آشنایی با روانسنجی

آشنایی با روانسنجی


تعریف انجمن روانشناسی آمریکا

روانسنجی شاخه ای از روانشناسی که به کمیت و اندازه گیری ویژگی های ذهنی، رفتار، عملکرد و غیره و همچنین طراحی، تجزیه و تحلیل و بهبود آزمونها، پرسشنامه ها و سایر ابزارهای مورد استفاده در این اندازه گیری مربوط می شود.

لرد کلوین (Lord Kelvin) در جمله‌ای مطرح کرده است: «اگر بتوانید آنچه را که درباره‌اش صحبت می‌کنید،‌ اندازه بگیرید و آن را به صورت کمی بیان کنید، می‌توانید مدعی باشید که درباره آن چیزی می‌دانید، وگرنه دانش شما درباره آن‌ اندک و نارساست». گفته کلوین بیانگر یک واقعیت علمی است.
چنانکه روان‌شناسی از هنگامی به صورت یک علم مستقل درآمد که به آزمایشگاه کشیده شد، پدیده‌های روانی به صورت عینی و عملیاتی تعریف گردید و مورد‌ اندازه‌گیری قرار گرفت. این واقعیت که افراد از نظر استعداد، شخصیت و رفتار تفاوت دارند و اینکه این تفاوت‌ها را می‌توان مورد سنجش قرار داد، احتمالا از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان مورد توجه بوده است.

روان سنجی در مشهد
روان سنجی

روانسنجی چیست؟

در روان شناسی به مجموعه شیوه هایی که به روان شناس کمک می کند تا پدیده های روانی انسان را از حالت کیفی به حالت کمی (عددی) در آورد ؛اصطلاحاً روان سنجی (Psychometrics) می گویند. به واقع روان سنجی در معنای محدود کلمه بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری پدیده های روانی است.

روان سنجی در معنای وسیع کلمه به معنی استفاده از روشهای آماری و آزمایش و در معنای محدود کلمه به معنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری پدیده‌های روانی است.

انسان ها در همه دوران به این موضوع علاقه داشتند که یکدیگر را شناخته و طبقه بندی کنند.

این طبقه بندی و شناخت هم شامل مسائل جسمی (نظیر قوی و ضعیف ، سالم و بیمار و …) و مسائل روانی و ذهنی (نظیر هوش ، استعداد ، شخصیت و …) بوده است. در عصر حاضر نیز این مسئله به موضوعی بسیار مهم و حیاتی تبدیل شده است و اهمیت روان سنجی در این است وسایل علمی لازم را برای این شناخت و طبقه بندی در اختیار جامعه و متخصصان علوم انسانی قرار می‌دهد.

در واقع اهمیت روان سنجی در دل سوالاتی از قبیل : چه کسی با هوش یا عقب مانده است؟ ، یک فرد بخصوص چه نوع استعدادی دارد؟ و یا چگونه می‌توان به شناختی از شخصیت و خصوصیات فردی افراد دست یافت؟ قرار دارد.

در مشهد
روانسنجی در مشهد

کاربرد روانسنجی کجاست؟

تقسیم گیری مستلزم آن است که افراد بتوانند میزان موفقیت خود را در آینده در زمینه معینی نظیر پیشرفت تحصیلی یا شغلی پیش بینی (Prediction) کنند.

روان سنجی برای اندازه گیری توانایی پیشرفت تحصیلی و سایر ویژگیهای افراد بکار می‌رود. در واقع پیش‌بینی بر داده‌های کمی معتبرتر و دقیقتر از تفکر واهی است. همچنین برای شناخت بهترو بهبود افراددرروابط فردی وبین فردی کمک می‌کند.

روانسنجی علمی تازه متولد نیست بلکه برای مردم ما ناشناخته است.

اگربخواهم مثال بزنم شما برای تشخیص بیماری تان پزشک معالجه تان ازابزارهای متفاوت مثل MRI و آزمایش خون و …. استفاده می کند تا بتواند برنامه ی درمانی درستی را درپیش بگیرد 

علم روانسنجی مانند همان ابزارهاست. یک مدرک قابل اعتبار قابل استناد به روانشناسان و روانپزشکان، تا بتوانند برنامه ی درمانی درستی انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که تحلیل و تفسیر هرتست انتخابی درحوزه تخصصی روانسنج است.

به نوعی نوع تحلیل و تفسیر و پردازش اطلاعات به وسیله ی آنها، با تست‌هایی در اینترنت که با پاسخ به آنها  به صورت خودکار نتیجه‍ای به شما نشان می‌دهد، فرق می‌کند.

تست‌های روانشناسی چیست؟

تست‌های روان‌شناسی شامل مجموعه وسیعی از ابزار ارزیابی است که دانش، استعداد، توانایی و شخصیت یک فرد را ارزیابی می‌کند. پرسشنامه‌ها یکی از پرکاربردترین ابزار روان‌سنجی است. انتخاب صحیح این ابزار در اندازه‌گیری روانی بسیار مهم است و توسط متخصص روانسنجی انجام می‌شود. ضمن اینکه هر فردی توان و تخصص تست گرفتن و نتیجه‌گیری صحیح و تفسیر صحیح را ندارد.

آزمون‌ها، که ابزاری برای‌اندازه‌گیری و سنجش به حساب می‌آیند، اطلاعات مهمی را درباره دانش‌آموزان و سایر افراد به دست می‌دهند. این آزمون‌ها انواع مختلفی دارند، از جملهآزمون‌های تشخیصی، آزمون‌های پیشرفت، آزمون‌های استعداد، آزمون‌های توانایی و غیره.

آزمون های روانی برای اندازه­گیری بسیاری پدیده‌های روانشناسی کاربرد دارند. 

برای مثال در سنجش هوش، تشخیص انواع هویت‌های شخصیتی( برونگرایی و درون‌گرایی) ، آسیب‌های مغزی، آزمون‌های مربوط به اضطراب و افسردگی یا ارزیابی درباره وسواس­های فکری و حتی تشخیص اختلال بیش فعالی در کودکان. در تمامی این‌ها از طریق برگزاری آزمون، معیارهای روانی به شکل ریاضی و آمار قابل‌اندازه‌گیری خواهند بود.

برای آشنایی بیشتر با تست های روانسنجی مرکز اعصاب و روان نوین اینجا کلیک کنید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *