اثر بخشی نوروفیدبک چقدر است؟

اثر بخشی نوروفیدبک چقدر است؟


یکی سوالاتی همیشه در ذهن افرادی که قصد دارند از نوروفیدبک استفاده کنند میزان اثر بخشی نوروفیدبک است. جواب این سوال شامل درصد و میزان مشخصی نیست چون به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها مرور می کنیم.

عوامل موثر بر اثر بخش نوروفدیک چیست؟

  • سن

یکی از مهم ترین عوامل اثر بخشی نوروفیدبک سن مراجع است، برای مثال، برای درمان نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD) در کودکان بهترین زمان تا قبل از 10 سالگی است.

  • نوع اختلال مغزی

اینکه فرد از چه اختلالی رنج می‌برد اهمیت زیادی دارد. اثربخشی نوروفیدبک بر اختلالات متفاوت برابر نیست.

  • ژنتیک افراد

میزان درمان پذیری هر فرد از نوروفیدبک می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

  • کیفیت اجرا درمان و پروتکل صحیح درمانی

اثر بخشی درمان بسیار وابسته به کیفیت درمان است که در مرکز اعصاب و روان نوین با بهره گیری از بهترین کادر و تجهیزات این خدمات به شما عزیزان ارائه می‌شود.

پروتکل‌های درمان در مجموعه اعصاب و روان نوین توسط دکتر حمید سعیدی متناسب با هر فرد تهیه می‌شود، ایشان سابقه‌ای 10 ساله در حوزه نوروتراپی دارند.

  • پیگیری منظم جلسات درمانی

منظم بودن جلسات درمان در طی دوره اهمیت زیادی دارد، هر چه نامنظم تر و با فواصل بیشتر باشد اثر بخشی آن کاهش می‌یابد.

حداقل تعداد جلسات درمان 25 جلسه و حداکثر 40 جلسه است. جلسات تثبیت درمان بسیار حائز اهمیت است.

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت بر بحث اثر بخشی نوروفیدبک یا به عبارت دیگر کارایی نوروفیدبک، نداشتن اختلالات شخصیت در فرد است. برای مثال فردی که دچار اختلال دو قطبی است، با نوروفیدبک درمان ‌نمی‌شود و صرفا فاز افسردگی آن خفیف تر می‌شود.

میزان اثر بخشی نوروفیدبک بر هر کدام از اختلالات چقدر است؟

مطالعات انجام شده به صورت اثر بخشی بر یک اختلال است. مطالعات مربوط به هر اختلال در ادامه مرور می کنیم.

  1. بیش فعالی یا ADHD

بیشترین مقالات منتشر در بحث بررسی اثر بخشی نوروفیدبک، مربوط به اختلال بیش فعالی یا ADHD است برای مثال مقاله زیر در سال 2009 منتشر شده است.

  • فرا آنالیز (یا Meta Analysis) اثر بخشی نوروفیدبک بر روی ADHD؛ اثرات بر توجه، تکانش گری و بیش فعالی . برای این مطالعه اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره اثر بخشی نوروفیدبک بر بیش فعالی اینجا کلیک کنید.

2. افسردگی

در مقاله ای که سال 2019 بر روی افرادی که دچار افسردگی مقاوم به درمان (TRD) بودند، گزارش شده است که در مدت دو هفته حدود 60 درصد بهبودی حاصل شده است.

3. میگرن

میزان اثر بخشی نوروفیدبک بر میگرن سطح 4 از 5 است.

درمان ترکیبی نوروفیدبک

مرکز اعصاب و روان نوین مجهز به تمامی دستگاه های علوم اعصاب بودن و درمان اختلالات تنها به وسیله نوروفیدبک انجام نمی شود و به صورت ترکیبی به همراه تحریک مغناطیسی مغز rTMS و تحریک الکتریکی مغز TDCS می باشد.

پس میزان اثر بخشی درمان را بهتر است به طور کلی درمورد نوروتراپی سنجید، از این رو توصیه می گردد به بخش مصاحبه های مراجعین، مراجعه بفرمایید تا میزان رضایتمندی را ببینید.

همچنین از سوابق آقای سعیدی (عصب شناس بالینی) می توان به سابقه ایشان در بیمارستان شمس الشموس با 93 درصد رضایتمندی بعد از بیش از 3000 جلسه درمان اشاره کرده.

آقای سعیدی که سرتیم دپارتمان نوروتراپی مرکز اعصاب و روان نوین مشهد هستند، پیشرفت مراجعین و اثر پذیری آن ها به صورت مستمر بررسی می کنند و پروتکل درمانی را بروزرسانی می کنند تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

مجموعه اعصاب و روان نوین مفتخر است با ارائه خدمات نوروتراپی و روانپزشکی که نقشی اثر گذار در درمان اختلالات مغزی دارد در خدمت شماست. توصیه می شود اگر سوالی دارید به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *