ترک الکل با نوروفیدبک

ترک الکل با نوروفیدبک


آیا ترک الکل با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

ترک الکل با نوروفیدبک شاید کمی عجیب باشد و غیر ممکن، اما در مرکز اعصاب و روان نوین این کار امکان پذیر است. برای اینکه از این موضوع اطمینان حاصل کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید که این کار شدنی است.

برای اینکه بتوانیم ترک الکل با نوروفیدبک را از لحاظ عملی و عملی تشریح کنیم، ابتدا باید بدانیم که الکل چه اثری رو مغز می گذارند، و سپس راجع به توانایی نوروفیدبک در تمرین دادن مغز در تغییر عملکرد خود صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بدانیم: ترک اعتیاد با نوروتراپی

اثر الکل بر روی دستگاه عصبی مغز چگونه است؟

معمولا جذب الکل، به سرعت از طریق معده و روده اتفاق می‌افتد و اکثر الکل جذب می‌شود. همچنین به سرعت وارد گردش خون شده و به صورت خالص به مغز می‌رسد.

همیشه یک اثر حاد داریم یک اثر مزمن، اثر حاد یعنی مواد چه تاثیری بر مغز می گذارند. تفاوتِ وقتی که الکل وارد مغز می شود با دیگر مواد این است که غیر از تاثیر بر سیستم پاداشی یا بخش اعتیادی مغز بر سیستم استرس و غیر استرسی مغز هم اثر می گذارد.

سامانه پاداش مغز

سیستم پاداشی، مداری است که از مغز میانی شروع می شود و به مراکز بالاتر می رود و به قشر مغز می رسد که به آن مدار مغزی می گویند. در آنجا دوپامین آزاد می شود.

وقتی دوپامین آزاد شود احساس سرخوشی در فرد ایجاد می کند. رضایت پس از مصرف الکل، در این فرایند ایجاد می شود. در کنار این دو، سیستم دیگری هست که بسیار مهم است و آن نرون ها هستند که گابا ترشح می کنند.

گاما آمینوبوتیریک اسید

گابا یک ماده مهاری در مغز است. الکل روی گابا اثر می گذارد و بیماری ها را تشدید می کند. سیستم دیگری به نام گلوتومات داریم که اثر تحریکی دارد و دوپامین ترشح می کند.

گلومات روی ماده ای به نام استروتئین هم اثر می گذارد و در مغز آزاد می شود. در مجموع وقتی دوپامین بالا می رود موجب عدم تعادل و تکرر ادرار و خواب آلودگی و… می شود.

اثر الکل بر سیستم پاداش مغز باعث ایجاد اعتیاد به الکل و مصرف بیشتر و بیشتر آن می شود.

حال در ادامه آثار تخریبی دیگر آن را مرور می کنیم:

الکل و سیستم اعصاب مرکزی

الکل موجود در خون بر تمام اندام های بدن اثر می گذارد اما سیستم اعصاب مرکزی به ویژه نسبت به این ماده شیمیایی حساس است زیرا الکل به سادگی پس از عبور از سد خونی – مغزی مستقیماً بر سلول‌های عصبی تأثیر می‌گذارد، سبب تغییر در عملکرد و بعضاً حتی تخریب ساختار و مرگ آن ها می‌شود و تغییر در رفتار را به دنبال دارد.

تأثیر اتانول بر نیمکره های مغز

به لحاظ آناتومیکی و عملکردی هر نیمکره از مغز را به ۴ لوب تقسیم کرده اند. یکی از اولین قسمت های مغز که تحت تأثیر الکل قرار می گیرد لوب پیشانی و بخش قدامی آن (پیش پیشانی) است.

لوپ پیشانی مهم ترین قسمت تکامل یافته مغز انسان است. به ویژه بخش قدامی آن که مرکز شعور، آینده‌نگری، منطق، نظام فکری، پیش بینی وقایع و تا حدودی حافظه خوانده می شود.

الکل و بخش خاکستری مغز

بخش خاکستری در ناحیه پیشانی امکان مهار هیجانات، کنترل احساسات از جمله خشم، رفتار منطقی و برنامه‌ریزی برای نیل به هدف را برای انسان فراهم می آورد. در واقع این بخش مهم از مغز رفتارهای غریزی هر فرد را در صورت لزوم و بنا به شرایط مهار یا تلطیف می نماید.

حال الکل می تواند روی عملکرد این بخش از مغز تأثیر گذاشته و آن را بسته به میزان آن در خون به درجات مختلفی دگرگون کند.

الکل و اختلال در مهار هیجان و احساس

بدین ترتیب فرد دچار اختلال در مهار هیجانات و احساسات می‌شود. واکنش های بازدارنده رفتاری در او کاهش می‌یابد و عملکرد بخش های مسئول واکنش های منطقی، پیش بینی وقایع، احتیاط و غیره مختل می شوند. در نتیجه فرد معمولاً خوش مشرب تر، در رفتارش بی‌محابا تر و در ارتباطات راحت تر و پرحرف تر می شود.

الکل و لوب آهیانه ای مغز

لوب آهیانه ای مغز مسئول ادراکات حسی مثل درد، گرما و بینش فضایی و تکلم است. الکل با تأثیر بر این بخش از مغز می تواند موجب اختلال در این مهارت‌ها شود.

الکل و لوب پس سری مغز

لوب پس سری مغز مرکز دریافت و پردازش اطلاعات دیداری و مسئول انتقال این اطلاعات به لوب های پیشانی و آهیانه ای است. الکل با تأثیر بر این لوب می تواند دید فرد را مختل نماید.

لوب گیجگاهی مغز

لوب گیجگاهی مغز هم مسئول پردازش اطلاعات رسیده از حس شنوایی است. درک صداهای شنیده شده، پردازش دستوری گفتار و آماده کردن پاسخ شایسته از کارکردهای مهم این لوب به حساب می آیند. لوب گیجگاهی در فعال نگه داشتن حافظه نیز نقش ایفا می کند. نوشیدن الکل می تواند موجب اختلال در هر یک از مهارت‌های نام برده شود.

تأثیر اتانول بر مخچه

مخچه اندام مسئول هماهنگ کردن حرکات ارادی بدن، حفظ تونیسیته عضلات و تعادل است. الکل بر تأثیر بر مخچه یکنواختی و هماهنگی حرکات و تعادل بدن را دچار اشکال می کند. به طوری که فرد مست قادر به راه رفتن روی یک خط مستقیم نیست.

تأثیر اتانول بر ساقه مغز

ساقه مغز از سه بخش اصلی تشکیل شده است که هرکدام وظایف بسیار مهمی را در بدن بر عهده دارند. از جمله مراکز فعالیت های غیرارادی حیاتی بدن مثل تنفس و گوارش در این قسمت جای دارند.

 ساقه مغز همچنین با خواب و بیداری، کنترل حرارت بدن و تنظیم ضربان قلب مرتبط است و مرکز تغییردهنده قطر رگ ها نیز در اینجا واقع شده است.

الکل و اختلال در عملکرد ساقه مغز

الکل موجود در جریان خون سبب اختلال در عملکرد طبیعی ساقه مغز می‌شود. در مقادیر کم تنفس به طور گذرا تحت تأثیر قرار می گیرد. چنانچه غلظت آن در خون افزایش یابد تنفس نیز به صورت پیش رونده ای کند می‌شود. در مقادیر مصرف بسیار زیاد توقف تنفس منجر به مرگ می شود.

خاصیت خواب آوری الکل

الکل اثر خواب آور دارد گرچه برای چنین هدفی مورد مصرف بالینی قرار نمی‌گیرد. این ماده با تأثیر بر ساقه مغز باعث اتساع رگ های خونی پوست می‌شود که پیامد آن سرخی گونه ها و کاهش حرارت بدن است.

بنابراین رفتار فردی که در معرض هوای سرد قرار گرفته و به منظور گرم شدن اقدام به نوشیدن الکل می نماید، بی جا و خطرناک است.

البته الکل در مقادیر خیلی زیاد سبب انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می شود که نتیجه آن می تواند بروز سردردهای میگرنی باشد. این عارضه ها با ترک الکل تا حد زیادی بهبود می یابند.

جمع بندی اثر الکل بر مغز

به طور خلاصه، الکل بر عملکرد کلی مغز اثر می گذارد و آن را از چرخه طبیعی خارج می کند. پس بهتر است که مصرف نشود تا مغز سالم بماند.

نه تنهای مغز بلکه الکل عوارض دیگری نیز دارد از جمله:

  • چسبندگی پلاکتی را زیاد می کند بنابراین خطر سکته را بالا می برد.
  • عدم تعادل و تمرکز بدنی
  • ایجاد کبد چرب الکلی

بیشتر بدانیم: تاثیر کافئین بر مغز

حال این سوال مطرح است که ترک الکل با نوروفیدبک چگونه انجام می‌شود؟

نوروفیدبک و دیگر روش‌های درمانی نوروتراپی، مغز را آموزش می‌دهند. نوروفیدبک از طریق بازخوردهای صوتی و تصویری مغز را تمرین می‌دهد تا عملکرد خود را اصلاح کند.

برای ترک الکل با نوروفیدبک کافی است که پروتکل مناسبی تعریف شود تا ترشحات مغز به حالت اولیه بازگردند و سیستم پاداش مغز رفتاری متفاوتی با الکل داشته باشد. با انجام درمان نوروفیدبک وسوسه مصرف الکل از بین می رود و همچنین در صورت مصرف مجدد، حس بسیار بدی به فرد دست می‌دهد و خود او از مصرف زده می‌شود.

مراحل ترک الکل با نوروفیدبک چگونه است؟

  1. عدم مصرف به مدت یک ماه ( سم زدایی اولیه)
  2. گرفتن نوار مغزی (CQ) و یا نقشه مغزی (QEEG)
  3. شروع درمان با نوروفیدبک
  4. پیگیری مرتب جلسات درمان به صورت یک روز درمیان
  5. بعد از درمان اصلی، جلسات تثبیت درمان حتما انجام شود.

دیگر درمان‌های نوروتراپی که در کنار نوروفیدبک استفاده می‌شوند:

مزایای ترک الکل با نوروفیدبک نسبت به دیگر درمان ها چیست؟

مهمترین مزیت آن این است که به غیر از اتاق درمان کار دیگری نیاز نیست، تمرین و یا کار اضافه ای ندارد و حین درمان هم همه چیز کنترل شده است.

از دیگر مزیت های آن می توان به بی نیازی به دارو اشاره کرد. این درمان بدون نیاز به دارو اتفاق می افتد.

همچنین نداشتن عوارض و پایدار بودن این درمان، از مزایایی آن است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به درمان نوروفیدبک اینجا کلیک کنید.

برای ترک الکل در مشهد می توانید از خدمات مرکز اعصاب و روان نوین استفاده کنید.

مرکز اعصاب و روان نوین با ارائه خدمات

در خدمت شما عزیزان است. برای مطالعه بیشتر روی هرکدام کلیک کنید وهمچنین به صفحه سوالات متداول مراجعه بفرمایید از طریق فرم تماس اقدام کنید و یا با شماره تلفن های مرکز تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱-۳۸۴۴۳۸۹۳

۰۹۱۵۹۱۶۶۷۰۳

برای مطالعه بیشتر در این زمینه اینجا کلیک کنید.

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *