نوروتراپی در مشهد

نوروتراپی در مشهد


نوروتراپی یا Neuro Therapy تشکیل شده از دو کلمه نورو و تراپی به معنی درمان مبنتی بر اعصاب است. این روش یکی از زیر مجموعه های علوم اعصاب کاربردی است که برای درمان اختلالات مغزی و همچنین تنظیم فشار خون و ریتم ضربان قلب استفاده می‌شود.

برای درک بهتر این مطلب توصیه می‌شود مطلب علوم اعصاب چیست؟ و بیوسیگنال چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

نوروتراپی چگونه عمل می کند؟

یکی از راه‌های ارتباط سلول‌های عصبی با یکدیگر تولید موج‌های الکترومغناطیسی است که این موج‌ها را تحت عنوان بیوسیگنال می‌شناسیم. این امواجی که در مغز و یا قلب تولید می‌شوند به قدری قدرت دارند که به سطح پوست نیز می‌رسند. در نوار قلب و یا نوار مغز این امواج اندازه گیری می‌شوند.

با اندازه گیری موج‌های تولید شده توسط مغز و قلب، می توان اختلالات را تشخیص داد. برای مثال با گرفتن نوار مغز به شکل‌های مختلف از جمله نوار مغز ساده، تست CQ و یا نقشه مغزی QEEG  می‌توان اختلالات زیادی را تشخیص داد، از جمله:

بیشتر بدانیم: چکاپ مغز

حال این سوال مطرح می‌شود که ؛

نوروتراپی چه کاری برای درمان انجام می‌دهد؟

نوروتراپی به دو روش کلی درمان را انجام می‌دهد؛ با تمرین دادن و تحریک کردن.

نوروتراپی به روش تمرین دادن

بیوفیدبک

بیوفیدبک کاربرد های متفاوتی دارد، اما به طور کلی با دادن باز خورد‌های صوتی و تصویری به امواج تولیدی مغز و قلب، آن‌ها را تمرین می‌دهد تا عملکرد خود را اصلاح کنند. معروف ترین نوع بیوفیدبک نیز، نوروفیدبک می‌باشد که برای درمان اختلالات مغزی استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مربوط به بیوفیدبک و نوروفیدبک مطالعه بفرمایید.

بیوفیدبک در مشهد
نوروفیدبک در مشهد
بیوفیدبک در مشهد نوروفیدبک در مشهد

درمان از به وسیله روش بیوفیدبک بصورت بالینی و در کلینیک ها انجام می‌شود و بسته به نوع اختلال فرد پروتکل متفاوتی اجرا خواهد شد. روش های بیوفیدبک تنوع زیادی دارند، برای مثال، نوروفیدبک که خودی زیر مجموعه‌ای از بیوفیدبک است دارای مدل های متنوعی است که می‌توانید در مطلب انواع نوروفیدبک آن‌ها را مطالعه بفرمایید.

نوروتراپی به روش تحریک کردن

تحریک مکرر مغناطیسی فراجمجمه‌ای مغز rTMS

در این روش نورون‌های مغز از طریق پالس‌های مغناطیسی تحریک می‌شوند تا امواج خود را اصلاح کنند. تحریک مغناطیسی مغز یکی از موثر ترین روش‌ها در درمان افسردگی و اضطراب است.

این روش درمانی نیز باید به صورت بالینی انجام شود به دلیل اینکه دستگاه آن بسیار گران قیمت است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب مربوط به تحریک مغناطیسی مغز rTMS مراجعه فرمایید.

بیشتر بدانیم : تفاوت TMS با rTMS چیست؟

RTMS در مشهد
نوروتراپی در مشهد
RTMS در مشهد نوروتراپی در مشهد

تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز TES

در این روش درمان نیز نورون‌های از طریق تحریک الکتریکی باردار می‌شوند و امواج تولیدی آن اصلاح می‌شود. این روش درمانی نیز به صورت بالینی است.

یکی از روش‌های تحریک الکتریکی، تحریک مستقیم یا TDCS است که بین عموم این روش درمان را به این اسم می‌شناسند. اما تحریک الکتریکی روش‌های دیگری نیز دارد ( که با همان دستگاه اجرا می‌شود) از جمله TASC که تحریک به وسیله جریان متناوب است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب مربوط به تحریک الکتریکی مغز TES مراجعه فرمایید.

tdcs در مشهد
tdcs در مشهد

تحریک دیداری شنیداری AVS

در این روش با استفاده از تحریک صوتی و تصویری سعی می‌شود که امواج مغزی اصلاح شوند. این روش می‌تواند به صورت خانگی نیز اجرا شود اما ماندگاری آن کم است و پس از چند ساعت به حالت اولیه باز خواهید گشت، صرفا می‌تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری داشته باشید.

اما توصیه ما به شما استفاده از روش‌های بالینی است، چون بازگشت به حالت اولیه را ندارد.

مزایای استفاده از نوروتراپی چیست؟

از مزایای استفاده از روش‌های درمانی نوروتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم نیاز به استفاده از دارو

نداشتن عوارض

بدون بازگشت بودن

درمان طیف زیادی از اختلالات

عدم نیاز به فعالیت خاصی بعد از جلسات درمان

عوارض نوروتراپی چیست؟

به طور کلی عوارض خاصی برای نوروتراپی ذکر نشده است، اما گاهی اوقات بعد جلسات rTMS و TES ممکن است به صورت موقت برخی افراد دچار سردرد یا سوزش شوند که در مدت کوتاهی رفع می‌شود و حتی نیازی به مصرف مسکن نیست.

دارو درمانی بهتر است یا نوروتراپی؟

به این سوال نمی‌توان جواب قطعی داد، چرا برخی اختلالات را نمی توان با نوروتراپی درمان کرد، برای مثال اسکیزوفرنی. اما برای اختلالاتی که می‌توان با نوروتراپی درمان کرد، برتری آن در مقابل دارو درمانی، نداشتن عوارض و درمان دائمی است، چرا که زمان دارو درمانی، تا زمانی که دارو مصرف شود حال فرد خوب است و در صورت عدم مصرف علائم فرد باز خواهد گشت که در نوروتراپی به این صورت نیست.

برای استفاده از درمان های نوروتراپی در مشهد می توانید از خدمات مرکز اعصاب و روان نوین استفاده کنید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

051-38817441

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *