تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان


در حالی که خیلی ها از استفاده از شبکه‌های اجتماعی لذت می‌برند، استفاده بیش از حد آن باعث ایجاد اضطراب، افسردگی، گوشه گیری و یا ترس از دست دادن (FOMO) می‌شود. در این مطلب تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان مرور می‌شود و عادت‌هایی که باعث ترک استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی خواهند شد را نیز بیان خواهیم کرد.

بیشتر بدانیم: چرا سلامت روان مهم است؟

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان چگونه است؟

انسان ذاتا موجود اجتماعی‌ای است، شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از فناوری‌های پرکاربرد در دنیای امروز، تاثیر فراوانی بر سلامت روان افراد دارند. در این مقاله، تاثیرات مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان افراد بررسی خواهد شد.

تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی

۱. ارتباط بیشتر با دوستان و خانواده

شبکه‌های اجتماعی به افراد این امکان را می‌دهند که با دوستان و خانواده خود به راحتی در ارتباط باشند و از طریق پست‌ها و پیام‌ها، به اشتراک گذاری‌های مختلفی داشته باشند. این ارتباطات می‌تواند احساس ارتباط بیشتر با دیگران و کاهش احساس تنهایی را به همراه داشته باشد.

۲. افزایش اعتماد به نفس

استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به افراد کمک کند تا بهترین ویژگی‌های خود را به نمایش بگذارند. این امر می‌تواند اعتماد به نفس افراد را افزایش داده و بهبود خودشناسی آنها را به همراه داشته باشد.

۳. افزایش اطلاعات و دسترسی به منابع آموزشی

شبکه‌های اجتماعی به افراد این امکان را می‌دهند که به سرعت به اطلاعات و منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند. این امر می‌تواند به توسعه دانش و تحصیلات افراد کمک کرده و در نهایت در بهبود سلامت روان آنها تاثیرگذار باشد.

تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی

۱. اضطراب و افسردگی

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و افسردگی در افراد شود. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش رضایتمندی و افزایش اضطراب و افسردگی در افراد می‌شود.

بیشتر بدانیم: درمان افسردگی، درمان اضطراب

۲. افزایش اعتیاد

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای برخی افراد اعتیادآور باشند. این افراد ممکن است به صورت مداوم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و به طور ناخودآگاه از واقعیت فرار کنند. این مسئله ممکن است باعث کاهش عملکرد و بروز مشکلات در زندگی اجتماعی و شغلی آنها شود.

بیشتر بدانیم: درمان اعتیاد با نوروتراپی

۳. کاهش تمرکز

مصرف بیش از حد شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث کاهش تمرکز و توانایی افراد در انجام کارهای روزمره شود. این مسئله ممکن است باعث کاهش بهره‌وری و عملکرد در محیط کاری و تحصیلی آنها شود.

بیشتر بدانیم: بهبود توجه و تمرکز

با توجه به موارد بالا، استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی بر سلامت روان افراد داشته باشد. بدیهی است که استفاده متعادل و هوشمندانه از این فناوری می‌تواند به بهبود سلامت روان افراد کمک کند. برای مثال، افراد می‌توانند زمان مصرف شبکه‌های اجتماعی خود را محدود کرده و به دنبال روش‌های دیگری برای بهبود روابط اجتماعی و کاهش تنهایی باشند.

برای استفاده هوشمندانه از شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

۱. محدود کردن زمان مصرف از شبکه‌های اجتماعی

به جای صرف ساعت‌ها برای مرور شبکه‌های اجتماعی، تلاش کنید زمان مصرف خود را محدود کنید. شما می‌توانید زمان محدود مصرف شبکه‌های اجتماعی را هر روز تعیین کنید و در این مدت زمانی، تنها به مصرف شبکه‌های اجتماعی بپردازید.

۲. تعیین هدف

پیش از ورود به شبکه‌های اجتماعی، تعیین هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید برای پاسخ به پیام‌های دوستان، به دنبال خبرهای جدید یا به دنبال افزایش دانش خود در یک حوزه خاص باشید.

۳. پاک کردن فهرست دوستان

اگر شما با برخی از دوستان خود تعاملی مفید ندارید، بهتر است آنها را از فهرست دوستان خود حذف کنید. این کار می‌تواند به کاهش اطلاعات غیرضروری و محتوای ناخواسته که شما در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید، کمک کند.

۴. پایداری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی

استفاده پایدار و مداوم از شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از این فضا استفاده کنید. بهتر است به عنوان یک عادت درست، همیشه در یک زمان مشخص به شبکه‌های اجتماعی خود مراجعه کنید و با دیگران در ارتباط باشید.

۵. انتخاب شبکه‌های اجتماعی مناسب

با توجه به نیاز خود، بهتر است شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کنید که بیشترین سود را برای شما دارند. برای مثال، اگر به دنبال ارتباط با دوستان و خانواده هستید، شبکه‌هایی مانند فیسبوک و اینستاگرام مناسب خواهند بود. اگر به دنبال به اشتراک گذاری ایده‌ها و دانش خود هستید، شبکه‌هایی مانند توییتر و لینکدین مفید خواهند بود.

۶. تفکر انتقادی

در حین استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تفکر انتقادی خود را نگه دارید و اطلاعاتی که دریافت می‌کنید را بررسی کنید. در صورتی که به هر دلیلی اطمینان ندارید، می‌توانید به دنبال دیگر منابع اطلاعاتی بگردید.

بهتر است از چه سنی وارد شبکه های اجتماعی شویم  و اگر پیش از آن وارد شویم، چه مشکلاتی پیش می آید؟

موضوع ورود به شبکه‌های اجتماعی برای سنین مختلف ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، برای کودکان زیر 13 سال توصیه می‌شود که از ورود به شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند، به دلیل اینکه این شبکه‌ها ممکن است برای کودکان زیر 13 سال غیرمجاز باشند و خطراتی مانند پرداختن به غریبه‌ها، اشتراک گذاری اطلاعات شخصی و آسیب روانی را به همراه داشته باشند.

اما برای بزرگسالان، سن محدودی برای شروع استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، اما قبل از ورود به این شبکه‌ها، توصیه می‌شود که به مزایا و معایب استفاده از آن‌ها برای خود آگاهی داشته باشند و به دنبال استفاده هوشمندانه از آن‌ها باشند.

اگر پیش از سن مناسب وارد شبکه‌های اجتماعی شوید، ممکن است با برخی از مسائل روبرو شوید. برخی از مشکلاتی که ممکن است با ورود زودهنگام به شبکه‌های اجتماعی به وجود بیاید عبارتند از:

۱. عدم آگاهی از امنیت اطلاعات شخصی

وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی در سنین زیرین ممکن است باعث شود که کاربران نسبت به امنیت اطلاعات شخصی خود بی‌توجه شوند و اطلاعات شخصی خود را به دیگران منتشر کنند.

۲. افزایش خطرات آسیب‌رسانی روانی

ورود زودهنگام به شبکه‌های اجتماعی ممکن است باعث شود که کاربران به مشکلات روانی مانند افزایش استرس، افزایش عواطف منفی و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر از دیگران دچار شوند.

۳. افزایش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی

ورود زودهنگام به شبکه‌های اجتماعی ممکن است باعث شود که کاربران به این شبکه‌ها وابسته شوند و برای رفع نیازهای خود از آن‌ها استفاده کنند، به طوری که این وابستگی به شبکه‌های اجتماعی ممکن است به اختلال در فعالیت‌های روزانه و روابط شخصی منجر شود.

بنابراین، بهتر است پیش از ورود به شبکه‌های اجتماعی، درباره مزایا و معایب آن‌ها آگاهی داشته باشید و به دنبال استفاده هوشمندانه از آن‌ها باشید.

بیشتر بدانیم: اعتیاد رفتاری چیست؟

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *