ملاتونین

ملاتونین


ملاتونین چیست؟

ملاتونین (Melatonin) یک هورمون طبیعی است که چرخه خواب را مدیریت می کند و نظم می بخشد. ملاتونین هورمونی است که مغز شما هنگام احساس تاریکی تولید می‌کند، به تنظیم زمانی که در شب احساس خواب آلودگی می‌کنید کمک می‌کند.

خیلی از افراد ملاتونین را بخاطر قرص‌های ملاتونین می‌شناسند و برای بهبود خواب خود از این قرص‌ها استفاده می‌کنند. این افراد بجای اینکه اختلالات خواب را درمان کنند تا ترشح ملاتونین به صورت طبیعی انجام شود، از قرص‌های ملاتونین استفاده می کنند.

عوارض قرص‌ ملاتونین چیست؟

بسیاری از افراد در مورد عوارض قرص خواب آور ملاتونین سوال می پرسند! عوارض مصرف ملاتونین بخشی از هویت این دارو است، اما وقتی پزشک این دارو را تجویز می کند، بی شک به این نتیجه رسیده است که اثر بخشی آن بیشتر از  عوارض مصرف قرص ملاتونین است.

بهتر است بدانید عوارض داروی ملاتونین بسیار محدود است و افراد بسیار کمی به آن دچار می شوند؛ با این وجود، برخی از عوارض قرص خواب ملاتونین  (1) سردرد، (2) سرگیجه، (3) حالت تهوع و (4) خواب آلودگی شدید هستند. از دیگر عوارض قرص خواب ملاتونین به شرح زیرند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • افزایش تحریک پذیری
  • معده درد
  • اسهال
  • افت فشار خون
  • درد مفاصل

اکنون که با عوارض مصرف ملاتونین آشنا شده اید، باید در صورت بروز هریک از این علایم سریعا مصرف این قرص را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید. پزشکان بر این امر تاکید می ورزند عوارض ملاتونین قرص چیزی نیست که نادیده گرفته شود. به همین دلیل باید به آن توجه داشته باشید.

چرا باید از مصرف قرص ملاتونین پرهیز کنیم؟

ممکن است اختلال خواب به موضوع آزار دهنده ای برای شما تبدیل شده باشد اما این امر به این معنا نیست که شما می توانید هر قرص و یا مکملی را که به درمان این اختلال کمک می کند مصرف کنید.

زنان باردار و شیرده در مصرف این قرص باید بسیار محتاط باشند و قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنند. همچنین افرادی که آلرژی های شدید دارند و یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است نباید از قرص ملاتونین استفاده کنند.

سطح ملاتونین به طور طبیعی با افزایش سن افراد کاهش می یابد و چرخه خواب و بیداری را برای بسیاری از افراد مسن مختل می کند. در نتیجه، افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری به ملاتونین داشته باشند. در نتیجه، محققان توصیه می کنند که افراد مسن با کمترین دوز ممکن قرص ملاتونین شروع کنند.

دوزهای کمتر ممکن است به افراد مسن کمک کند بدون اینکه ریتم شبانه روزی آنها را مختل کند و باعث خواب آلودگی طولانی مدت شود، بهتر بخوابند. افراد مسن مبتلا به آلزایمر باید از مصرف ملاتونین اجتناب کنند.

بدون قرص ملاتونین اختلالات خواب را درمان کنید

ابتدا توصیه می‌شود مطلب مربوط به اختلالات خواب را مطالعه بفرمایید. اختلالات خواب عبارتند از:

  • مشکل در ورود به خواب
  • خواب سبک
  • کابوس دیدن در خواب
  • سخت بیدار شدن از خواب
  • خسته بودن بعد از بیدار شدن از خواب

تمامی این اختلالات به راحتی بدون نیاز به دارو و به صورت دائمی قابل درمان است. با استفاده از درمان‌های نوروتراپی از جمله نوروفیدبک با تمرین دادن مغز با استفاده از بازخوردهای تصویری و صوتی عملکرد مغز را تنظیم می‌کند و تشرح ملاتونین به حالت طبیعی بازخواهد گشت و اختلالات خواب رفع خواهد شد.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر درباره ملاتونین اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *