حمله عصبی یا پنیک اتک

حمله عصبی یا پنیک اتک


پنیک (وحشت) به معنای یک جریان ناگهانی اضطراب که باعث می شود تا شما بخواهید آن موقعیت نگران کننده را ترک کنید.

حمله عصبی پنیک چیست؟

پنیک اتک با حمله اضطراب تفاوت‌های اساسی دارد به این معنا که تقریباً همیشه ناگهانی هستند و ظاهراً از ناکجاآباد می‌آیند. اگرچه ممکن است بسیاری از علائم اضطراب را احساس کنید، اما ممکن است برخی از تأثیرات چشمگیر دیگری مانند احساس و ترس مرگ را نیز احساس کنید. احساس اینکه هیچ چیز واقعی نیست!

این حملات بسیار شدید هستند و ممکن است بلافاصله قابل شناسایی نباشند. خود احساسات ناخوشایند ناشی از پنیک اتک تا حدی ترسناک است که از تجربه دوباره آن‌ها می ترسید. حملات وحشت را می توان در موقعیت های خاص انتظار داشت، به ویژه در رابطه با هراس‌های خاص، اما به طور کلی هیچ علتی آشکار ندارند و به شکلی غیر منتظره ظاهر می‌شوند.

علائم پانیک اتک

  • احساس این که کنترل خود را از دست می دهید
  • ترس از مرگ
  • احساس این که به زودی می‌میرید
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • مسخ شخصیت
  • توهمات ذهنی

تفاوت حمله اضطراب و پنیک اتک؛ هر کدام به طور متفاوتی ظهور می‌کند!

طرز کار حملات اضطراب و پنیک اتک کاملا برعکس همدیگر است. به دنبال حمله اضطراب با علائم اختلال اضطراب مواجه می‌شوید در حالی که حملات هراس و پنیک اتک بدنبال اختلالی از پیش نهفته فعال می‌شوند. پنیک به طور کلی نتیجه ضربه ای است که به آن اجازه می دهد هر لحظه حمله کند.

برای فعال شدن این ترس نیازی به خطر واقعی نیست. برخلاف پنیک اتک، حملات اضطرابی معمولاً با علت خاصی ایجاد می شوند. از آنجا که حملات وحشت به طور ناگهانی شروع می شود، بسیاری از افرادی که این حملات را تجربه می کنند تصور می کنند علائم چیز دیگری مانند حمله قلبی را تجربه می کنند.

پنیک اتک و حمله اضطراب از نظر شدت تفاوت دارند

پنیک اتک تقریباً همیشه شدید است. احساسات تا حدی طاقت فرسا هستند که انجام هر کاری غیرممکن است. علائم جسمی قوی تر از آن چیزی است که به طور معمول در حمله اضطراب مشاهده می شود و بسیار مخل است. در حالی که اضطراب اغلب با علائم جسمی همراه است، علائم روانشناختی قوی‌ترند.

شدت حملات اضطرابی متفاوت است، اما می‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، در حالی که حملات وحشت فقط چند دقیقه طول می کشد. در حقیقت، شما ممکن است همزمان یک حمله وحشت و اضطراب را همزمان تجربه کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است در مورد یک رویداد سخنرانی عمومی بسیار مضطرب باشید و در عین سخنرانی دچار حمله وحشت شوید.

در هنگام حمله پنیک چکار کنیم؟

روش‌های بسیاری برای کنترل حمله پنیک وجود دارد شما باید این روش‌ها امتحان کنید و سپس هر کدام نتیجه بهتری دارد را انجام دهید. از موثر ترین راهکارها جهت کنترل پنیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنفس عمیق و شمرده
  • بستن چشم‌ها
  • انجام تمرینات ذهن‌آگاهی
  • انجام تمرین ریلکسیشن
  • استشمام رایحه اسطوخودوس
  • تجسم یک مکان آرامش‌بخش در ذهن
  • تداعی یک خاطره زیبا

راه های درمان پنیک اتک

راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید این بیماری را کنترل کنید و به مرور شدت آن را کاهش دهید. در ادامه به توضیح راهکارهای درمانی مختلف می‌پردازیم.

درمان‌های دارویی حمله پنیک

درمان دارویی یکی از روش‌های کنترل و درمان حمله پنیک است. داروهای ضدافسردگی می‌توانند در کنترل و بهبود اضطراب نیز مفید باشند. ازآنجایی‌که این داروها اختلال اضطراب را بهبود می‌بخشند در درمان اختلال هراس نیز موثر اند. از جمله این داروها می‌توان به فلوکستین، پاروکستین و سرترالین اشاره کرد. دسته دیگر از داروهایی که درمان اختلال هراس استفاده می‌شوند، داروهای ضد تشنج هستند. داروهایی همچون کلونازپام و دیازپام نیز در درمان پنیک کاربرد دارند.

درمان غذایی پنیک

تغذیه و سبک زندگی سالم می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. مشخص شده است که تغذیه مناسب پانیک و علائم آن را بهبود می‌بخشد. در یک تغذیه سالم شما باید مقادیر صحیحی از تمام گروه‌های غذایی از جمله لبنیات، کربوهیدرات، گوشت، میوه و سبزیجات را مصرف کنید. همچنین مقدار دریافت کافئین که در چای و قهوه به میزان زیاد موجود است را کاهش دهید. کافئین نوعی محرک است و می‌تواند علائم حمله پانیک را شدیدتر کند.

به افرادی که به این بیماری مبتلا هستند توصیه می‌شود که سیگار و الکل را نیز ترک کنند. خواب و استراحت کافی نیز می‌تواند به‌خوبی در درمان این بیماری موثر باشد. از دیگر مواردی که می‌تواند در این زمینه مفید باشد ورزش و افزایش فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی به رفع استرس و کاهش اضطراب کمک بزرگی می‌کند. فعالیت بدنی می‌تواند یک پیاده‌روی ساده و یا ورزش حرفه‌ای باشد.

درمان پنیک با نوروفیدبک و نوروتراپی

توصیه ما در مرکز اعصاب و روان نوین به شما این است که یک نوار مغز (CQ) یا نقشه مغزی (QEEG) تهیه کنید تا متوجه شوید آیا دچار اختلال هراس هستید یا خیر.

درمان‌های علوم اعصاب از طریق تمرین دادن مغز آن را در جهت عملکرد صحیح آموزش می‌دهند که عبارتند از:

با استفاده از درمان‌های نوروتراپی بودن نیاز به دارو و بدون عوارض می‌توانید اختلال هراس یا پنیک را درمان نمایید.

برای مطالعه درباره هر کدم از روش‌های درمان روی آن کلیک کنید.

برای درمان پنیک در مشهد می توانید از خدمات مرکز اعصاب و روان نوین استفاده کنید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *