تست تووا TOVA

تست تووا TOVA


تست تووا TOVA یا  (Test of Variables of Attention) یکی از تست‌های روانشناختی است که برای سنجش توجه و کارایی شناختی افراد طراحی شده است.

کاربرد تست تووا TOVA چیست؟

تست تووا TOVA برای تشخیص اختلالات کارایی شناختی و توجهی در افراد استفاده می‌شود. این تست به طور خاص برای تشخیص اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) و اختلال کمبود توجه (ADD) در افراد طراحی شده است. همچنین، این تست می‌تواند برای تشخیص اختلالات شناختی دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد، اما عمدتا برای تشخیص ADHD و ADD به کار می‌رود.

بیشتر بدانیم: بیش فعالی ADHD چیست؟

در تست تووا TOVA، به ویژه در وظایف مربوط به توجه پایدار و توجه تقویت شده، اختلالاتی که با ADHD و ADD همراه هستند، شناسایی می‌شوند. این اختلالات شامل کسلی، عدم توانایی در تمرکز، عدم توانایی در تشخیص واکنش‌های سریع، ناتوانی در انجام وظایف پیچیده، عدم توانایی در نظم‌دادن به خود و عدم توانایی در کنترل عصبانیت و خشم می‌باشند.

اگر در نتیجه تست تووا TOVA، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی یا اختلال کمبود توجه تشخیص داده شود، پس افراد نیاز به ارزیابی و درمان بیشتری دارند. بهتر است این تست ها توسط متخصصین روانشناسی و پزشکان تجویز و نظارت شوند.

بیشتر بدانیم: افزایش توجه و تمرکز

نحوه برگزاری تست تووا TOVA به چه صورت است؟

تست تووا TOVA به صورت کاملاً کامپیوتری برگزار می‌شود. در این تست، افراد با استفاده از یک دستگاه کامپیوتری و یک دسته بازی، وظایف مختلفی را برای سنجش توجه و کارایی شناختی خود انجام می‌دهند. در هر کدام از وظایف تست، افراد باید به طور سریع به تغییراتی که در تصاویر نمایش داده می‌شود واکنش نشان دهند.

آیا تست تووا TOVA برای سنجش توجه و تمرکز کودکان نیز مناسب است؟

بله، تست تووا TOVA برای سنجش توجه و کارایی شناختی در کودکان نیز مناسب است. در واقع، این تست به عنوان یکی از روش‌های رایج در بررسی اختلال دقت و کمبود توجه در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه برگزاری تست تووا TOVA در کودکان نیز شبیه به نحوه برگزاری تست در بزرگسالان است. با این حال، برای کودکان جزئیات بیشتری در مورد روش انجام وظایف و نحوه استفاده از دستگاه کامپیوتری باید در نظر گرفته شود. همچنین، برای کودکانی که نمی‌توانند به درستی با دسته بازی کار کنند، گزینه‌های دیگری نظیر دسته با دکمه‌های خاص برای انجام وظایف در نظر گرفته می‌شود.

در کل، تست تووا TOVA برای سنجش توجه و کارایی شناختی در کودکان مناسب است و می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای تشخیص اختلالات کارایی شناختی در کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

مقایسه تست تووا TOVA با تست IVA-2

تست IVA-2 (Interactive Visual and Auditory test) نیز یکی از تست‌های روانشناختی است که برای سنجش شناخت و توجه افراد به صورت کامپیوتری طراحی شده است. این تست شامل وظایف تصویری و صوتی است که به منظور سنجش توانایی افراد در پردازش اطلاعات بصری و شنیداری طراحی شده است.

بیشتر بدانیم: تست دامنه توجه و تمرکز IVA

از آنجا که هر دو تست برای سنجش مهارت‌های متفاوتی طراحی شده‌اند، مقایسه آن‌ها با هم بسیار سخت است. با این حال، می‌توان گفت که تست تووا TOVA به عنوان یک ابزار تشخیصی برای بررسی توجه و کارایی شناختی افراد مناسب است، در حالی که تست IVA-2 برای سنجش توانایی پردازش اطلاعات بصری و شنیداری افراد مناسب است.

سوالات متداول درباره تست تووا TOVA

1. تست تووا TOVA چیست؟

تست تووا TOVA یک تست کامپیوتری است که برای اندازه‌گیری توجه و کارایی شناختی در افراد استفاده می‌شود.

2. چطور تست TOVA انجام می‌شود؟

در تست TOVA، شرکت کننده باید به واکنش‌های تصادفی در دستگاه کامپیوتری پاسخ دهد. این تست در حدود 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

3. چه نوع اطلاعاتی در تست TOVA به دست می‌آید؟

تست TOVA اطلاعاتی را در مورد توانایی‌های شناختی و توجهی شرکت کننده در طول زمان، شامل سرعت و دقت واکنش‌ها و پایداری توجه، به دست می‌آورد.

4. آیا نیاز به آمادگی خاصی برای شرکت در تست TOVA وجود دارد؟

بله، برای شرکت در تست TOVA، نیاز به آمادگی خاصی نیست. با این حال، در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره شرکت در این تست، بهتر است با پزشک یا روانشناس خود مشورت کنید.

5. آیا تست TOVA برای تشخیص ADHD و ADD مناسب است؟

بله، تست TOVA به طور خاص برای تشخیص ADHD و ADD طراحی شده است و به عنوان یکی از روش‌های رایج در بررسی این اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. آیا تست TOVA برای سنجش کودکان مناسب است؟

بله، تست TOVA برای سنجش توجه و کارایی شناختی در کودکان نیز مناسب است و به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای تشخیص اختلالات کارایی شناختی در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *