چرا سلامت روان مهم است

چرا سلامت روان مهم است


تمام افراد در هر مقطع شاخصی نشانه‌هایی از سلامت روان را نشان می‌دهند. مهم نیست که کودک یا بزرگسال باشید. اگر در زندگی به مشکلات روحی برخورد کرده باشید، متوجه خواهید شد که تصمیم گیری و خلق و نحوه تفکر شما و به دنبال آن رفتار و عواطفتان نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. 

به همین دلیل مهم است که همواره در پی بهبود شرایط روحی خود باشید. عوامل زیادی در به وجود آوردن مشکلات روحی روانی دخیل هستند که با روش‌های گوناگون می‌توان به حل آن‌ها پرداخت.

سلامت روان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سلامت و بهداشت یک جامعه محسوب می‌شود. برخورداری از این نعمت الهی در داشتن زندگی آسوده و دستیابی به اهداف عالیه حائز اهمیت زیاد است. محرومیت از این موهبت، انسان‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد.

سلامت روان به معنای اجرای موفقیت آمیز عملکرد روانی است که منجر به فعالیت‌های سازنده، برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه و توانایی تطبیق با تغییرات یادگیری و اعتماد به نفس می‌شود. سلامت روان عبارت است از سازش فرد از جهان اطرافش در حداکثر امکان؛ به طوری که باعث شادی و برداشت مفید و موثر او به طور کامل شود.

مرکز اعصاب و روان نوین مشهد در تلاش از با آموزش و ارائه خدمات در حوزه سلامت روان، زندگی آسوده‌ای را برای هموطنان به ارمغان بیاورد.

چرا سلامت روان بسیار مهم است؟

تغییرات عظیم جهان صنعتی تاثیرات عمیقی بر روابط و تغییر سبک زندگی انسان‌ها داشته است. این تغییرات در دوره‌ای کوتاه، باعث عدم قطعیت و ابهام در افراد شده و این خود در زمینه افزایش استرس مخرب، سردرگمی نقش ها و آسیب پذیری آن‌ها نقش چشمگیری داشته است. فرد مضطرب علاوه بر به خطر انداختن سلامت روانی خود، در زمینه اجتماعی نیز مشکل خواهد داشت و از بعد اجتماعی و اقتصادی هم می‌تواند تاثیرات منفی بر جامعه داشته باشد.

انسان از دو بعد جسم و روح تشکیل شده است که باید از هر دو بعد محافظت نماید و نیازهای هردو را برآورده سازد. بحث سلامتی درمورد انسان یک مسئله مهم است که معمولا عموم مردم سلامتی را مختص به جسم دانسته و به آن توجه می نمایند، حال آن که سلامتی روح نیز مهم است. در اصل سلامتی جسم و روح لازم و ملزوم یکدیگرند .سلامت روانی به نحوه تفکر،احساس و عمل اشخاص بستگی دارد.

به طور کلی افرادی که از سلامت روانی برخوردار هستند نسبت به زندگی نگرش مثبت داشته و آماده برخورد با مشکلات زندگی می‌باشند. این افراد غالبا در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند و در محیط کار و روابطشان مسئولیت پذیر هستند. زیرا وقتی از سلامت روانی برخوردار باشیم انتظار بهترین چیزها را در زندگی داریم و آماده برخورد با هر مشکلی هستیم.

حفظ به سلامت روان چگونه ممکن است؟

یکی از شرایط لازم برای دستیابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم می باشد و تحقیقات انجام شده نیز عامل پیدایش بسیاری از ناسازگاری ها و نابهجاری های روانی را تضادهای ارزشی و عدم استقرار یک نظام ارزشی سازمان یافته در افراد می دانند.

اکنون انسان مضطرب، افسرده و بحران زده عصر حاضر بیش از هر زمان دیگر خود را درگیر سوال‌هایی اساسی در این باره می‌یابد. بنابراین می‌توان بر این نکته تاکید کرد که ارزش‌ها اساس و بنیان یکپارچگی شخصیت سالم هستند. در حقیقت، ارزش ها سازمان دهنده‌های اصلی اعمال و رفتارهای شخصیت رشد یافته به شمار می‌روند و سلامت روان بی‌تردید محصول چنین شخصیتی است.

پنج الگوی رفتاری در ارتباط با سلامت روان

حس مسئولیت پذیری

کسی که دارای سلامت روان است، نسبت به نیازهای دیگران حساس بوده ودر جهت ارضای خواسته ها و ایجاد آسایش آنان می‌کوشد.

حس اعتماد به خود

کسی که واجد سلامت روانی است، به خود و توانایی‌هایش اعتماد دارد و مشکلات را پدیده‌ای مقطعی می‌انگارد که حل شدنی است. از این رو موانع خدشه‌ای به روحیه او وارد نمی‌سازد.

هدف مداری

به فردی اشاره دارد که واجد مفهوم روشنی از آرمان های زندگی است واز این رو، تمامی نیرو و خلاقیتش را در جهت دست یابی به این اهداف هدایت می کند.

ارزش‌های شخصی

چنین فردی در زندگی خود، از فلسفه‌ای خاص مبتنی بر اعتقادات، باورها و اهدافی برخوردار است که به سعادت و شادکامی خود یا اطرافیانش می‌انجامد و خواهان افزایش مشارکت اجتماعی است.

فردیت و یگانگی

کسی که دارای سلامت روان است، خود را جدا و متمایز از دیگران می‌شناسد و می‌کوشد بازخوردها و الگوهای رفتاری خود را توسعه دهد. به گونه‌ای که نه همنوایی کور و ناهوشیارانه با خواسته‌ها و تمایلات دیگران دارد و نه توسط دیگران مطرود و متروک می‌شود.

به طور کلی اندیشمندان از زوایای گوناگون، برویژگی‌هایی که به دستیابی و حفظ سلامت روان می‌انجامد تاکید کرده‌اند. سالیوان براین باور است که در سلامت روان، ارزش عمده بر کنش اجتماعی موثر قرار دارد. روان تحلیل گران سنتی بر آگاهی از انگیزه‌های ناهوشیار و در پی آن، خود مهارگری که بر آگاهی مبتنی است، تاکید می کنند ( سالیوان، ۱۹۹۵).  ونتایج محقق دیگر در زمینه سلامت روان می‌باشد که سلامت روان را وابسته به هفت ملاک می‌داند که عبارتند از:

۱- رفتار اجتماعی مناسب

۲- رهایی از نگرانی و گناه

۳- فقدان بیماری روانی

۴- کفایت فردی و خود مهارگری

۵- خوشتن پذیری و خود شکوفایی

۶- توحید یافتگی و سازماندهی شخصیت

۷- گشاده نگری و انعطاف پذیری.

نشانه‌های اولیه اختلال در سلامت روان

اگر در تعادل سلامتی فردی که اطراف شما زندگی می‌کند خللی وارد شده باشد، چگونه می‌توانیم آن را شناسایی کنیم؟ تجربه یک یا دو مورد از موارد زیر به همراه رفتارها می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه مشکلات در حوزه سلامت روان باشد.

۱. به هم خوردن تعادل در خوردن به صورت خوردن خیلی زیاد و یا خیلی کم

۲. به هم خوردن تعادل در خوابیدن به صورت خواب خیلی زیاد و یا خیلی کم

۳.خارج شدن از فعالیت‌های گروهی و ارتباطات انسانی

۴. کم بود انرژی

۵.احساس کرختی و بی اهمیت بودن دنیا

۶.دردهای بدون دلیل

۷.احساس ناامیدی و درماندگی

۸.مصرف سیگار، الکل، و استفاده از انواع داروها بیشتر از گذشته. (برای اطلاع از روش‌های ترک سیگار و ترک اعتیاد به الکل کلیک کنید.)

۹.احساس غیرمعمول گم گشتگی، فراموشی، در لبه بودن، خشم، ناراحتی، نگرانی و ترس

۱۰.فریاد کشیدن و دعوا کردن با دوستان و خانواده

۱۱.تجربه تغییر خلق‌های بی شمار در ارتباطات عاطفی ناشی از اختلال در سلامت روان است

۱۲.ناتوانی در دور کردن افکار و خاطراتی که تکرار می‌شوند

۱۳.شنیدن صداها و یا باورهای خلاف واقع

۱۴.تلاش برای آسیب زدن به خود و دیگری

۱۵.ناتوانی برای انجام کارهای روزانه مثل مراقبت از کودکان و یا فعالیت‌های شغلی و تحصیلی

راه دستیابی به سلامت روان چیست؟

اگر حس می کنید سلامت روان شما دچار مشکل شده است، تنها سه قدم لازم است که دوباره آن را بدست آورید.

برای مطالعه پست سه قدم تا سلامت روان کلیک کنید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

051-38443893

09159166703

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *