توانبخشی با نوروتراپی

توانبخشی با نوروتراپی


برای اینکه بدانیم توانبخشی با نوروتراپی در چه زمینه‌ هایی می تواند به ما کمک کند، ابتدا باید با مفهوم توانبخشی آشنا شویم.

مفهوم توانبخشی چیست؟

توانبخشی مجموعه‌ای از مداخلات درمانی می‌باشد که برای بهینه کردن عملکرد فرد آسیب دیده یا بیمار و کاهش دادن ناتوانی فردی که مشکلی در سلامتی‌اش رخ داده است تعریف می‌شود. توانبخشی شاخه‌ای از پزشکی است که به افرادی که دچار مشکلات و بیماری‌ها و دردهای مختلف شده‌اند کمک می‌کند تا سلامتی بهینه و بهترین عملکرد ممکن و توانایی‌های از دست رفته را بدست آورده و برخی از مشکلات و دردها و … حین درمان‌های مختلف توانبخشی برطرف می‌گردد.

در بسیاری از فرآیندهای توانبخشی آسیب و مشکل و بیماری کامل درمان نمی‌گردد و هدف از توانبخشی الزاما درمان کامل نمی‌باشد. روش‌های موجود در توانبخشی هم ممکن است باعث درمان کامل فرد گردد و هم در صورتی که امکان درمان کامل یا برطرف کردن عوارض بیماری یا مشکل وجود نداشت فرآیند کمک‌ رسان توانبخشی می‌تواند بالاترین سطح کیفیت زندگی، عملکرد فردی و عضلانی و مفصلی و روحی – روانی و ذهنی را ایجاد کند.

برنامه‌های توانبخشی بسیار وابسته به بیماری و مشکل و فرد مراجعه کننده می‌باشد و در نتیجه برنامه‌های درمانی توانبخشی از فردی به فرد دیگر ممکن است بسیار متفاوت باشد. درمان‌های توانبخشی هم برای بیماران بستری در بیمارستان و هم بیماران مرخص شده چه در کلینیک و چه در منزل اجرا می‌گردد.

گروه درمانی توانبخشی متشکل از پزشکان مخنتلف، فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتاردرمان، ارتوپد فنی، روانشناس و مددکار و نوروتراپی … می‌باشد.

اهداف توانبخشی چیست؟

تیم توانبخشی طبق نیاز فرد مبتلا و شدت و نوع بیماری و ضایعه، اهداف کوتاه مدت و طولانی مدت را برنامه‌ریزی می‌کنند. برای مثال برای فردی که پیانو می‌نوازد و دچار آسیب دست شده است و پس از آسیب جراحی سنگینی داشته است هدف کوتاه مدت توانبخشی ممکن است افزایش دامنه حرکتی دست فرد به میزان مشخص طی زمانی مشخص می‌باشد تا دامنه حرکتی محدود شده فرد بهتر شود و سپس با انجام تمرینات و استفاده از مدالیتی‌های درمانی قدرت دست فرد چندین پوند بهبود یابد و ضعف دست کاهش پیدا کند.

هدف طولانی مدت توانبخشی نواختن مجدد پیانو می‌باشد. حتی اگر ضایعه پس از آسیب فرد کامل برطرف نگردد و بهبودی نسبی (با درصد بهبودی بالا یا پایین) حاصل شود باز هم هدف طولانی مدت نواختن پیانو می‌باشد.

یا برای مثال، فردی که عزیزی را از دست داده است و یا اتفاق بدی را در زندگی تجربه کرده است دچار استرس پس از حادثه PTSD شده است. این اختلال فرد دچار مشکلات زیادی می‌کند از جمله دردهای روان‌تنی یا سایکوسوماتیک و یا اختلالات خواب.

با استفاده از نوروتراپی می‌توان اضطراب و استرس فرد را کاهش داد و همچنین علائم دیگری که بوجود آمده را درمان کرد تا فرد مجدد بتواند پس از آن اتفاق ناگوار به زندگی عادی بازگردد.

توانبخشی با نوروتراپی

ابتدا بهتر است که با نوروتراپی را تشریح کنیم. به طور کلی نوروتراپی به روش‌های درمانی‌ای گفته می‌شود که مغز را تمرین می‌دهند تا مغز عملکرد خودش را اصلاح کند. برای مطالعه بیشتر درباره روش‌های نوروتراپی به مطلب مربوط به آن مراجعه فرمایید.

نوروتراپی می تواند در موارد زیر به افرادی که نیاز به توانبخشی دارند، کمک کند که عبارتند از؛

تقویت حافظه

بهبود حافظه‌های کوتاه مدت و فراموشی و حافظه کاری

توجه و تمرکز

بهبود و افزایش توجه و تمرکز و درمان بیش فعلی و نقص توجه ADHD

مشکلات خلقی

بهبود حالت‌های افسردگی و انرژی کم و بی انگیزگی

بهبود عملکرد در زندگی روزمره و کاری

ارتقا عملکرد مدیران و تصمیم گیران

ارتقای عملکرد ورزشی

ارتقای هماهنگی حرکات و افزایش تمرکز

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *