فیلم‌هایی مربوط به افراد موفق تماشا کنید که در پی بلندپروازی‌های خود رفته‌اند، شاید انگیزه بگیرید و اهداف بزرگ خود را دنبال کنید. در مطالعه‌ای مشخص شد که تماشای داستان افراد موفق ممکن است سبب ایجاد انگیزه برای تغییر رویه و یافتن اهداف مثبت در انسان شود.

بهبود روابط

اگر احساس می‌کند رابطه‌ی میان شما و یکی از نزدیکان ـ شریک زندگی، دوست، کودک ـ کم‌رنگ شده است، می‌توانید با تماشای فیلم مشترک با او به تقویت رابطه کمک کنید. خصوصا اگر سلیقه‌ی مشترک داشته باشید می‌توانید فیلم جدیدی را انتخاب کنید که هر دو مشتاق دیدنش بوده‌اید.

در حین تماشای فیلم علاوه بر پیوند بیشتری که بین شما برقرار می‌شود، ممکن است وقتی درباره‌ی فیلم صحبت می‌کنید، ارتباطات عاطفی یا فکری جدیدی هم پیدا کنید.

کاهش تنش

فیلم خوب کمدی می‌تواند سطح استرس را بسیار پایین بیاورد. در مطالعه‌ای در سال 2016 بیان شد که خنده سطح هورمون‌های مسئول استرس مانند کورتیزول (cortisol) و اپی‌نفرین (epinephrine) را به شدت پایین می‌آورد.

اگر حوصله‌ی خندیدن را ندارید، فیلمی درام و اشک‌آور نگاه کنید. در پژوهشی در سال 2020 معلوم شد که گریستن نیز سطح کورتیزول را در خون پایین می‌آورد.

الهام‌بخش افکار اجتماعی و فرهنگی

تماشای فیلم‌هایی که به موضوعات جدی و دشوار می‌پردازند، بیدار کننده افکار خواهد بود. ممکن است بخواهید درک بهتری از مسائل امروزی اجتماع داشته باشید یا جرقه‌ی مکالمه درباره‌ی موضوعی را بزنید که مخالف نقطه نظر شماست، تماشای فیلم می‌تواند به ارتقاء اطلاعات و روشنگری مفاهیم کمک کند.

تاثیر فیلم دیدن بر زندگی و تشخیص فیلم بد و فیلم خوب

افراد عادی قادر به تماشای فیلم‌های مخرب در کنار کودکان خود نیستند. چراکه تاثیر منفی آن می‌تواند روحیه کودکان را از بین ببرد.  صنعت فیلم‌سازی در جهان جزو صنایعی است که گردش مالی هنگفتی در آن وجود دارد و اگر این صنعت نتواند تاثیری بر زندگی افراد داشته باشد نمی‌تواند موفق باشد. فیلم بد یا فیلم خوب دارای یک معنای نسبی برای افراد است. زیرا که تاثیر یک فیلم برای یک فرد می‌تواند مثبت باشد، اما تماشای همان فیلم برای فرد دیگر می‌تواند غم‌انگیز باشد.

امروزه کارگردانان و تهیه‌کنندگان با تحقیق بر زندگی روزمره و علایق تمام اقشار جامعه و با روانکاوی و علوم رفتارشناسی شروع به فیلمسازی می کنند. حتی فیلم‌هایی که تنها به فکر گیشه و درآمدزایی هستند نیز درجاتی از این روانکاوی را دارند.

در این بین تماشای برخی فیلم‌های قدیمی که پیام‌آور بروز یک اتفاق احتمالی در آینده داشته‌ است، می‌تواند به عنوان یک فیلم تاریخی محبوبیت زیادی کسب کند. البته که تاثیر فیلم دیدن در زندگی افراد برای مسئولان بسیاری از کشورها مهم است و به همین دلیل فیلم‌هایی با مقاصد و اهداف خاص تولید می کنند. به‌عنوان مثال کارگردان در چنین شرایطی برای تغییر یا اشاعه یک فرهنگ خاص می‌تواند از تیپ‌های خاصی در فیلم خود استفاده کند.

از طرفی، بسیاری از کارگردانان برای فرهنگ‌سازی و آموزش برخی مسائل به کودکان از شخصیت‌های قهرمانانه (ابرقهرمان‌ها) استفاده می‌کنند. کمتر کودکی در جهان را می‌توان یافت که نام مرد عنکبوتی را نشنیده باشد. حال اینکه این ابر قهرمان ها چه تاثیری بر افراد دارند، متفاوت است.

تاثیر فیلم دیدن بر زندگی با فاکتور سلبریتی ها

برخی فیلم ها در جهان متکی بر محبوبیت هنرپیشه‌های خود هستند و از معروفیت آن‌ها برا این تاثیر استفاده می‌کنند. از تاثیر فیلم بر زندگی افراد فقط این مورد کافی است که برای پوشیدن و استفاده از یک برند خاص در فرش قرمز و افتتاحیه  بسیاری از فیلم ها و مراسمات اهدا جوایز مبالغ هنگفتی به سلبریتی‌ها پیشنهاد می‌شود. زیرا که برند‌ها از تاثیر فیلم دیدن بر زندگی عموم آگاه هستند و این امر بر میزان فروش و دیده شدن آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

انجام رفتار خاص یک بازیگر، باب شدن تکه کلام یک فیلم خاص، افزایش مدل لباس پوشیدن یک سلبریتی همه و همه از تاثیر فیلم دیدن در زندگی افراد حکایت دارد که این یک تاثیر بین المللی است.

فاکتورهای افزایش و کاهش تاثیر فیلم دیدن بر زندگی

معمولا تماشای دسته‌جمعی فیلم تاثیر و لذت بیشتری بر افراد دارد. به همین دلیل تماشای فیلم در سینما به همراه دوست و خانواده بیشتر توصیه می‌شود. همچنین فیلم برای افرادی که نیاز به یادگیری زبان دارند به ویژه در بخش شنیداری بسیار مفید است. برای افرادی که ساعات زیادی را تنها هستند، دیدن فیلم راهکاری بسیار مناسب برای گذرانده زمان و جلوگیری از افسردگی می باشد. البته، انتخاب سبک مناسب فیلم در چنین شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رعایت محدودیت سنی فیلم به ویژه برای کودکان بسیار مهم است، زیرا برخی فیلم ها ممکن است دارای صحنه هایی باشد که تا سال ها در ذهن کودک و حتی بالغین باقی بماند.

سخن پایانی

تاثیر فیلم  بر زندگی افراد انکارناپذیر است. چراکه امروزه برخی فیلم ها برای مقاصد درمانی تولید و در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این فیلم‌ها برای درمان افسردگی، افزایش امید به زندگی، نگرش مثبت، افزایش موفقیت و راه های افزایش موفقیت، افزایش انگیزه ورزشی، تشویق به کاهش وزن، تشویق به ترک اعتیاد، و انگیزه زندگی خانوادگی تولید می‌شوند که نشان از تاثیر آن‌ها در زندگی افراد است.

بد نیست از تاثیر فیلم دیدن بر زندگی برخی افراد مثالی مهم بزنیم. زین الدین زیدان بازیکن افسانه‌ای رئال مادرید با دیدن فیلم (انیمیشن) فوتبالیست ها به این رشته علاقه‌مند و وارد این ورزش مهیج شده است. جکی چان بازیگر موفق چینی با دیدن فیلم های اکشن بروسلی به بازیگری علاقمند و امروزه یکی از موفق ترین افراد این شغل می باشد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *