روان درمانی و مشاوره

روان درمانی و مشاوره


روان درمانی یا therapy چیست؟

روان درمانی یا درمان روانشناختی یا صحبت درمانی راهی برای کمک به افرادی است که دچار انواع مختلفی از بیماری های روانی و اختلالات عاطفی هستند. رواندرمانی به حذف یا کنترل علائم مشکل زا کمک میکند تا فرد عملکرد بهتری داشته باشد و سلامتی و درمان را بالا ببرد. با کمک روان درمانگران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

رواندرمانی به حل مشکلاتی نظیر اختلال در کنار آمدن با زندگی روزمره، تاثیر آسیب روحی، بیماری جسمی یا فقدان (مثل مرگ عزیز) و اختلالات خاص روانی (مثل افسردگی و اضطراب) کمک میکند. رواندرمانی انواع مختلفی دارد و ممکن است تاثیر یک نوع روی یک مشکل خاص بهتر باشد. میتوان همراه با رواندرمانی از دارو یا دیگر روش های تراپی استفاده کرد.

جلسات تراپی یا روان درمانی

میتوان این جلسات را در محیط فردی، خانوادگی یا گروهی اجرا کرد که هم برای کودکان و هم بزرگسالان مفید است. هر جلسه معمولا هفته ای یک بار به مدت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه برگزار میشود. لازم است هم روانشناس یا روانپزشک و هم بیمار در جلسات رواندرمانی مشارکت فعال داشته باشند. اعتماد و ارتباط میان فرد و تراپیست برای همکاری موثر و سود بردن از رواندرمانی ضروری است.

ممکن است جلسات رواندرمانی کوتاه و محدود باشد تا به مشکلات آنی رسیدگی شود یا بلندمدت باشد (چند ماه یا چند سال) تا مشکلات ماندگار و پیچیده برطرف گردد. هدف از درمان و تنظیم تعداد جلسات با مشارکت بیمار و تراپیست مشخص میشود.

محرمانگی از ابتدایی ترین ملزومات رواندرمانی است. بعلاوه، اگرچه بیمار افکار و عواطف شخصی خود را با روانشناس یا روانپزشک درمیان میگذارد، ارتباط فیزیکی صمیمانه با تراپیست هرگز درست، قابل قبول یا مفید نیست.

روان درمانی و دارو

اغلب برای درمان اختلالات روانی درکنار روان درمانی یا درمان روانشناختی از دارو استفاده میشود. در بعضی از شرایط میتوان به وضوح فهمید که دارو موثر واقع میشود و تحت برخی شرایط دیگر رواندرمانی بهترین گزینه است. ترکیب استفاده از دارو و رواندرمانی برای بسیاری از افراد بهتر از تکیه روی یک مورد است. بهتر کردن سبک زندگی، مانند تغذیه ی خوب، ورزش منظم و خواب کافی برای تقویت دوران نقاهت و سلامت کلی مهم است.

آیا روان ‌درمانی موثر است؟

از تحقیقات چنین برمی آید که اکثر کسانی که رواندرمانی انجام میدهند از شر علائم خلاص میشوند و میتوانند عملکرد بهتری در زندگی داشته باشند. تقریبا ۷۵ درصد از کسانی که وارد جلسات رواندرمانی میشوند تاثیر مثبتی از خود نشان میدهند. ثابت شده که رواندرمانی منجر به بهبود رفتار و عواطف میشود و با بروز تغییرات مثبت در مغز و بدن همراه است. کم شدن روز های بیماری، ناتوانی کمتر، مشکلات پزشکی کمتر و رضایت کاری بیشتر از دیگر مزایای رواندرمانی است.

محققان با استفاده از روش های تصویربرداری از مغز توانسته اند تغییرات مغز بعد از انجام جلسات رواندرمانی را مشاهده کنند. تحقیقات بسیاری حاکی از این است که تغییراتی در مغز افراد مبتلا به اختلال روانی (شامل افسردگی، اختلال هراس، PTSD و وضعیت های دیگر) حاصل شده که رواندرمانی انجام داده اند. در اکثر موارد تغییرات مغز ناشی از رواندرمانی شبیه به تغییرات آن در اثر مصرف دارو بوده است.

برای اینکه رواندرمانی بیشترین تاثیر را داشته باشد، در آن مشارکت داشته باشید، رک و راست صحبت کنید و برنامه ی درمان را دنبال کنید. تکالیف بین جلسات مانند نوشتن خاطرات یا تمرین حرفه ایی که زده اید را دنبال کنید.

انواع روان درمانی

روان درمانی بر حسب نیاز بیمار و نوع مشکل فرد تعیین می شود که البته دکتر روان درمانگر  بعد از مصاحبه و تشخیص مشکل رفتاری و یا اختلال از روش های درمانی مناسب استفاده می کند و حتی ممکن است شیوه درمانی برای درمان اختلال مورد نظر ترکیبی از چندین رویکرد درمانی باشد و همچنین برای برخی از اختلال ها ترکیب روان درمانی و دارو درمانی نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت.

در ادامه به معرفی چند مورد از روش های درمانی که در مرکز روان درمانی انتخاب نو توسط متخصص روانشناسی در زمینه مورد نظر انجام می شود ، اشاره می کنیم .

روانکاوی

اهداف روانکاوی سخت و عظیم به حساب می آیند و  با استفاده از روانکاوی الگو های رشدی قدیمی که مبتنی بر عواطف ابتدای زندگی و دفاع های ریشه دار بر علیه آن ها می باشد ، تغییر بنیادین داده می شود . موارد کاربرد روانکاوی در اختلال های اضطرابی ، تفکر وسواسی ، رفتار وسواسی ، کژ کاری های جنسی ، اختلالات شخصیت و … انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر از این شیوه درمان می توانید به صفحه مورد نظر رجوع کنید . 

روان درمانی حمایتی

این نوع روان درمانی ایجاد رابطه ای درمانی به عنوان پشتیبان موقتی برای بیماری است که دچار ضعف و نارسایی است. این نوع درمان اثرات تسکین دهنده حمایت هیجانی و جو با ثبات و دلسوزانه را در درمان بیماران به رسمیت می شناسد. این شیوه درمان برای افرادی موثر واقع خواهد شد که در یک بحران حاد یا حالت موقت آشفتگی به سر می برند و شرایط غیر قابل تحمل زندگیشان اضطراب شدید یا آشوب ناگهانی برایشان ایجاد کرده است مانند کسانی که دچار واکنش های سوگ ، بیماری ، طلاق یا بیکاری شده اند و یا قربانی اعمال جنایی، سوء رفتار و بلایای طبیعی یا تصادف بوده اند.

استفاده از این روش درمانی در کلینیک روان درمانی باعث سازگاری بهتر با مشکلات و برای راحت تر زندگی کردن با آسیب های روانی افراد مناسب خواهد بود . و همچنین هدف از اجرای رواندرمانی حمایتی این است که بیمار آشفته یا شکننده را به حالت تعادل نسبی باز گرداند و تلاش می کند در فضایی آرام و اطمینان بخش علایم فرد را کنترل و تثبیت کند .

روان درمانی گروهی

روشی است که در آن یک متخصص حرفه ای تعدادی از اعضا را انتخاب کرده و گروهی را تشکیل داده و سازمان دهی می کند و اعضا را برای کار در جهت دستیابی به اهدافی کمک می کند . وجود حمایت متقابل در جهت تسکین درد روانی و فراهم کردن حمایت افراد همتراز موثر است . چنین محیط هایی برای رد و بدل کردن اطلاعات صحیح در مورد یک اختلال مشترک مناسب هستند و برای سوء مصرف مواد و اختلال های روانی شدید مانند اختلال های عاطفی مناسب خواهد بود .

شناخت درمانی

این نوع درمان به باور های افراد در مورد خود ، دنیای شخصی از جمله افراد زندگی آن ها و آینده ، اهمیت قائل است و زمانی که افراد ناراحتی های هیجانی را تجربه می کنند مرتبط با تفسیر های سو گیرانه و مشکل ساز آن ها در مورد سه گانه شناختی خود ، دنیا و آینده می باشد . شناخت درمانی ، درمان کوتاه مدت و ساختار یافته ای می باشد که در آن فرد و درمانگر با هم فعالانه می کوشند به اهداف درمان دست یابند ، اهدافی که به مشکلات فعلی بیمار و حل آن ها معطوف می باشد.

این نوع درمان روانشناختی در افسردگی ، پانیک ، وسواس، اختلال شخصیت موثر واقع می شود. این نوع درمان بر حالت های عاطفی و الگوی رفتاری فرد تاثیر می گذارد و می توانند از تحریف های شناختی خود آگاه شده و نسبت به اصلاح الگوهای معیوب و نا کار آمد اقدام کند.

تراپی میانفردی (IPT) یکی از این روش ها است و به بیمار کمک میکند تا مشکلات میانفردی بنیادین مانند اندوه، تغییر در نقش اجتماعی یا کار، تعارض با افراد خاص و مشکلات مربوط به دیگران را که دردسرساز است درک کند. فرد در این روش، راهکار های سالم برای بروز عواطف و بهبود برقراری ارتباط را یاد میگیرد. معمولا از این تراپی برای درمان افسردگی استفاده میشود.

رفتار درمانی

این نوع درمان عبارت است از تغییر رفتار بیماران برای کاهش کژکاری و بهبود کیفیت زندگی . رفتار درمانی در درمان افراد از روش های مختلفی نظیر حساسیت زدایی ، آرام سازی روانی ، مواجه سازی ، غرقه سازی و جرات آموزی و …… استفاده می شود.

درمان شناختی-رفتاری CBT یکی از این درمان‌های است. این روش به افراد کمک می‌کند الگو های فکری و رفتاری را که مخرب و زیانبار است بشناسد و تغییر دهد و به جای آن افکار و رفتار صحیح و مناسب تری داشته باشد. فرد با استفاده از این روش میتواند روی مشکل فعلی و راه حل آن تمرکز کند. در این روش اغلب مهارت های جدید در «دنیای واقعی» تمرین میشود.

درمان شناختی-رفتاری در معالجه ی انواع مختلفی از اختلالات مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات مربوط به سانحه و اختلال خوردن موثر واقع میشود. مثلا، CBT به فرد دچار افسردگی کمک میکند تا الگوی فکری و رفتاری منفی را که باعث افسردگی شده بشناسد و تغییر دهد.

سایر روش ها که گاهی از آن درکنار رواندرمانی استفاده میشود عبارت است از:

درمان به کمک حیوان. کار کردن با سگ، اسب یا سایر حیوانات برای ایجاد احساس آرامش به مهارت برقراری ارتباط و کنار آمدن با آسیب روحی کمک میکند.

هنردرمانی خلاق. استفاده از هنر، رقص، نمایش، موسیقی و شعر درمانی.

بازی درمانی. تا به کودک کمک شود عواطف و احساسات خود را بشناسد و درمورد آن حرف بزند.

تفاوت مشاوره و روان درمانی چیست؟

اصطلاحات مشاور و روان‌درمانگر غالباً به جای هم استفاده می‌شوند. درست است که این دو روش شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌های مهمی نیز بین رواندرمانی و مشاوره وجود دارد. مشاوره، در برخی موارد خاص به‌عنوان بخشی از روند روان‌درمانی توصیه می‌شود. همچنین گاهی ممکن است که یک مشاور با مراجع خود با روش‌های روان‌درمانی کار کند.

دانستن فرق بین مشاوره و روان‎درمانی به شما برای انتخاب بهترین نوع درمانی که احتیاج دارید کمک می‌کند. در این مطلب به بررسی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و شیوه‌‌های مورد استفاده در هر روش می‌پردازیم.

به‌طورکلی، مشاوره برای موضوعات و موقعیت‌های خاص مانند ازدواج، مهاجرت یا تعیین تکلیف یک اتفاق خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی یک یا چند جلسه دوره آن کامل می‌شود. در مقابل روان‌درمانی همانطور که از اسمش معلوم است یک نوع درمان است و بالطبع حداقل شامل ۵-۱۰ جلسه می‌باشد و گاهی ممکن است سالها طول بکشد.

فرق اصلی دیگر بین دو روش روان‌درمانی و مشاوره در مدت لازم برای دیدن اثرات آن‌هاست. مشاوره معمولاً یک دوره کوتاه است که حول یک موضوع یا یک اتفاق خاص متمرکز می‌شود. درحالی‌که روان‌درمانی با کار طولانی تر با مراجعه‌کننده سروکار داشته و بر شناخت، بینش عاطفی و اختلالات روانپزشکی فرد تمرکز دارد.

شباهت‌های روان درمانی و مشاوره

بین روان درمانی و مشاوره شباهت‌های زیادی وجود دارد و حتی با وجود تمایزهایی که دارند گاهی در حین روان‌درمانی از مشاوره و در خلال مشاوره از روان‌درمانی برای تأثیر بهتر استفاده می‌شود. شباهت‌های اصلی روان‌درمانی و مشاوره عبارت‌اند از:

ایجاد یک رابطه درمان‌کننده و ایمن بین متخصص و مراجعه‌کننده

اثربخشی برای طیف گسترده‌ای از افراد شامل کودکان و بزرگسالان

درک احساسات و رفتارهای شخص و پرداختن به مشکلات با هدف بهبود زندگی فردی و اجتماعی شخص

اگر نیاز به مشاوره و یا روان درمانی را حس می‌کنید، مرکز اعصاب و روان نوین در خدمت شماست، شما می‌توانید با شماره تلفن‌های ما تماس حاصل کنید و نوبت خود را رزرو کنید:

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

مجموعه اعصاب و روان نوین مفتخر است با ارائه خدمات نوروتراپی و روانپزشکی که نقشی اثر گذار در درمان اختلالات مغزی دارد در خدمت شماست. توصیه می شود اگر سوالی دارید به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *