استعدادیابی و هدایت شغلی

استعدادیابی و هدایت شغلی


چرا استعدادیابی مهم است؟

اجازه بدید اهمیت استعدادیابی را با مروری بر رویکرد جامعه نسبت به استعداد مرور کنیم. مشکلی که در جامعه ما به ویژه از جانب خانواده‌ها همواره مشاهده می‌شود این است که دانش‌آموزانی بااستعداد تلقی می‌شوند که در درس‌های خاصی مثل ریاضی و علوم تجربی سرآمد هستند و بالاترین نمرات را کسب می‌کنند.

مشکل جدی‌تر این است که تنها دانش‌آموزانی موفق تلقی می‌شوند که بتوانند به مراکز آموزشی خاص مانند مدارس تیزهوشان راه یابند که این نوع نگرش باعث می‌شود برای کشف استعداد عموم دانش‌آموزان خود نگران‌اند. این در حالی است که چه بسا دانش‌آموزانی که در این دروس ضعیف‌ترند، در دیگر حوزه‌های درسی قوی‌تر هستند و استعدادهای دیگری دارند.

استعدادیابی، یکی از مهم ترین و کلیدی ترین کارهایی است که باید در زندگی هر شخصی انجام شود تا مسیر درست و مناسب خودش را پیدا کند. در واقع انسان وقتی استعدادهای خود را کشف نکرده باشد، قطعاً در مسیر درستی گام بر نخواهد داشت و موفقیت‌های بزرگ برایش رخ نخواهد داد.

استعداد چیست؟

استعداد تعاریف مختلفی دارد، اما یکی از جامع ترین آن‌ها تعریف زیر است؛

“شایستگی (دانش، مهارت‌ها، ارزش‌های موردنیاز امروز و فردای شغل) تعهد(تمایل به انجام کار) و همکاری (پیدا کردن معنا و مفهوم در کار)؛ مجموعه‌ای از صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها که پرورش‌ یافته و به کار گرفته شده است” و “آنچه که به فرد اجازه می‌دهد تا یک نقش خاص را به بهترین روش ممکن اجرا نماید” یا “آمادگی طبیعی برای کار یا فعالیتی معین”

تفاوت استعداد و مهارت

استعداد و مهارت ویژگی‌های مرتبط را توصیف می‌کنند، اما دقیقاً یکسان نیستند. استعداد به طور طبیعی احساس می شود در حالی که مهارت چیزی است که شما از طریق یادگیری آن را توسعه می دهید.  استعداد اغلب در اختیار افراد محدودی است. از سوی دیگر، هر فردی در صورت داشتن ظرفیت، توانایی و تمایل می تواند مهارت خاصی را بیاموزد.

استعداد پنهان است، به همین دلیل نیاز به شناسایی دارد. برخلاف مهارت، که نیاز به توسعه دارد که تنها از طریق تمرین امکان پذیر است. اینجاست که ضرورت تست استعدادیابی مشخص می شود. تست استعدادیابی به شما کمک می کند تا در زمینه درست تر مهارت بیاموزید.

تفاوت استعداد و هوش

استعداد توانایی دستیابی یا دستیابی به چیزی است، در حالی که هوش توانایی درک، جذب و پردازش اطلاعاتی است که در خدمت حل سریع مشکلات است. هوش توانایی کسب و به کارگیری دانش است. از جهاتی، با آن تعاریف، می توان آن را یک استعداد در نظر گرفت. استعداد به عنوان مهارت ذاتی تعریف می شود.

بیشتر بدانیم: انواع هوش کدام اند؟

انواع استعداد

استعدادها طیف گسترده ای دارند و نمی توان لیست دقیق و مشخصی از آن ها را ارئه داد اما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم. یک فرد ممکن است چندین استعداد داشته باشد و لزوما اینطور نیست که هر کس فقط در یک زمینه خاص برتر است. اما ممکن نیست که شخصی در هیچ چیز استعداد نداشته باشد، قطعا او هنوز استعدادهایش را کشف نکرده؛ پس برای تست استعداد یابی و کشف استعداد تا آخرمطلب همراه ما باشید.

  • استعداد هنری (بازیگری، کمدی، طراحی، نقاشی، موسیقی و…)
  • استعداد ورزشی (تعادل، دویدن، پرش، فوتبال و…)
  • استعداد تحصیلی (طوفان فکری، کارآفرینی، ریاضی، زبان، پژوهش و…)
  • استعدادهای بین فردی (رهبری، شنیدن فعال، سخنرانی، همدلی، کار گروهی و…)
  • استعداد های فردی ( مدیریت پول، برنامه ریزی، صبر، تدبیراندیشی، مدیریت زمان و…)
  • استعدادهای عملی (تعمیر کردن، کارهای دستی، آشپزی، امور فنی و…)

استعدادیابی چگونه انجام می‌شود؟

استعدادیابی بر عهده متخصص روانسجی است که به وسیله انجام آزمون‌های مختلف و مصاحبه بالینی کار استعدادیابی را انجام می‌دهد.

توصیه می‌شود پیش از مطالعه ادامه مطلب، مقالات مربوط به آشنایی با روانسنجی، و آزمون‌های روانسنجی را مطالعه بفرمایید.

آزمون‌های استعدادیابی

آزمون‌های استعداد امکان مقایسه عینی افراد در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند و ابزاری کارا در زمینه شناسایی استعدادهای مختلف افرادند. آزمون‌های استعداد اثر فرهنگ را تا حد امکان خنثی می‌سازد و امکان مقایسه عینی و کارآمد را فراهم می‌سازند، نتایج آن‌ها دارای اعتبار و روایی است و نیاز به آموزش را مشخص می‌سازند و اضطراب را به حداقل می‌رسانند.

آزمون‌هایی که برای استعدادیابی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند ازند عبارتند از؛

مزایای استعدادیابی چیست؟

  • تحلیل کامل شخصیت درون و میان فردی
  • تشخیص نقاط ضعف و قوت شخصیتی افراد
  • ارائه شغل‌های مناسب باتوجه به تیپ شخصیتی
  • ارزیابی رشته تحصیلی مناسب باتوجه به تیپ شخصیتی
  • تیپ بندی شخصیتی افراد با توجه به استعداد و توانمندی های بالقوه و بالفعل آنها
  • کاهش هزینه‌های آینده فرزندان
  • سرعت گرفتن مسیر پیشرفت بدلیل اینکه مسیر رشد مشخص می‌شود

استعدادیابی و هدایت شغلی در مرکز اعصاب و روان نوین مشهد توسط متخصص روانسنجی انجام می‌شود.

تست های روانشناسی آنلاین

جمع بندی

در نهایت اینکه هر فرد در جای درست خود قرار بگیرد از آسیب ها و مشکلات بعدی جلوگیری می کند، آدم ها بیشتر وقتشان را صرف شغل یا رشته تحصیلیشان می کنند، پس بهتر است با آگاهی از نیازهای جامعه و شناخت خود، انتخاب خود را انجام دهند.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *