نوار مغز یا کینیکال کیو Clinical Q

نوار مغز یا کینیکال کیو Clinical Q


شما وقتی به یک عکس مثبت و شادی با منظره طبیعت نگاه می کنید،  با زمانی که به یک عکس منفی با منظره جنگ و خونریزی نگاه می کنید ، امواج مغزی شما در موقع دیدن عکس مثبت و منفی متفاوت است کلینیکال کیو یا Clinical Q وسیله ای برای ترجمه این امواج است.

امواج مغزی بیمار افسرده با فردی شاد و سالم فرق میکند، امواج مغزی کودک بیش فعال متفاوت از کودک سالم است ، امواج مغزی در نواحی مختلف مغز در جریان بیماری ها و ناراحتی هایی نظیر بیش فعالی ، عدم دقت و عدم تمرکز و… بیماری های اعصاب و روان فرق می کند که می توان این اختلالات را به وسیله کلینیکال کیو یا Clinical Q تشخیص داد.

برای مثال در جریان بیماری افسردگی دامنه امواج مغزی در نیمکره چپ به خصوص در ناحیه پیشانی طرف چپ فعالیت کمتر از طرف راست را دارد،  و یا در جریان بیش فعالی ، در خط وسط و بالای مغز ، امواج مغزی آهسته تر است.

کلینیکال کیو یا Clinical Q در اصل نوعی نوار مغز است که در گذشته توسط تکنسین آنالیز می شده است.

بیشتر بدانیم: چکاپ مغز

نوار مغز یا EEG چیست؟

EEG (الکتروانسفالوگرام) سیگنال های الکتریکی مغز شما را اندازه گیری و ثبت می کند. در طول نوار مغز، یک تکنسین دیسک های فلزی کوچک (الکترود) را روی پوست سر شما قرار می دهد. الکترودها به دستگاهی متصل می شوند که اطلاعاتی در مورد فعالیت مغز به تکنسین شما می دهد. 

کلینیکال کیو یا Clinical Q
کلینیکال کیو یا Clinical Q

کلینیکال کیو یا Clinical Q یا EEGz چیست؟

 کلینیکال کیو یا Clinical Q نوع پیشرفته همان نوار مغز است که تشخیص اختلال به وسیله دستگاه انجام می شود و خطای تشخیص پایین تری دارد.

کلینیکال کیو یا Clinical Q وسیله ای است،  بدون این که شما اختلال خود را به پزشک بیان کنید، این وسیله تشخیص میدهد که شما  در کدام ناحیه از مغز دچار اختلال هستید. همچنین  کلینیکال کیو به شما نشان می دهد که علت و نوع ناراحتی که این اختلال در کارکرد مغز را به وجود آورده کدام ناراحتی یا بیماری می باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که ، کلینیکال کیو وسیله‌ای است که در مغز محل اختلال و بیماری را تعیین می کند ، و با تجزیه تحلیل هایی که انجام می‌دهد میزان و شدت آن را تشخیص می دهد ، و جالب اینکه نوع بیماری را بدون اینکه شرح حال قبلی از بیمار گرفته باشیم را تشخیص می‌دهد.

 چه اختلالاتی که به وسیله کلینیکال کیو یا Clinical Q قابل تشخیص است؟

در مرکز اعصاب و روان نوین نتایج کلینیکال کیو یا Clinical Q در کنار یک مصاحبه بالینی برای تعریف پروتکل‌های درمانی استفاده خواهد شد. در کنار کلینیکال کیو، نقشه مغزی QEEG نیز هست که نتایج دقیق تری نسبت به کلینیکال کیو ارائه می دهد.

اختلالاتی که معرفی شد به وسیله روش‌های درمانی نوروتراپی بدون نیاز به دارو و بدون عوارض درمان خواهند شد که عبارتند از:

نوروفیدبک

نوروفیدبک با استفاده از بازخورد دادن به مغز از طریق صدا و تصویر مغز را به وسیله خودش تمرین می‌دهد تا امواج مغزی به حالت نرمال خود برگردند و باعث خواهد شد اختلالاتی که بالاتر معرفی شدند درمان شوند.

تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای مغز یا rTMS

در این روش درمانی با ارسال پالس‌های مغناطیسی در مناطق مختلف مغز با شدت مورد نیاز، نورون‌های مغز را در جهت تولید امواج سالم تحریک می‌شوند. این روش درمانی برای درمان افسردگی کارایی بسیار بالایی دارد.

تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز یا TDCS (TES)

در این روش با استفاده از دو الکترود و پد اسفنجی آغشته به مایع رسانا، نورون‌های مغز بارور می‌شوند تا امواج آن‌ها به حالت نرمال بازگردند. این روش درمانی معمولا به صورت مکمل در کنار نوروفیدبک و TDCS استفاده می‌شود.

برای تست کلینیکال کیو در مشهد می توانید به مرکز اعصاب و روان نوین مراجعه بفرمایید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *