معجزه درمان وسواس

معجزه درمان وسواس


اگر به دنبال معجزه درمان وسواس هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.

اثرات وسواس فکری می‌تواند زندگی شخصی ما را ویران کند. طبق تعریف موسسه‌ ملی سلامت روان، وسواس فکری و عملی  این‌ گونه تعریف می‌شود: «اختلالی شایع، مزمن و طولانی‌ مدت که فرد در آن دچار افکار (وسواس فکری) و رفتار (وسواس عملی) غیرقابل کنترل می‌­شود و احساس می‌کند که باید چندین‌بار این افکار و رفتار را تکرار کند.»

برای آشنایی دقیق تر با انواع و علائم و روش تشخیص وسواس مطلب مربوط وسواس فکری و علمی را مطالعه بفرمایید.

وسواس چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

این وسواس‌ها زمان زیادی در طول روز ذهن بیمار را درگیر می‌کنند و علاوه بر این که انرژی زیادی از فرد می‌گیرند، قدرت تمرکز روی امور دیگر را هم از او سلب می‌کنند. همچنین این دغدغه‌های فکری در زندگی خانوادگی و فعالیت‌های اجتماعی افراد اختلال زیادی ایجاد می‌کنند.

احساس بدی درباره خود دارید: وقتی فکرهای وسواس‌گونه را ادامه می‌دهید و این تفکرات افسار زندگی شما را در دست می‌گیرند، شما حس بدی نسبت به خود خواهید داشت. ممکن است با خودتان فکر کنید چرا من عادی نیستم؟ گاهی خودتان هم از اصرار شدیدتان برای انجام برخی رفتارها اذیت می‌شوید و دوست دارید آن‌ها را ترک کنید.

ترجیح می‌دهید تنها باشید: فاصله گرفتن از دیگران یکی از تأثیرات اختلال وسواس است. اگر مبتلا به اختلال وسواس فکری باشید حتما تحت فشار زیاد ذهنی هستید. ممکن است گاهی خود را ملزم به انجام کارهایی بدانید که برای انجامشان دلیل قانع‌ کننده‌ای ندارید. فشارهای روانی و خستگی تعامل با دیگران را در موقعیت های اجتماعی سخت می‌کند و باعث انزوای شما می‌شود.

افسردگی یکی از عارضه‌های وسواس فکری

گاهی پیش می‌آید به‌واسطه وسواس فکری درگیر افسردگی شوید. هرچقدر زمان مدتی که درگیر این بیماری هستید بیشتر شود، احساس ضعف و کنترل شدید این وسواس روی زندگی‌تان افزایش می‌یابد. ادامه این احساس منجر به افسردگی شدید شما می‌شود.

بیشتر بدانیم: نشانه‌های افسردگی چیست؟

وسواس به شما احساس عصبانیت و کینه منتقل می‌کند

معمولاً فرد مبتلا به وسواس فکری و اعضای خانواده‌اش نوعی عصبانیت را به دلیل این اختلال تجربه می‌کنند. برخی از اعضای خانواده ممکن است فرد مبتلا به وسواس فکری را به خاطر رفتارهایش سرزنش کنند. همچنین خانواده تصور می‌کنند باید به دلیل این اختلال از دیگران دوری کنند. دیده شده که بعضی از افراد از رویارویی فکر دارای وسواس فکری عملی با دیگران خجالت می‌کشند. این پنهان کاری موجب کاشته شدن بذر کینه در دل  فرد مبتلا به اختلال وسواس می‌شود.

بیشتر بدانیم: کاهش خشم و پرخاشگری

وسواس ایجاد اضطراب می‌کند

یکی از عارضه‌های مهم وسواس‌های فکری و عملی ایجاد اضطراب و استرس در فرد است. برای مثال فردی که دچار وسواس شستشو و یا آلودگی به میکروب است، همیشه نگران آلوده شدن و یا کثیف شدن خود و لوازم شخصی و محل اقامتش است.

 اثرات جسمی وسواس چیست؟

اگر مدت زیادی با این اختلال دست‌وپنجه نرم می‌کنید ممکن است عوارض جسمی آن را تجربه کرده باشید. شما فشار زیادی را تجربه می‌کنید. این فشار و فرسودگی ناشی از وسواس فکری یا عملی در بیشتر روزها همراه شما است. ابتلا به بیماری‌های قلبی یکی از خطرات احتمالی برای افراد مبتلا به وسواس فکری است. همچنین موارد زیادی از زخم‌ها و عفونت‌های جدی پوستی در اثر شستشوی زیاد و مکرر دیده شده است.

بیشتر بدانیم: وسواس در کودکان

راه‌های تشخیص وسواس

  1. مراجعه به روانپزشک یا روانشناس

روانپزشک و یا روانشناس با انجام مصاحبه بالینی وجود وسواس را تشخیص خواهند داد.

2. نقشه مغزی

با استفاده از نوار مغزی (CQ) و یا نقشه مغزی (QEEG) می‌توان وجود وسواس را با دقت بالایی تشخیص داد.

معجزه درمان وسواس

درمان وسواس می‌تواند از سه طریق انجام شود که عبارتند از؛

برای آشنایی با این روش‌های درمانی روی هر کدام کلیک کنید.

این روش‌های درمانی به هر کدام به تنهایی نمی‌تواند کاملا وسواس را از بین ببرد و نیاز است که حتما به صورت ترکیبی درمان انجام شود.

برای مثال، اگر درمان با دستگاه rTMS انجام می‌شود، نیاز است که روان درمانی به روش درمان رفتاری شناختی CBT نیز انجام شود.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *