تاثیری یادگیری زبان مغز

تاثیری یادگیری زبان مغز


یادگیری زبان دوم مانند باشگاهی برای مغز شما است! همان‌طور که ورزش و تمرینات بدنی به تقویت بدن شما کمک می‌کند و باعث سلامتی می‌شود، تاثیر یادگیری زبان جدید بر مغز هم به تقویت حافظه‌ی شما کمک می‌کند. جالب است بدانید که وقتی زبان خارجی را یاد‌می‌گیرید، مغز شما رشد می‌کند و حتی بخش‌هایی از کورتکس (قشری که سطح مغز را می‌پوشاند)، ضخیم‌تر می‌شود.

یادگیری زبان دوم مزایایی برای سلامت فیزیکی و ذهنی ما هم دارد. امروزه طی تحقیقاتی که انجام شده، ثابت شده‌است که یادگیری زبان دوم می‌تواند در تقویت هوش، حافظه و تمرکز نقش مثبتی داشته باشد.

همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. یادگیری زبان جدید یکی از چالش‌برانگیزترین کارهایی است که بر عهده‌ مغز قرار می‌گیرد. از آنجایی که  هر زبان، سختی خود را دارد، یادگیری آن برای مغز یک تمرین به‌حساب می‌آید و وقتی که مغز شما در وضعیت تمرین قرار می‌گیرد، به مرور زمان قوی‌تر می‌شود.

یادگیری یک‌ زبان خارجی می‌تواند باعث افزایش اندازه مغز شما شود. این دقیقا چیزی است که دانشمندان سوئدی با استفاده از اسکن مغز برای فهم آنچه هنگام یادگیری زبان دوم در مغز شکل می‌گیرد، کشف کردند. این مطالعه بخشی از تحقیقات رو به رشدی است که با استفاده از فناوری‌های تصویر برداری مغزی برای درک بهتر مزایای شناختی یادگیری زبان انجام می‌شود.

ابزارهایی مانند (MRI) و الکتروفیزیولوژی، و همچنین ابزارهای دیگر، اکنون نه‌ تنها می‌توانند به ما بگویند که آیا یک بیمار به جراحی زانو نیاز داریم یا در ضربان قلبمان بی‌نظمی وجود دارد، بلکه نشان می‌دهند که هنگام شنیدن، درک و استفاده از زبان‌های دوم چه اتفاقی در مغزمان می‌افتد.

بیشتر بدانیم: آناتومی مغز

مطالعه دانشمندان سوئدی نشان داد که یادگیری یک‌ زبان خارجی تأثیر قابل ملاحظه‌ایی بر مغز دارد. در این مطالعه دو گروه حضور داشتند گروه اول سربازانی که به‌صورت فشرده به یادگیری زبان‌های عربی‌، روسی و دری پرداخته‌اند و گروه دوم که متشکل از دانشجویان علوم پزشکی و علوم شناختی که آن‌ها هم به‌صورت فشرده به یادگیری مشغول بودند، اسکن‌های MRI نشان داد که بخش‌های خاصی از مغز زبان آموزان به‌واسطه فرآیند یادگیری رشد یافته است، درحالی‌که ساختار مغز گروه دوم بدون تغییر باقی‌مانده است.

نکته حائز اهمیت دیگر این بود که زبان‌ آموزانی که مغزشان در هیپوکامپ و نواحی (cerebral cortex) مرتبط با یادگیری زبان رشد کرده بود، مهارت‌های زبانی بهتری نسبت به سایر زبان‌آموزانی که ناحیه حرکتی قشر مغز رشد بیشتری داشت، داشتند.

به‌ عبارت‌ دیگر، نواحی از مغز که رشد کردند به‌آسانی زبان‌آموزان دریافتن زبان‌ها مرتبط بودند و رشد مغز بر اساس تفاوت عملکردها متفاوت بود. بر اساس گفته‌های محققان، درحالی‌که به‌طور کامل مشخص نیست که این تغییرات سه ماه که به‌واسطه مطالعه فشرده زبان به وجود آمده چه اثری می‌تواند در بلندمدت داشته باشد، رشد مغز امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

یادگیری زبان جدید کدام قسمت مغز را درگیر می‌کند؟

استاد روانشناسی و زبانشناسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دکتر پینگ لی توضیح می‌دهد که دانش کامل یک زبان که شامل به خاطر سپردن کلمات، واج‌شناسی، املائی و … است تمامی قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند از جمله  نواحی پس‌سری و گیجگاهی و جداری و نواحی پیشانی و زیر قشری، همچنین در این فرآیند جسم پینه نیز دخیل است، «یک مسیر ماده سفید است که نیم‌کره چپ و راست را به هم متصل می‌کند ، انتقال و ادغام اطلاعات بین آنها را امکان‌پذیر می‌کند.»

اگر مغز را وادار به حرکت کنیم، قویتر می‌شود. با به کار انداختن آن، باعث می‌شویم ساختار آن تغییر کند و در عین حال عملکردهای خاصی را بهبود بخشد. از آنجا که یادگیری زبان یک روند پیچیده است، مناطق مغزی درگیر در آن افزایش می‌یابد. این امر در افزایش ماده سفید و خاکستری بسیار موثر است.

فواید یادگیری زبان جدید برای مغز

۱ـ تمرینی برای مغز

یادگیری آن برای مغز یک تمرین محسوب می‌شود و زمانی که مغز شما در وضعیت تمرین قرار می‌گیرد به مرور زمان قوی‌تر می‌شود، مغز باید در معرض یادگیری لغات جدید، اصطلاحات و قواعد جدید قرار گرفته و هر روز پیشرفت کند.

۲ـ جلوگیری از کهولت سن

طی تحقیقاتی که گروهی از دانشمندان دانشگاه ادینبورگ بر روی ۶۴۸ نفر از یکی از ایالات هند بدست آوردند به این نتیجه رسیدند که بیماران دوزبانه ، به طور متوسط ​​چهار سال و نیم دیرتر از بیماران یک زبانه ، به زوال عقل مبتلا شده‌اند ، که به شدت نشان می دهد دوزبانگی تأثیر عمیقی بر ساختارها و فرایندهای عصبی دارد.

همچنین می‌تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند. رشد مغز نه تنها در کودکی متوقف نمی‌شود بلکه در بزرگسالی هم امکان رشد و پرورش آن وجود دارد.

۳ـ بالا بردن تیزهوشی

یادگیری زبان دوم یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن ذکاوت و تیزهوشی است.

۴ـ افزایش اندازه‌ی مغز و تشکیل ارتباطات جدید در آن

یادگیری زبان خارجی در افزایش اندازه‌ی بخش خاصی از مغز موثر است. این بخش همان قسمتی است که وظیفه‌ی شکل‌گیری‌، ذخیره و بازیابی خاطرات را بر عهده دارد. در یکی از تحقیقات انجام شده به تعدادی از شرکت‌کنندگان یک زبان جدید آموخته شد. با اندازه‌گیری اندازه‌ی مغز آن‌ها پیش از انجام آزمایش و مقایسه‌ی آن با نتایج پس از یادگیری، محققان شاهد افزایش اندازه‌ی بخش‌هایی از مغز بودند.

۵ـ بهبود مهارت‌های شنیداری

شما برای یادگیری زبان جدید باید مهارت‌های مختلف از جمله شنیداری را تقویت کنید و این دقت شما را بسیار افزایش می‌دهد

۶ـ افزایش میزان توجه

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که افراد دو زبانه کنترل بیشتری روی توجه و تمرکز خود دارند و می‌توانند عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرند. آن‌ها راحت‌تر روی وظیفه‌ای که دارند ، تمرکز می‌کنند.

۷ـ رشد سریع‌تر کودکان

اگر می‌خواهید کودک بسیار باهوشی داشته باشید، در دوران کودکی یک زبان دیگر را به آن‌ها آموزش دهید. کودکانی که در معرض دو زبان قرار می‌گیرند‌، مهارت‌های حافظه بهتری دارند. معمولاً این کودکان تجزیه تحلیل‌های سریع‌تری دارند و سطح علمی آن‌ها بالاتر از کودکان یک زبانه است.

۸ـ قدرت فکر کردن سریع

این افراد تقریبا دو برابر دیگران قدرت سریع‌تر فکر‌کردن را دارند.

۹ـ دوری از تله‌های ذهنی

تحقیقات سال 2014 نشان می‌دهد که اشتباهات ساده در املای کلمات و فهم و درک آن‌ها و اصلاح اشتباهات باعث می‌شود که ذهن شما از تله‌های ذهنی دور شود که معمولاً این بُعد ذهنی در افراد چند زبانه تقویت می‌شود.

۱۰ـ یادگیری زبان فکر را باز می‌کند

از مهمترین نتایج مطالعه تاثیر زبان جدید بر مغز این است که با یادگیری یک زبان جدید فکرمان باز می‌شود. زبان‌آموزی کیفیت زندگی را ارتقا و در نحوه اندیشیدن تغییراتی می‌دهد.

فکر باز یعنی توانایی پذیرش ایده‌های نو. پژوهشگران دانشگاه سیدنی در تحقیقی که سال ۲۰۰۶ منتشر شد نشان دادند که تفکر باز مرتبط است با چگونگی مواجهه افراد با عقاید و دانش دیگران. بر طبق این پژوهش، اساس تفکر باز این است که «دیگری در بیان عقایدش باید آزاد باشد و ارزش آگاهی افراد باید به رسمیت شناخته شود».

۱۱ـ بهبود قدرت یادگیری

وقتی زبان جدیدی را یاد می‌گیرید، مغز شما به طور خودکار، راهی برای یادگیری بهتر پیدا می‌کند. اگر شما بخواهید چندین زبان دیگر یا مهارت‌های دیگری بیاموزید، تسلط بر یک زبان دیگر می‌تواند آمادگیِ ذهن شما را برای تطابق با یادگیری دانش و اطلاعات جدید، بیشتر کند.

فواید یادگیری زبان دوم برای مغز کودکان

قبلا تصور بر این بود که یادگیری زودهنگام زبان دوم برای کودکان ضرر دارد؛ اما امروزه تحقیقات انجام شده بر مغز انسان نشان داده اند که دوزبانگی می‌تواند عملکرد شناختی کودکان را تا حد زیادی بالا ببرد. بسیاری از کودکانی که از پدر و مادری با دو زبان مختلف متولد می‌شوند، در همان ابتدای سنین کودکی دو زبان را با هم یاد می‌گیرند و به این ترتیب دوزبانه می‌شوند. بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان از صفر تا سه سالگی است زیرا مغز در انعطاف‌پذیر‌ترین حالت خود قرار دارد.

کودکان زبان دوم را به همان راحتی که راه رفتن را می‌آموزند، یاد می‌گیرند. در واقع به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر مغز در سنین کودکی، زبان دوم توسط هر دو نیم‌کره‌ی مغز آموخته می‌شود و بنابراین، اتصالات بین دو نیم‌کره بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که کودکان دوزبانه در ریاضیات و پازل‌های فکری عملکرد بهتری داشته باشند.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *